Dan kada je ubijen stari internet: Ova Facebook funkcija nam je zauvek promenila život

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Internet kakav danas poznajemo nije nastao devedesetih, niti početkom dvehiljaditih. Rođen je tiho, bez fanfara, jednog septembarskog dana 2006. godine, kada je Facebook pustio u rad News Feed. Tog dana prestali smo da pretražujemo internet i počeli da ga beskonačno skrolujemo.

Do tog trenutka internet je bio mesto na koje se ide svesno. Ulazilo se na sajt, klik, pa sledeći klik, pa sledeći. Tragalo se za informacijama, lutalo se po linkovima, zavirivalo u profile drugih ljudi. Nakon uvođenja News Feed-a, sve se okrenulo. Sadržaj više nije čekao da ga pronađete, već je počeo sam da dolazi do vas, bez prestanka.

U tom trenutku rodio se algoritam kakav danas poznajemo. Rodila se beskonačna lista sadržaja. Rodilo se skrolovanje bez kraja. Rodila se zavisnost.

Facebook tada više nije bio samo zbir profila. Pretvoren je u neprekidni tok tuđih aktivnosti, fotografija, statusa i kasnije vesti. Umesto da vi idete do sadržaja, sadržaj je počeo da ide ka vama. Brže, glasnije i agresivnije iz dana u dan.

Kada su se korisnici pobunili, a izgubili

Korisnici su odmah shvatili da se nešto opasno menja. Prvog dana nakon uvođenja News Feed-a, Facebookje eksplodirao od protesta. Ljudi su masovno pisali da im se narušava privatnost, da više ne žele da svi vide svaku njihovu aktivnost i da se osećaju kao da ih platforma prisilno izlaže.

Mark Zakerberg je u početku ignorisao pobunu. Tvrdio je da se ništa nije promenilo, da su te informacije i ranije bile dostupne, samo su sada bolje organizovane. Tek kasnije je priznao da je poverenje korisnika narušeno, ali u tom trenutku više nije bilo povratka.

Mark Zakerberg Foto: Tanjug/AP

Iako su ljudi javno govorili da im smeta, u tišini su ostajali na platformi i koristili je više nego ikada. Upravo tu se rodila jedna od najopasnijih dogmi Silicijumske doline. Ne veruje se korisnicima kada kažu šta žele. Veruje se samo njihovom ponašanju.

Taj princip kasnije je postao gorivo za klikbejt, političke manipulacije, emotivne naslove, teorije zavere i AI sadržaj bez ikakve vrednosti. Sve što izaziva reakciju postalo je prioritet. Sve što nas smiruje i informiše, potisnuto je.

Internet je od pretrage postao zavisnost

Bez News Feed-a ne bi postojali ni Instagram, ni TikTok, ni X u današnjem obliku. Ne bi postojalo doomscroll-ovanje. Ne bi postojala kultura stalnog proveravanja notifikacija. Ne bi postojalo to osećanje da smo stalno u toku svega, a zapravo dubinski ne znamo gotovo ništa.

Algoritam je počeo da odlučuje umesto nas. On procenjuje šta ćemo da gledamo, u šta ćemo da verujemo, šta ćemo da volimo i koga ćemo da mrzimo. On gura sadržaj koji izaziva najveću emociju, jer emocija znači zadržavanje pažnje. A pažnja znači novac.

News Feed je promenio i politiku, i medije, i način razmišljanja. Vest je prestala da bude ono što je najvažnije. Vest je postala ono što se najviše deli. Istina je izgubila bitku sa viralnošću.

Facebook News Feed Foto: Shutterstock.com/Wachiwit

U međuvremenu su propadali novinarski portali koji su se oslanjali na Facebook. Jedan dan si imao milione poseta, sledeći dan algoritam se okrene i nestaneš. Jedan potez sa centralnog dugmeta mogao je da sruši čitave redakcije.

Danas, skoro dve decenije kasnije, većina korisnika Facebooka više i ne vidi sadržaje svojih prijatelja. Gleda se čudna kombinacija preporučenih videa, veštačke gluposti, stranica koje niko ne prati i grupa koje nikada nisu tražene. Ali mehanizam ostaje isti. Skroluj, zadrži se, reaguj, pa skroluj opet.

Svet koji više ne ume da stane

Najveća posledica News Feed-a nije tehnička. Ona je psihološka. Naučili smo mozak da očekuje stalni priliv novih informacija. Naučili smo da svaki tihi trenutak popunjavamo ekranom. Naučili smo da je dosada greška, a ne prirodno stanje.

Internet kakav danas postoji nije nastao slučajno. Dizajniran je. Od tog dana 2006. godine sve je krenulo u jednom pravcu. Ka stalnom angažmanu. Ka stalnoj podeli. Ka stalnoj napetosti.

Stari internet u kojem se razmišljalo, tražilo, istraživalo i gubilo u linkovima, umro je onog trenutka kada je nastao News Feed. Novi internet je rođen kao beskrajna traka sadržaja koja nas drži budnima, uznemirenima i zavisnima.

I što je najgore, nema znaka da se taj točak ikada može zaustaviti.

(Telegraf Biznis/Nikola Momčilović)

Video: 2911_ SAZZ Initiative 3

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>