Električni trotinet brži od srpskih vozova: U proseku "jure" 50 na sat, ali biće bolje (INFOGRAFIKA)

Planirano je da u budućnosti, primera radi, voz od Subotice do Batajnice tutnji 200 kilometara na sat

Foto: Mateja Beljan

Srpski vozovi mogu da dostignu brzinu od 120 kilometara po času samo na delu od Stare Pazove do Rume i od sela Gilje kod Jagodine do Paraćina. To je ukupno oko 43 kilometara pruge, ali na još oko 560 kilometara vozovi mogu da postignu brzinu od 100 kilometara na sat, uveravaju u "Infrastrukturi železnice Srbije". Ipak, neki prosek vožnje brzim vozovima bio bi oko 50 kilometara na sat.

Plan za budućnost, što se tiče koridora 10, je da od Subotice do Batajnice vozovi jure do 200 kilometara na sat, potom do Beograda 120 i dalje sve do Niša 160 kilometara po času. Od Niša do Dimitrovgrada i do Preševa brzina će biti 120 kilometara po satu.

Grafika: Mateja Beljan

Deluje kao naučna fantastika za Srbiju, ali treba uzeti u obzir činjenicu da se trenutno rekonstruiše 402 kilometara pruge, a da je 516 remontovano u protekle 4 godine. Na aktuelne i završene radove je utrošeno oko 1,5 milijardi evra od 4,5 milijardi koliko je ukupno namenjeno modernizaciji železnice.

- Zahvaljujući Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Vladi Republike Srbije u toku je sveobuhvatna modernizacija železničke infrastrukture i izgradnja novih pruga, koja će u narednih par godina u potpunosti promeniti celokupan železnički saobraćaj u našoj zemlji - kažu u "Infrastrukturi".

Foto: Telegraf

TRENUTNO STANJE: TROTINET JE MOŽDA I BRŽI

Uprkos velikim radovima do sada, trenutne brzine vozova od Subotice do Dimitrovgrada i Preševa nisu na zavidnom nivou, pa je vožnja auto-putem znatno brža.

Tako brzi voz od Novog Sada do Subotice putuje 2 sata i 17 minuta, što znači da je njegova prosečna brzina 48 kilometara po satu. Regio voz je tek nešto malo sporiji.

Foto: Tanjug/Oksana Toskić

Od Novog Sada do Beograda vozovi zbog radova ne saobraćaju, a od Beograda do Niša brzi voz stiže za 4 sata i 38 minuta, pa u proseku vozi 58 kilometara na sat. Običan "regio" voz od Beograda do Niša ide u proseku oko 48 kilometara na sat.

Od Niša do Dimitrovgrada putuje se 2 sata i 41 minut, a brzi vozovi u proseku voze 41 kilometar na sat. Regio vozovi idu oko 30 na sat u proseku.

Od Niša do Preševa brzi voz ide prosečnom brzinom od 51 kilometar po času, a vreme putovanja je 3 sata i 14 minuta. Putnički voz ide nešto sporije...

Na regionalnim prugama koje još nisu remontovane maksimalne brzine su od 10 do 50 na sat.

Tako se može reći da, kada bismo električnim trotinetom krenuli od Niša do Dimitrovgrada, prestigli bismo sigurno regionalni voz, budući da se trotineti na našem tržištu kreću i do 40 kilometara na sat. Naravno, to bi važilo kada bismo imali slobodan put da uradimo ovaj eksperiment trotinetom, bez zaustavljanja.

Regio vozu od Beograda do niša bili bismo "za petama".

A kada su u pitanju lokalne pruge, na nekim deenicama vozove bismo mogli da prestignemo i trkom, sa trotinetom "pod miškom".

Međutim, i ovo je pomak u odnosu na raniji period, jer su brzine na pojedinim deonicama znatno povećane. Karikirano rečeno, nekada smo i običnim trotinetom uz malo kondicije mogli da prestignemo vozove za Niš, a pravi učinak radova koji su u toku i koji slede tek ćemo videti.

Foto: Shutterstock

I najpre ćemo reći da je voz definitivno brži i od trotineta, i od automobila i od autobusa kada se rekonstruiše deonica Beograd - Novi Sad duga 74,7 kilometara. Po prvi put imaćemo četvorokolosečnu prugu na deonici Batajnica - Stara Pazova i dvokolosečnu prugu od Stare Pazove do Novog Sada.

Po završetku ovih radova na novosadskoj pruzi, kao najfrekventnijem pravcu u zemlji, trenutno "uspavana" i "usporena" železnica će definitivno "živnuti". Osim što će se uvesti brzi vozovi do Novog Sada (sadašnje garniture mogu da voze do 160 kilometara po času), i gradski BG voz ponovo će do Batajnice voziti na 15 minuta.

