3 neobična srpska proizvoda za kojima su Arapi poludeli: Jedan prave u 10 g, drugi košta papreno
Srpske firme, njih 13, predstavile su najkvalitetnije proizvode na najvećem regionalnom sajmu prehrambene industrije Gulfood u Dubajiu, u organizaciji Privredne komore Srbije, na kome su zastupljene zemlje iz gotovo celog sveta.
Telegraf Biznis je bio u poseti sajmu, i obišao štand naših kompanija.
Nacionalni paviljon Srbije krase i proizvodi od mleka, voća, tartufa, malina, meda, a kažu da ih pitaju i za riblje proizvode.
Kako su rekli predstavnici kompanija za naš portal, Bliski istok za njih važno tržište na koje hoće da se probiju, kao i da Arapi hoće dobro da plate za zdrav i kvalitetan proizvod jer su veće platežne moći.
Govore i da im je kultura poslovanja takva da se ugovor dobije ako se već više puta sretnu na sajmu. Bilo kako bilo, tek prva analiza pokazuje da su kompanije iz Srbije dogovorile nove izvozne poslove koji premašuju tri miliona evra.
Kako smo primetili, Arape zanimaju i malo drugačiji proizvodi od onih na koje su navikli kupci s drugih tržišta. Tako, tartufe posebno probaju, vole začin manje gramaže, dok se raduju kokicama iz mikrotalasne.
Kompanija Yumis je početkom meseca otvorila novo tržište u okviru izvoza, tako kokice za mikrotalasnu stižu već krajem februara i u Dubai. Kako su nam rekli iz kompanije, jedan od najprodavanijih proizvoda je začin od 10 grama. Njega i prave posebno za to tržište.
"Već pet godina smo ovde, ali popunjavamo svesku kontaktima. Brojni kupci su zainteresovani za naše proizvode. Pitaju za naše zamrznuto voće. Tradicionalno traže malinu, ali i višnja dobro ide", priča nam Mirjana Nikolić iz kompanje ITN.
Nekada se tehnologija menjala na 50 godina, sad u sezoni
Kompanija se bavi i novim tehnologijama u poljoprivredi, odnosno primenom iste, i kako ističe inovacije u sopstvenoj kompaniji doprinose takvo globalnom uspehu.
"Nekada se tehnologija menjala na 50 godina, sada iz sezone u sezonu. Menjaju se klimatski uslovi, berba je bila u određeno doba godine, sada se više obraća pažnja na tretiranje voća. Menja se i tržište. Zahtev je da ne koristite pesticide, a s druge strane vremenske prilike otežavaju. Voće je zahtevno i za transport koji je poskupeo ove godine", govori naša sagovornica.
Ipak, kupci na kraju prepoznaju kvalitet koji su spremni da plate.
To nam potvrđuje i Danijel Trifunović iz kompanije Damar tartufi koji podseća da je tartuf bila nepoznanica u Srbiji, odnosno da mnogi ne znaju da kod nas postoji.
"Priično je dobrog kvaliteta, u rangu sa ostalima", kaže na on. Njegova kompanija otkupljuje tarufe od domaćih partnera, a kako nam kaže, prošla godina je bila prilično izazovna zbog prirodnih uslova, a i cena koje su bile visoke.
Tartufi dostigli cenu od par hiljda evra
"Po kilogramu za beli tartuf par hiljada evra. To je prilično skupo", kaže naš sagovornik. Kada je reč o sajmu, kaže da im prilaze posetioci i da se raspituju, a da je čokolada sa tartufima mnogima prva na listi za kupovinu. Planiraju i 7 novih proizvoda, a trenutno su im najprodavaniji tartufi u maslinovom ulju (15 evra) i sos (8 evra).
Inače, na ovom sajmu se okupilo više od 4.000 kompanija iz 120 zemalja među kojima su globalni proizvođači hrane, distributeri i trgovinski lanci, kao i vodeći eksperti na polju prehrambene industrije i najbolji svetski kuvari.
Srpsku privredu na Galfudu predstavljali su "Master fruits" Beograd, "PIK Bečej", "Tisacoop" Kanjiža, "Cmana" Krnjevo, YUMIS Niš, "Zdravo organik" Selenča, BMN MALINAS Požega, ITN GROUP Beograd, "Budimka" Požega, "Damar confit" Beograd, "Fruct company" Udovice, "Mlekara Šabac", "Tropic trade" Beograd, "Mlekara UB" i "Mirax agrar" Beograd.
Direktor "Fruct company" Miroljub Jovanović rekao da je nastup na sajmu za njegovu kompaniju bio prilika da predstavi ponudu smrznutog voća.
Istakao je da je ova kompanija do sada bila prisutna uglavnom na tržištu Rusije i regiona, ali da nakon ostvarenih kontakata i uspostavljene saradnje očekuju da će u narednom periodu najmanje petinu proizvodnje izvoziti na nova tržišta. Iz "Mlekare Ub" poručuju da je poseta sajmu bila idealna prilika da osete zahteve kupaca na ovom tržištu i predstave proizvode na Blsikom istoku.
Ujedinjeni Arapski Emirati su preuzeli vodeću ulogu u rešavanju globalnih problema pokretanjem Galfud nula smeća globalne kampanje u partnerstvu sa restoranima i hotelima.
Poslednji podaci Organizacije za hranu i poljoprivredu UN pokazuju da se jedna trećina svetske hrane baca na otpad, što iznosi 1,3 milijarde tona godišnje po ceni od milijardu dolara. Galfud ima reputaciju događaja kao odskočne daske za nove trendove u industriji, tehnologiji, bioinovacijama, e-trgovini…
Video: Nije Nole sam: Srbi u Dubaiju bodre Đokovića
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.