"Dobro se slika za Instagram": Poruče suši ili kolač u beogradskim restoranima samo zbog izgleda

Restorani potpuno menjaju svoje jelovnike i enterijere, kako bi ih prilagodili "željama" korisnika Instagrama i ujedno svojim mušterijama

Foto: Unsplash

Priče iz beogradskih, novosadskih i drugih restorana u našoj zemlji, zapravo su priče iz restorana sa čitave planete, jer su ljudi, nevezano za kulturu, rasu i naciju, stvorili iste navike.

Ako imate Instagram - znate o čemu govorimo, a ako nemate, onda ste bar čuli za ovu mrežu i znate koliko je zaludela ceo svet. Nova, moderna izreka glasi: "Šta nije na Instagramu, nije se ni desilo", pa tako njegovi korisnici koriste svaki momenat da zabeleže uspomene.

Negde pri vrhu liste tih "prioriteta" je fotografisanje hrane, koja se vremenom podelila na "instagrambilnu" (dobro se slika za Instagram) i onu koja to nije. Konobari svedoče o tome da ljudi bukvalno poruče neki specijalitet, samo da bi ga slikali i postavili na mreže, a recimo - posle ne pojedu ni pola tog kolača.

Tako se sada širom Beograda nikad više nije jeo suši, jer se on mnogo bolje "slika" od, na primer, pasulja sa kupus salatom i parčetom belog hleba. Takve fotografije obavezno prati hešteg "pornfood", "sushi", "belgradesushi" i tome slično. U tom rangu su i paste, pice, kolači, zdrave obrok-salate sa rukolom...

Nekada je biranje restorana ili kafića "išlo" mnogo lakše nego danas. Sada se dobro procenjuje ambijent, bašta, hrana koja se nudi i kako se to sve skupa slika. Možda vam deluje banalno, ali neki "food" blogeri su od toga napravili biznis. Oni drugi samo vole da svi vide gde oni jedu i kako to izgleda...

Ista je situacija sa šoljom kafe, koja se uglavnom fotografiše sama na stolu, ili u paru, uz tagovanje osobe sa kojom sedite u kafiću.

Vreme prilagođavanja

Verovali ili ne, neki kuvari i restorani su prilagodili svoje jelovnike, kako bi proizvodili obroke koji izgledaju dobro na kameri pametnog telefona. Tedi Robinson, kreativni direktor londonskog lanca kafića "Grind", pet godina je radio na tome da hrana koju služe bude "instagrambilna", i što "pametnija".

Kaže da je to ujedno način da promovišu svoju hranu drugima, jer to može biti presudno da se neko odluči baš za taj restoran: kada preko fotografija s mreže vidi šta oni nude i kako to izgleda. Takođe, enterijer se sve više prilagođava popularnoj društvenoj platformi.

"Grind" je prošle godine prostor oplemenio belim mermerom, jer se bolje fotografiše. Dizajneri su primetili taj trend: kažu da je više svetlih boja, pročišćenih prostora i jednostavnih jela. Nude se šarena peciva, u duginim bojama, šejkovi puni "slatkih detalja" (preliv, bombone, šlag), "unicorn" sladoledi.

Suši u svom punom sjaju / Foto: Unsplash

I dok činija puna žitarica, semenki i svežeg voća polako odlazi u istoriju, njeno mesto zauzimaju naslagane palačinke sa sirupom, zatim usitnjeni avokado na integralnom hlebu. Ono što se takođe često poručuje i fotografiše jeste riba. Heštegovi (#) koji su se najviše koristili ove godine, a vezano za hranu, jesu:

#food #foodporn #yummy #foodie #delicious #dinner #breakfast #yum #lunch #homemade

Dakle, kao što je već rečeno, marketinški stručnjaci koji sada proučavaju taj fenomen hrane na Instagramu, kažu da restorani osim enterijera i ponude, treba da nude i svetle posude, one sa unikatnim natpisima, da pažljivo aranžiraju jela... Svako ko postavi vaš specijalitet, nesumnjivo će vas tagovati, što vam je besplatna reklama.

Istraživači sa Univerziteta u Pensilvaniji, Univerziteta Južne Karoline i Univerziteta Jejl detaljno su razrađivali čin fotografisanja: kažu da fotografisanje tokom pozitivnog iskustva (obilazak grada autobusom, obrok) može da nas učini srećnijima.

Prema studiji "Business2Community", 23% svih korisnika Instagrama fotografiše hranu stalno, a najređe objavljuju supu od spanaća ili salatu s brokolijem; uglavnom postuju krofne, pljeskavice, takose, dok je pica na prvom mestu. Čak 22 odsto njih stavlja slike svoje hrane, iz kućne "režije", kako bi pokazalo umeće kuvanja.

Fotografisanje hrane ("foodstagramming") pre obedovanja se nametnulo kao ritual koji čini da više uživamo u jelu. Pišite nam u komentarima kakvo je vaše iskustvo.

Video: Recept za uspeh destilerije u šumadijskom selu - rakija sa ukusom zlata

(B.Đ.)