REGIONALNE PRUGE

Plan je i da se osposobi što više regionalnih pruga, tačnije ukupno 750 kilometara, za saobraćaj brzine do 80 kilometara po času.

- U 2018. godini smo započeli projekat obnove regionalnih pruga u Srbiji, koja nije realizovana decenijama unazad, sa ciljem da se do 2020. godine rekonstruiše ukupno 750 kilometara pruga. Na mnogim od tih pruga putnički saobraćaj je zbog lošeg stanja železničke infrastrukture bio obustavljen - kažu u "Infrastrukturi" i dodaju da bi na njima bio potpuno ugašen putnički saobraćaj već u roku od 3 do 4 godine, zbog dotrajalosti pruga.

Foto: Mateja Beljan

To se odnosi, na primer, na prugu Šabac - Loznica.

- Samo zahvaljujući prošlogodišnjoj rekonstrukciji ovih pruga, putnički saobraćaj na pruzi Šabac - Loznica - Brasina bio obnovljen nakon punih trinaest godina, nakon što su brzine vozova prošle godine povećane na 80 km/sat, a osovinska nosivost sa 16 na 22,5 tona po osovini - objašnjavaju u "Infrastrukturi" dodajući da je brzina na mnogim deonicama ove pruge bila 10 kilometara na sat.

Grafika: Mateja Beljan

ŠTA JE SVE URAĐENO?

Završene su deonice Pančevo - Orlovat - Rimski šančevi (112.6 kilometara), a projektovana brzina je 80 kilometara na sat. Ovo je trenutno važan pravac za sve teretne vozove koji idu od Beograda ka severu Srbije, jer je novosadska pruga zatvorena.

Urađena je i pruga od Orlovata do Zrenjanina (24 kilometara).

Republika Srpska spojena je železnicom sa Srbijom remontom pruge od Šapca do Loznice i dalje do Brasine (53 kilometara), a vozovi sada idu do Zvornika.

Foto: Tanjug/Rade Prelić

Zaživeo je i saobraćaj na remontovanoj pruzi Požarevac - Majdanpek (90 kilometara), a urađene su i dve manje, zahtevne deonice na istoku Srbije: Veljkovo - Kobišnica i Zagrađe - Borska Slatina.

Iz ruskog kredita remontovano je u proteklih 4 godine 112 kilometara pruge na Koridoru 10 (Džep - Predejane, Golubinci - Ruma, Sopot - Kovačevac, Mala Krsna - Velika Plana, Bujanovac - Bukarevac, Vranjska Banja - Ristovac, Vinarce - Đorđevo).

U tu grupu spadaju i radovi na 15 kilometara dugoj pruzi Beograd - Pančevo, gde je izgrađen još jedan kolosek.

Iz međunarodnih kredita remontovana je pruga Gilje - Ćuprija - Paraćin (10,2 kilometra) i Topčider - Rakovica - Resnik.

Na barskoj pruzi je iz ruskog kredita uređena pruga Resnik - Valjevo (77,6 kilometra).

ŠTA SE RADI?

U toku je rekonstrukcija pruge Niš - Zaječar, koja je bila izuzetno loša i poznato je da je u poslednjih godinu dana bilo više iskliznuća teretnih vozova. U pitanju je deonica od 108 kilometara,

Rade se i pravci Subotica - Senta (38,5 kilometara), kao i Kumane - Novo Miloševo (Banatsko Miloševo, kako se zvanično zove stanica) u dužini od 28,5 kilometara.

Foto: Tanjug/Tanja Valič

Još jedna priga na kojoj su beležena iskliznuća i gde je saobraćaj bio ugrožen, Markovac - Resavica, duga 53 kilometara, trenutno se rekonstruiše.

Radi se i na deonici Kragujevac - Lapovo (31 kilometar).

Već su spomenuti veliki radovi na pruzi Beograd - Novi Sad, a radi se i deonica Jajinci - Mala Krsna (59 kilometara) koja predstavlja direktni pravac prema Požarevcu i Smederevu i alternativni pravac pruzi koja prolazi kroz Mladenovac i Smederevsku Palanku ka jugu.

PLAN ZA NAREDNU GODINU

Naredne godine trebalo bi da započnu i radovi na brzoj pruzi Novi Sad - Subotica dugoj 108,1 kilometar, potom Niš - Brestovac (23 kilometara) i na brojnim regionalnim prugama (230 kilometara).

Svakako zaslužuje da se izdvoji pruga Niš - Dimitrovgrad, jer će zajedno sa njom biti izgrađena i obilaznica oko Niša, grada koji je trenutno ispresecan železničkim prugama.

VIDEO: Završena rekonstrukcija pruge Požarevac - Majdanpek

(Mateja Beljan)