• 43

Kako smo pali na Crni petak? Zašto građani Srbije još ne kupuju online nego čekaju u redovima?

Ovogodišnji Crni petak nam je pokazao da ljudi u Srbiji i te kako znaju da kupuju putem interneta, samo je potrebno da za to imaju "pravi motiv", kaže naš sagovornik

  • 43
Black Friday Foto: Shutterstock

Edukacija u samom e-commerce sistemu, pa zatim edukacija kupaca i same privrede - to su osnove na kojima kao društvo moramo još da radimo da ne bismo postavljali sami sebi pitanja poput onog koje se najčešće čulo proteklog vikenda: "Zašto ne online"?

Još pre nekoliko godina, negde otprilike kada su i severne evropske zemlje najavile da proteruju keš, tadašnji predstavnici naše države, su u sukcesivnim izjavama i srpsku ekonomiju proglasili kao onu koja će putem kešles ekonomije.

Međutim, činjenica je da je Srbija i dalje dominantno analogna i jasno je da smo još daleko da postanemo kešles društvo. I online trgovina  nam je na agendi, raste broj e-šopova, i sam obim kupovine na taj način, ali dokle smo stigli opomenuo nas je protekli Crni petak i prizor redova mladih koji čekaju u redu da kupe ili plate robu. Ne koriste ni karticu, niti online šopove. Odnosno, ne u meri koja je bila očekivana u trenutnim uslovima.

A upravo oni bi trebalo da budu predvodnici sveukupne digitalizacije. 

Kada pitate stručnjake koji se bave digitalizacijom koje su to barijere koje treba da prekočimo, gotovo su saglasni da je reč o edukaciji i navikama. S druge strane, dosta je do volje i poverenja.

Zašto, pobogu, ne kupujemo online?

- Činjenica je da određeni broj ljudi jednostavno voli da kupuje isključivo u prodavnicama. Ali to ne znači da oni, uz dodatnu edukaciju i benefit, ne bi kupovali preko interneta. Kupovina online ima svojih prednosti, koje su sve samo ne zanemarljive. Ušteda novca, vremena i živaca je ono što nam najpre pada na pamet - kaže za Telegraf Biznis, Ivan Tanasković, specijalista E-Commerce poslovanja i član Upravnog odbora eCommerce Asocijacije Srbije.

Ozbiljna zdravstvena kriza, koja je zahvatila čitav svet, a koja i dalje traje, u mnogome je izmenila kako navike i ponašanje potrošača, tako i organizaciju i poslovanje kompanija. Prema podacima Narodne banke Srbije, broj dinarskih transakcija karticama na internetu u prvom i drugom kvartalu 2020. godine porastao je za 95%, a vrednost istih za 64%, u odnosu na isti period prethodne godine, podseća naš sagovornik.

Ipak, napominje da je edukacija svih učesnika digitalnog ekosistema je od najvećeg značaja.

- Pre svega, polazim od nas koji se bavimo ovim poslom, pa zatim sledi edukacija kupaca i same privrede. "Nasleđe" sa kojim se i dalje borimo je poljuljano poverenje i strah od internet kupovine i online plaćanja. Na nama je da kontunuirano ulažemo u edukaciju, jer ćemo samo na taj, dugoročan i održiv način, uspeti da prevazićemo ove prepreke. Najbolji primer toga je E-Commerce Akademija, pokrenuta od strane E-Commerce Asocijacije Srbije, uz podršku USAID-a, koja ima za cilj da edukuje sve kupce, ali i prodavce, sa ciljem da se unapredi rast i razvoj internet trgovine - kaže nam on.

Ko je zakazao?

Crni petak Foto: Tanjug/Tara Radovanović

Jasno je da jedan, nazovimo ga, organizovan ili zakazan praznik šopingoličara ne može biti merilo za celu situaciju i razvoj e-commerce kod nas, ali nam dosta ukazuje da moramo na istim modelima dodatno da radimo, i da su promene potrebne u celom sistemu. I kod trgovaca, i od strane državnog aparata, ali i nas samih, kao kupaca.

