Reč godine više ne zvuči normalno: Evo kako internet polako kvari i jezik i živce

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Nešto ozbiljno nije u redu sa načinom na koji danas živimo na internetu. Toliko nije u redu da se to sada vidi i u rečima koje biramo da opišemo stvarnost. Reč godine više ne govori o društvu, politici ili stvarnom svetu, već skoro isključivo o tome koliko nam je boravak online postao naporan, prazan i mučan.

Oksfordski rečnik je za reč godine izabrao "rage bait". Australijski Macquarie rečnik odlučio se za "AI slop". Cambridge je izdvojio "parasocial", dok je Dictionary.com otišao korak dalje u besmisao sa izrazom "6-7". Sama lista deluje kao dijagnoza kolektivnog umora od interneta.

Sve ove reči imaju jednu zajedničku crtu. One ne opisuju svet oko nas, već način na koji nas internet frustrira, iscrpljuje i čini nezadovoljnima. Umesto novih ideja, dobijamo sve preciznije termine za sopstvenu digitalnu nesreću.

Od stvarnog sveta do digitalne praznine

Nije uvek bilo ovako. Tokom većeg dela 2010-ih, reči godine imale su uporište u stvarnom životu. Izrazi poput "climate emergency" ili "youthquake" govorili su o promenama koje su se dešavale van ekrana, iako su se širile i online.

Ulaskom u 2020-e, naročito posle pandemije, fokus se pomerio. Prošlogodišnja reč Oksfordskog rečnika bila je "brain rot", dok je 2022. dominirao "goblin mode". Današnje reči gotovo u potpunosti govore o tome koliko nam je boravak na internetu postao nepodnošljiv.

"Rage bait" opisuje sadržaj napravljen isključivo da izazove bes. "Parasocial" označava lažan osećaj bliskosti sa ljudima koje zapravo nikada nismo upoznali. "AI slop" je naziv za ogromnu količinu generisanog, praznog i nekvalitetnog sadržaja koji preplavljuje mreže. Čak i "6-7" funkcioniše kao simbol potpunog gubitka značenja.

Ove reči nemaju težinu realnog života. One ne govore o događajima, već o osećaju da više ne želimo da budemo za računarom, ali i dalje ne umemo da se sklonimo.

Internet kao prazna zavisnost bez nagrade

Naš odnos sa internetom sve češće se opisuje kao zavisnost. Nekada se verovalo da je to nešto što može biti štetno, ali i korisno, slično hrani. Zato se i danas preporuke o vremenu pred ekranom često porede sa ishranom.

Danas se ton promenio. Internet se sve više doživljava kao prazna zavisnost, bez zadovoljstva. Više liči na stalno povlačenje ručice na slot mašini, bez ikakve šanse za dobitak. Algoritmi guraju sukobe, bes i kratke nalete dopamina, dok se osećaj zadovoljstva gotovo potpuno gubi.

Paradoks je u tome što čak i želja da pobegnemo od interneta dolazi sa interneta. Ljže pune mreže saveta o "life maxing" životu, o izlasku iz digitalnog sveta, dok se ti saveti čitaju na telefonu u prevozu ili na pauzi na poslu.

Reči poput "rage bait" funkcionišu kao savršena metafora tog kruga. One precizno opisuju našu frustraciju, ali nam ne pomažu da iz nje izađemo. Umesto izlaza, dobijamo samo detaljniju mapu nezadovoljstva, sa još jasnije obeleženim ćorsokacima.

Možda je baš zato "rage bait" idealna reč godine. Ne samo da opisuje internet kakav jeste, već i sama postaje deo tog problema, hraneći bes koji pokušava da objasni.

(Telegraf Biznis)

Video: Proslava više od tri decenije postojanja RTV BK Telekom

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>