
Žestok udar na PUŠAČE: Sklanjaju se cigarete iz trafika - evo šta to za SRBE tačno znači!
U Republici Srpskoj se trenutno razvija strategija za očuvanje javnog zdravlja, a jedan od ključnih predloga nacrta Zakona predviđa zabranu izlaganja duvanskih proizvoda na prodajnim mestima. Na kocki su budžetski prihodi, opstanak malih trgovaca i rizik jačanja crnog tržišta.
U RS-u posluje gotovo 3.000 maloprodajnih mesta koja prodaju cigarete i druge duvanske proizvode. Za mnoge od njih, naročito kioske i male prodavnice mešovite robe, vidljiva izloženost proizvoda preduslov je za stabilne dnevne prihode.
Ti prihodi, kroz akcize i poreze, direktno se slivaju u državnu kasu pa svaka promena u legalnom prometu istovremeno pogađa i javni budžet.
Upravo zbog toga, veliku pažnju poslovne zajednice privukao je jedan član aktuelnog nacrta Zakona o zaštiti zdravlja u RS. Merа koja predviđa „skrivanje“ duvanskih proizvoda sa polica dolazi u trenutku kada su entitet i država beležili značajan uspeh u suzbijanju nelegalne trgovine.
Zabrinutost je opravdana – mali trgovci mogli bi izgubiti deo svojih prihoda, a crno tržište dobiti „novu“ priliku. Javne rasprave o Zakonu vodile su se tokom avgusta, u periodu kada su mnogi odsutni zbog godišnjih odmora, a poslednja od njih zakazana je za 22. avgust u Banjoj Luci.
Šta tačno predviđa nacrt Zakona
Član 20.3 dostupnog nacrta Zakona u RS-u navodi: Duvan, duvanski proizvodi i ostali proizvodi za pušenje, u prodajnom objektu ne smeju biti vidno izloženi niti izloženi na bilo koji način pogledu.
To znači da bi prodavci morali ukloniti ove proizvode sa vidljivih mesta i držati ih „ispod pulta“ ili na drugim nevidljivim mestima. Merа bi se odnosila na sve oblike maloprodaje – od velikih trgovačkih lanaca do kioska i benzinskih pumpi.

Cilj je smanjiti privlačnost duvanskih proizvoda, posebno kod mladih i maloletnih osoba. Ipak, kada se zagrebe ispod površine, postavlja se pitanje da li je reč o merama koje će zaista postići takav efekat ili koje će otvoriti vrata padu budžetskih prihoda?
Najugroženiji – mali (ali i veliki) trgovci
Ovakve restrikcije predstavljale bi najveći udar za vlasnike kioska i malih prodavnica. Finansijski – jer bi troškovi poslovanja usled prilagodbi prostora znatno porasli, ali i egzistencijalni – budući da se pojavljuje mogućnost zatvaranja značajnog broja malih trgovina u kojima u proseku radi od dva do pet zaposlenih.
„Niska rentabilnost poslovanja malih trgovina i kioska čini ovu delatnost posebno osetljivom na sve promene koje se dese na tržištu. Ako tome dodamo činjenicu da promet duvanskih proizvoda čini preko 70% ukupnog prometa kioska, potpuno je jasno da ovakve promene direktno ugrožavaju opstanak ovog kanala prodaje. U slučaju da ovaj predlog ostane u finalnoj verziji zakona, posledice mogu biti dalekosežne“, rekla je za Klix.ba Sanja Blagojević, direktorka Glas-srpski trgovine.
Izloženost proizvoda, naime, ne predstavlja samo marketinški deo priče, već i način da se odrasli pušači informišu o proizvodima koje kupuju i njihovim cenama, na osnovu čega donose odluku o kupovini.
„Usvajanjem ove zabrane došlo bi do uskraćivanja jednog od osnovnih potrošačkih prava – prava na informaciju“, dodaje Blagojević.
Iskustva iz drugih zemalja pokazuju da ovakve zakonske restrikcije same po sebi nisu dovoljne – efekti zavise od šireg okvira politika, uključujući kontrolu, inspekcije i edukaciju.
Izuzetak nisu ni nove kategorije proizvoda
Zanimljivo je da zabrana izlaganja ne pravi izuzetak ni za nove kategorije proizvoda – elektronske cigarete i proizvode koji funkcionišu na principu zagrevanja, a koji se smatraju manje štetnim u odnosu na tradicionalne cigarete.
To može značiti da bi ova zabrana „zamrznula“ i razvoj inovacija, kao i dodatne investicije koje dolaze s njima, što između ostalog utiče i na HORECA sektor.
Dalibor Šajić, predsednik Udruženja HORECA u RS-u, ističe da bi ovakva mera otežala rad legalnim prodavcima i otvorila prostor za nelojalnu konkurenciju.
„Ugostiteljski sektor RS-a podržava sve što se radi u korist ljudi i zdravlja, međutim zabrinuti smo jer je reč o mnogo rigoroznijem zakonu nego u Federaciji BiH. Osim što bi se odrazio kroz smanjenje prometa, ostavlja prostor i brojnim manipulacijama. Potrebno je proći kroz proces prilagođavanja kako bismo zajednički pronašli najbolje rešenje za očuvanje zdravlja naših gostiju – bez da uzrokujemo štetu ekonomskim tokovima ili činimo veliki ustupak crnom tržištu i sivoj ekonomiji“, naglašava Šajić.