-Tržište samo po sebi mora biti spremno za neka od unapređenja, jer svaka novina mora imati ekonomsku isplativost samog uvođenja. Šta nam vredi da implementiramo najkvalitetniji način plaćanja, ukoliko to niko ne zna i da koristi?! Što nas ponovo vraća na edukaciju. Na tržištu se, od prošle godine, pojavljuju značajna unapređenja i novine, pa se nadamo da će iste ostaviti trag i poboljšati kako poslovanje kompanija koje ih koriste, tako i korisničko iskustvo kupaca - kaže nam Tanasković.

On kao primer navodi novi način plaćanja Narodne banke Srbije, koji je primenljiv za plaćanja, i u prodavnicama i na internetu. U pitanju je sistem za instant plaćanja – IPS NBS. Korišćenjem novog način plaćanja na internet prodajnim mestima trgovaca, plaćanje se vrši putem QR koda IPS NBS korišćenjem opcije IPS Skeniraj.

Sa druge strane, u Srbiju je od ove godine došao i Apple Pay.

U pitanju je sigurniji način plaćanja za sve korisnike Apple uređaja, koji štiti podatke i pomaže korisnicima da izbegnu davanje svoje platne kartice prodavcima. Na ovaj način se i naša zemlja konačno našla na listi zemalja sveta, koje prihvataju ovaj kanal plaćanja, podseća naš sagovornik.

Online trgovina ostaje lakša, bezbednija i brža

- Kontinuirana edukacija u koju se moraju uključiti svi učesnici digitalnog ekosistema je jedini ispravan put, kako bi se blagovremeno i na adekvatan način istakle sve prednosti internet kupovine, koje ste pomenuli. Ovogodišnji Crni petak nam je pokazao da ljudi u Srbiji i te kako znaju da kupuju putem interneta, samo je potrebno da za to imaju "pravi motiv" - ukazuje on.

Internet prodavnice se potajno nadaju da će pomenute navike kupcima ostati, kao i da će se način razmišljanja kupaca u vezi Internet trgovine u Srbiji trajno promeniti.

Ono što je pre marta bilo nezamislivo jeste da internet "preko noći" postane jedan od primarnih kanala komunikacije, informisanja, ali i kupovine i prodaje kod nas – a upravo to se desilo, kaže Tanasković.

Video: Redovi i redovi: Puni tržni centri u Beogradu za Crni petak

(v.bjelic@telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Bhm

    30. novembar 2020 | 20:34

    Ne kupuju jer zive u Srbiji!Srbija je zemlja mogućnosti!Ali mogućnosti za sve vrste prevara pa čak i legalnih!Kada bude regulisano zakonom da niko ne sme da vas prevari pri on line kupovini stvari će se promeniti.Prvo dolazi do prevate u ceni,u vrsti i kvalitetu porucenog i isporucenog proizvoda,a tu je i najgora usluga isporuke u vidu poludivljih ljudi koji rade u Aksu,Bexu i ostalim firmama te vrste koji ne da ne vode racuna o posiljkama nego se izivljavaju na njima a ti posle reklamiraj proizvod i dokazuj da ga nisi sam ostetio.O garderobi ili obući tek ne vredi pricati jer brojevi nemaju veze s vezom Kina,Turska,Indonezija,Tajvan,EU,UK,USA sve je razlicito sve je falš....ko na to da baca pare?

  • Boki

    30. novembar 2020 | 20:27

    Ne znam kako moze neko da kupuje odecu i obucu online a da nije video kako predmet kupovine izgleda, kako mu stoji i koja mu velicina odgovara. Tehniku mogu da kupujem online, ali problem predstavlja sto su na popustu poslednji komadi u radnjama pa cak iako bih zeleo da kupim nesto sto je korisceno ne mogu zato sto prodavac ne salje tu robu. Dok je bilo aliexpresa sve je bilo jednostavnije.

  • Др

    30. novembar 2020 | 23:34

    Чекамо имунитет крда, а менталитет стоке, већ имамо!

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>