
Luksuzna roba ostala bez kupaca: Luj Viton i Prada beleže gubitke, ovo je razlog
Sumirano
- Smanjena potrošnja američkih turista u Evropi i kineskih turista u Japanu negativno utiče na luksuznu industriju.
- Prodaja LVMH, Prade i Monclera opala zbog promena u turističkoj potrošnji.
- Jen se oporavio, dolar oslabio, smanjujući kupovnu moć američkih turista.
- Rast prodaje u Japanu prošle godine zbog slabog jena, sada opada.
- Analitičari predviđaju pad globalnih prihoda od luksuza zbog mogućnosti recesije.
Snažan pad potrošnje turista na luksuznu robu u Japanu i Evropi negativno utiče na ovu industriju, dodatno pogoršavajući izazove s kojima se sektor suočava nakon završetka višegodišnjeg procvata i posledica američkih carina. Prodaja u drugom tromesečju u luksuznom carstvu Bernara Arnoa, kompaniji LVMH, kao i u Pradi i Moncleru, bila je pogođena smanjenom potrošnjom američkih turista u Evropi i kineskih turista u Japanu.
Prošle godine usporavanje prodaje luksuznih proizvoda bilo je ublaženo prolećnim porastom potražnje u Japanu, kada su kineski potrošači pohrlili u tu zemlju da se snabdeju dizajnerskim torbama i cipelama, koristeći slabost jena, koji je tada pao na najniži nivo u više od 30 godina, piše Financial Times.
Jen se oporavlja, a dolar gubi na vrednosti
Istovremeno su američki turisti slobodno trošili u evropskim buticima jer je jak dolar povećavao njihovu kupovnu moć u inostranstvu. Međutim, ti povoljni vetrovi su nestali ove godine jer se jen oporavio, a dolar oslabio, ostavljajući industriju bez zaštitnog jastuka u trenutku kada se suočava sa slabom potražnjom u SAD i Kini - dvema ključnim pokretačima rasta luksuznog sektora.
Finansijska direktorka LVMH-a Sesil Kabanis navela je promene u obrascima turističke potrošnje kao glavni razlog zašto je prodaja u njihovom najvažnijem odeljenju, mode i kožne galanterije, pala za devet odsto (organski) u drugom tromesečju.
"Potrošnja američkih turista znatno je usporila", izjavila je Kabanis za Financial Times u julu, dodajući da povećana potrošnja domaćih kupaca u Aziji nije bila dovoljna da nadoknadi pad koji je LVMH pretrpeo u Japanu.
U drugom tromesečju prošle godine, prodaja u Japanu porasla je za 57 odsto u grupaciji koja stoji iza brendova Luj Viton i Dior, dok je u grupaciji Kering, vlasniku Gučija, rast iznosio 27 odsto. U svom julskom izveštaju o zaradi, italijanski proizvođač odeće Moncler pad organskih prihoda od dva odsto pripisao je slabijoj potrošnji Amerikanaca u Evropi i kineskih potrošača u Japanu.
Izgledi za domaću potrošnju ostaju neizvesni
U Pradi, gde turisti čine 30 odsto globalne prodaje, uprava je takođe pad prihoda od dva odsto u prvoj polovini godine za brend Prada pripisala istim faktorima. Američki dolar je u prvoj polovini 2025. godine oslabio za više od 10 odsto u odnosu na evro, jer su zabrinutosti oko inflacije povezane s carinama američkog predsednika Donalda Trampa izazvale rasprodaju američke imovine.
Analitičari napominju da će čak i švajcarski Richemont, čija prodaja nakita u Cartieru i Van Cleef & Arpelsu beleži još jedno tromesečje dvocifrenog rasta, biti pod pritiskom zbog slabije turističke potrošnje u Japanu i Evropi tokom naredne godine.
Turistička potrošnja usporava, dok izgledi za domaću potrošnju na dva najvažnija tržišta luksuza ostaju neizvesni. Poverenje kineskih potrošača, narušeno padom vrednosti domaće imovine nakon pandemije, i dalje je na rekordno niskim nivoima.
A potražnja u SAD, najvećem tržištu luksuza po prodaji, deluje krhko, jer Trampove carine prete novim talasom cenovne inflacije na robu proizvedenu u inostranstvu. Bernštajn predviđa pad globalnih prihoda od luksuza za dva odsto u 2025. godini, čime je preokrenuta prethodna prognoza o rastu od pet odsto, usled povećane verovatnoće globalne recesije.
"Brendovi su previše povećali cene"
Pad turističke kupovine povezan je s dubljim problemima s kojima se industrija suočava – industrija koja je godinama profitirala od snažne potražnje povećavajući cene iznad stope inflacije, prema rečima analitičara Bernštajna, Lukee Solke.
"Luksuzni potrošači i dalje traže vrednost – kineski turisti nisu u Japanu zato što žele da vide planinu Fudži", rekao je Solka.
"Ovo je indirektan pokazatelj da su mnogi luksuzni brendovi preterano povećali cene i da moraju da urade domaći zadatak kako bi ponovo privukli potrošače, naročito srednju klasu."
(Telegraf Biznis/Index.hr)
Video: Ekipa Telegrafa obišla je jednu od glavnih pijaca u Atini
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.