Xbox gubi "rat konzola", ali čini se da Microsoft to namerno radi
Za Xbox je 2025. godina bila jedna od najtežih u istoriji brenda. Otpuštanja, gašenje studija, rast cena i pad prodaje hardvera doveli su do toga da se sve češće govori kako Xbox više nema realnu šansu u klasičnoj konzolaškoj trci protiv Sonyja i Nintenda.
Brojke to jasno potvrđuju. Prema finansijskom izveštaju kompanije Microsoft za prvi kvartal fiskalne 2026. godine, prihodi od gejminga pali su za 2 odsto, dok je prodaja Xbox hardvera zabeležila ogroman pad od 29 odsto na godišnjem nivou. U istom periodu, prema podacima istraživačke kuće Circana, novembar je bio najgori mesec za prodaju konzola u poslednjih 20 godina, a Xbox Series S i Series X zabeležili su pad prodaje od čak 70 odsto.
U direktnom poređenju sa konkurencijom, razlika je još brutalnija. Nintendo je sa Switch 2 konzolom prodao više od 10 miliona uređaja od juna, dok je Sony tokom 2025. godine prodao 9,2 miliona PlayStation 5 konzola. Xbox Series S i X su zajedno stigli do svega 1,7 miliona primeraka, manje čak i od originalnog Switch-a iz 2017. godine.
Microsoft se svesno povlači iz klasične borbe
Bivši i sadašnji rukovodioci Xbox-a javno su priznali da strategija više nije fokusirana na prodaju konzola. Laura Frajer, nekadašnja producentkinja u Microsoft Game Studios, izjavila je da kompanija izgleda kao da više ni ne želi da isporučuje hardver, dok je bivši direktor Blizzarda Majk Ibara strategiju Xbox-a opisao kao zbunjujuću i opasnu po sam brend.
Iz same kompanije stižu slični signali. Šef Microsoft Gaminga Fil Spenser još ranije je rekao da Microsoft ne želi da nadmaši Sony ili Nintendo u prodaji konzola, već da cilj vidi u dostupnosti igara na što više platformi. Tu filozofiju potvrđuje i direktor Satja Nadela, koji otvoreno govori o viziji u kojoj je Xbox svuda, od PC-ja i televizora do mobilnih uređaja i klauda.
U tom kontekstu, nije slučajno što je Valve privukao ogromnu pažnju predstavljanjem nove Steam Machine konzole. Uređaj koji spaja PC i konzolaški svet, uz pristup ogromnoj Steam biblioteci, mnogi su doživeli kao ono što je Xbox nekada želeo da bude.
Microsoft, međutim, ne pokušava da odgovori istim oružjem.
Klaud, pretplate i kraj ekskluziva
Umesto klasične borbe za hardver, Xbox se oslanja na Game Pass i cloud gaming. Platforma danas ima 34 miliona pretplatnika, a prihodi od Game Pass-a su u prethodnoj fiskalnoj godini dostigli skoro 5 milijardi dolara. Broj sati provedenih u cloud igranju porastao je 45 odsto u odnosu na prošlu godinu, dok se servis proširio na 30 zemalja, uključujući Indiju kao jedno od najbrže rastućih tržišta.
Paralelno s tim, Microsoft je praktično odustao od ideje ekskluziva. Igra Halo stiže na PlayStation 5, što je nezamislivo delovalo pre samo nekoliko godina. Već tokom 2024. godine, više Xbox naslova otvoreno je za konkurentske platforme, a rukovodstvo sada otvoreno poručuje da ne želi da podiže zidove između igrača i igara.
Istovremeno, kompanija je agresivno sekla troškove. Tokom godine otpušteno je više od 2.500 zaposlenih u gejming diviziji, ugašeni su studiji poput Arkane Austin-a, a dugogodišnji projekti kao Perfect Dark i Everwild završili su u fioci. Sve to dešava se pod pritiskom ambicioznih ciljeva profitabilnosti, koji su, prema pisanju Bloomberg, znatno iznad proseka industrije.
Xbox danas više ne liči na klasičnog proizvođača konzola. To je svesna odluka, a ne poraz u ringu. Microsoft očigledno veruje da budućnost igara nije u broju prodatih uređaja, već u kontroli platforme, servisa i sadržaja, bez obzira na to gde i na čemu se igra.
Pitanje više nije da li Xbox gubi konzolašku trku. Pitanje je da li je Microsoft uopšte još želi da trči.
(Telegraf Biznis)
Video: Otvaraju se vrata za nove privredne i obrazovne projekte sa Srbijom: Dačić iz Malija i Nigera
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.