• 10

Zašto je ovaj Crni petak u Srbiji drugačiji od svih drugih? Šporeta nema na lageru, patike 2.000 RSD skuplje

U Americi i Evropi popusti idu i do 90 odsto, u Srbiji, ove godine jedva 40 odsto

  • 10
black friday rni Foto: Shutterstock

Poslednji petak u novembru, ljubiteljima kupovine poznat je i kao "Crni petak". Danas je dan lova na popuste i dan kada trgovci spuštaju cenu robe, Ponude deluju vrlo povoljno, a nadležni upozoravaju na oprez zbog učestalih prevara.

Crni petak se obeležava posle Dana zahvalnosti, a tradicija je nastala tokom šesdesetih godina 20. veka u Sjedinjenim Američkim Državama, da bi se decenijama kasnije proširila na veći deo planete.

Ranijih godina u Srbjiji sniženja su išla i do 70 odsto. Ove godine imamo i takve najave, ali je mnogo više onih koji nam obećavaju one do od 30 i 40 odsto. Popuste uveliko najavljuju prodavnice tehničke robe, sportske opreme, odeće... Tržni centri imaju i svoje akcije, ali sve je to do maksimum 50 odsto.

U Srbiji, oglašavanje prodaje pod nazivom "Crni petak" spada u akcijsku prodaju po Zakonu o trgovini i trgovci su u obavezi su da se pridržavaju zakonskih odredbi koje zabranjuju prividno sniženje cene robe.

Imajući u vidu i uobičajenu praksu da trgovci pred popust neretko podignu cene, budite oprezni i razmislite da li vam i šta zaista treba. To je ujedno najvažniji savet našeg sagovornika Marka Dragića.

Međutim, on ukazuje i da je ovaj Crni petak drugačiji od svih drugih.

"Ovo što ono izdvaja ovaj Crni petak jeste da se ne može nazavati Crnim petkom jer je tržište toliko udrzmano da je kod nas svaki petak "crni". Popusti su mali, i nisu statusno merodavni u odnosnu na Ameriku ili Evropu gde su popusti 70, 80 a negde i 90 posto. U Srbiji, u praksi, to su popusti 20, 30, retko gde 50 odsto i to ne možemo da nazivamo Crnim petkom", objašnjava Dragić.

Problem je i što trgovci prvo povećaju cene, pa ih onda smanje.

"Zakon o trgovini je potpuno jasan i kaže da podsticajna prodaja ili akcija ne može da traje duže nego što je proizvod bio u redovnoj prodaji, a to znači da se ne sme dan ili noć pred neku akciju podići cena a sledećeg dana spustiti".

Dragić upozorava da potrošače često privuče vizuelno reklama koja se odnosi na popust.

"Kada proverite opravdanost kupovine, i odgovarajući popust, onda doneiste ekonomsku odluku", kaže on i dodaje još jedan važan savet, a to je provera samog proizvoda.

"Ako proizvod ne ispunjava karakteristike, teško ga je onda vratiti - rizik dokazivanja prelazi na potrošača", upozorava Dragić.

Kako je podsetio, ukoliko je proizvod kupljen online može da se vrati u roku od 14 dana.

Međutim, našoj redakciji se već javljaju razočarani kupci. Primera radi, aplikacija poznatog modnog brenda nije bila u funkciji u vreme obećanog popusta, dok su neki pohrlili za belom tehnikom koja je oglašena, ali su im u prodavnicama  prodavci rekli da nema te robe na lageru.

(Telergaf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>