Šta kaže UIO – hoće li rezultati borbe protiv crnog tržišta „pasti u vodu“
Prema podacima UIO BiH, akcizni prihodi od duvanskih proizvoda predstavljaju značajan izvor budžetskih sredstava za oba entiteta pa tako i samu državu.
Iako je crno tržište još uvek ozbiljan ekonomski problem, aktivnosti agencija za sprovođenje zakona proteklih godina donele su određene pomake. No, sada bi to moglo „pasti u vodu“. Jer, restrikcije bez adekvatne koordinacije vode unazad, a ne napred.
„Aktivnosti koje UIO sprovodi već godinama dovele su do značajnog smanjenja crnog tržišta. O tome svedoči i podatak da je broj od 185 miliona komada izdatih akciznih markica u 2020. godini porastao na 294 miliona u 2024. godini. Ovaj trend značajno je uticao i na rast prihoda države. Opravdana je zabrinutost da li će zabrana izlaganja i stavljanje duvanskih proizvoda ‘ispod pulta’ otvoriti novi prostor za rast crnog tržišta. Ukoliko se to desi, neminovno će doći do gubitka prihoda od akciza na duvan i duvanske proizvode u BiH pa se samim tim mogu očekivati i mnogo manja sredstva u raspodeli prihoda od indirektnih poreza i za Republiku Srpsku“, rekla je portparolka UIO Darjana Maglov.
Aktuelni nacrt Zakona dovodi proizvođače i trgovce u nepovoljan položaj u odnosu na nelojalnu konkurenciju. Stoga je stav UIO jasan – prodaja akciznih proizvoda mora biti potpuno transparentna i jasna, kao i do sada.
„Upravo duvan i duvanske prerađevine koji su prokrijumčareni u BiH su proizvodi koji se najčešće nalaze u skrivenim fiokama i policama, nedostupnim oku javnosti. Mišljenja smo da država treba učiniti sve kako bi se onemogućila prodaja proizvoda na koje nisu plaćene zakonom predviđene dažbine“, dodaje Maglov.
Harmonizacija propisa u Bosni i Hercegovini
Zakon o kontroli i ograničenoj upotrebi duvana u Federaciji BiH strogo zabranjuje pušenje u zatvorenim javnim prostorima, ali ne ograničava vidljivost duvanskih proizvoda na policama.
Ova razlika između RS i FBiH stvara nesigurnost na tržištu – potrošači se mogu naći u situaciji da „pređu“ entitetske granice kako bi kupili željeni proizvod, dok trgovci i distributeri snose dodatne troškove i rizik nesinhronizovane primene inspekcijskih mera.
U realnosti, harmonizacija stavova na nivou države ili bar međuentitetska koordinacija – u pogledu formatiranja cenovnika ili uniformisanog sistema inspekcija i sankcija – bila bi korisna kako bi se izbegle tržišne anomalije, ali i obezbedilo da se mere sprovode pravedno i efikasno.

U konačnici, pitanje nije samo gde će stajati cigarete u prodavnici, već kako će RS osmisliti politiku koja jednako štiti zdravlje građana, prihod državne kase i opstanak malih biznisa.
Ako se taj balans ne pronađe, rizik je da će jedna dobra namera proizvesti niz neplaniranih posledica – od gubitka radnih mesta do jačanja tržišta na kojem nema ni poreza, ni kontrole, ni zdravstvenih upozorenja.
(Telegraf Biznis)
Video: Ekipa Telegrafa obišla je jednu od glavnih pijaca u Atini
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ana
Ajde da sklonite i sve kladionice, unistavaju ljude, pa skloni te ih da se ne vide.
Podelite komentar
Nikolas
EU ZAKONI PO DIREKTIVI IZ BRISELA!!!
Podelite komentar
Nora
Odlična inicijativa. Podržavam svaku inicijativu koja je u prilog javnom zdravlju i ostvarenju minimalnih prava na život nepušača.
Podelite komentar