• 1
 ≫ 

Srbi naručili robe za milione, a nikad je nisu dočekali: Šta da radite i kako da vratite svoj novac?

 ≫ 

Povećan broj prigovora na trgovce i kompanije koji nisu isporučili robu

  • 1
Roba, pošiljka, dostava

Foto: Shutterstock

Kako je korona počela da se povlači, isplivali su mnogi problemi naših potrošača, a jedan od najčešćih prigovora koji su dobijale organizacije za njihovu zaštittu, ticale su se toga što kompanije ne isporučuju robu u ugovorenom roku, ne odgovoraju na pozive, mail-ove i ne vraćaju novac.

Prema našim saznanjima, prigovori su se odnosili na period vanrednog stanja ali su se nastavili i posle. Kako nam je rečeno, u kontinuitetu da se pojavljuju potrošači sa prigovorima da je probijen rok isporuke, koji je ugovoren, ili zakonski rok isporuke.

- Uplatili su novac, a sada ljudi pitaju kako da vrate novac ili da dobiju proizvod - kaže nam Marko Dragić pravni savetnik u Nacionalnog organizaciji potrošača Srbije (NOPS).

Kako nam objašnjava, većina trgovaca nije uspevala da ispoštuje zakonski rok koji je predviđen, a to je rok od 30 dana, nisu mogli da ispoštuju da dostave proizvod, što je naišlo na nerazumevanje potrošača.

- Potrošači su nezadovoljni, a jedina opcija jeste da se obrate pismenim putem trgovcu ili pružaocu usluge da traže povraćaj novac ili raskid ugovora. Druga opcija je da se obrate tržišnoj inspekciji i navedu da je kompanija prekršila poslovnu praksu. Savet je da imaju razumevanja i strpljenja jer nije relano da se sve ispoštuje - navodi Dragić.

S druge strane, ističe, i kompanije nisu morale da prihvataju i nije trebalo da prihvate porudžbine ukoliko im je bilo jasno da nije realno da se svima isporuči.

- Zašto uzimaju toliko porudžbina, a znaju da nemaju kapaciteta ni mogućnosti da ispune zahteve? I zašto uzimaju novac - pita on.

Кoja su vaša prava i kako postupati u ovoj situaciji?

 

Zakonski rok za isporuku je 30 dana, osim ako nije ugovoren drugi rok. Prodavac je dužan da na ispravama koje prate robu (potvrda o porudžbini i sl.) jasno navede rok isporuke. Ukoliko navedeni rok nije ispoštovan ugovor se raskida, osim ako potrošač ne ostavi trgovcu dodatni rok za ispunjenje obaveze i o tome ga jasno obavesti. U slučaju da se obaveza ne izvrši ni u naknadno ostavljenom roku, ugovor se takođe automatski raskida. U slučaju raskida, trgovac je u obavezi da potrošaču vrati novac u roku od 3 (tri) dana.

Šta treba da preduzmete?

 

Ukoliko imate sličan problem, neophodno je da trgovca pisanim ili elektronskim putem (najbolje putem mail-a) obavestite da je ugovor o prodaji robe raskinut zbog nepoštovanja roka isporuke, u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti potrošača. U obaveštenju se pozovite na broj porudžbine ili drugi podatak koji ste dobili prilikom naručivanja robe. Ukoliko želite, možete ostaviti broj računa na koji želite da vam se uplati novac, kako bi se procedure oko povraćaja olakšale i ubrzale. Ukoliko trgovac ne vraća novac u zakonskom roku od 3 dana, ukoliko ne možete da stupite u kontakt sa njim, o svemu treba obavestiti nadležni inspekcijski organ.

Prema našim informacijama, žalbe su se posebno odnosile na jednog proizvođača nameštaja, koji je uzeo i milionsku svotu unapred, a nije isporučio robu.

Dodatno, u našem zakonodavstvu nema zvaničnih propisanih kazni, osim gorenavedenih rešenja, odnosno da je adresa tržšišna inspekcija koja može da kazni za nepoštovanje poslovne prakse. To bi moglo da košta trgovca od 300.000 do dva miliona dinara.

Druge zemlje su to počele da rešavaju na drugačiji način pa je tako Grčka uvela drakonske kazne. Za one koji nisu isporučili robu kazna je od 330.000 evra pa gore. Grci su se žalili da uglavnom nisu dobijali naručene telefone, tehniku, belu tehniku...

Da li ste vi imali sličnih problema? Pišite nam u komentarima ili na mejl: biznis@telegraf.rs

Video: Nadamo se da se građani više ne plaše da dođu kod nas: Ponovo rade kineske prodavnice

(Vesna Bjelić)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>