Šta sve u Srbiji radi kompanija koja je pobedila za Moravski koridor

Američka kompanija već je dobila značajne poslove na ovim prostorima, a jedan od njih upravo je i realizovan - autoput "Arber Xhaferi"

Foto: Shutterstock

Američki konzorcijum Behtel-Enka jedini je dostavio ponudu na javnom pozivu za izgradnju "Moravskog koridora“, saopštilo je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije.

Vlada bi trebalo uskoro da ozvaniči izbor strateškog partnera, ali nisu navedeni finansijski detalji ponude.

Behtel Enka će tako, ako sve bude u redu, raditi Moravski koridor dug 112 kilometara i povezaće Koridor 10 i auto-put "Miloš Veliki“ i sva veća mesta na ovom području na kojem živi oko 500.000 ljudi, uključujući Čačak, Кraljevo, Vrnjačku Banju, Trstenik, Кruševac, Stalać i Ćićevac.

Nije ovo jedini posao američko turskog konzorcijuma u Srbiji.

- Svaki sporazum koji se napravi sa nekom velikom silom ne znači samo konkretno taj sporazum, već je mnogo više od toga - rekla je resorna ministarka prilikom potpisivanja memoranduma sa tom kompanijom još prošle godine.

Behtel je dugo pregovarao i o gradnji deonice Preljina Požega, a najavljivalo se da će sa sobom doneti drugačiji način upravljanja.

Foto: Pixabay

Ova kompanija prisutna je u Srbiji već deceniju, a bila je pobednik tendera za izgradnju auto-puta Morina-Merdare. Tada je na konkursu pobedila Alpinu, Strabag i Ternu.

Prema procenama iz 2010. cena tog auto-puta dužine 117 kilometara bila je oko 800 miliona evra.

Behtel je izvodio radove na autoputu "Arber Xhaferi" od Prištine do granice sa Makedonijom. Na njegovoj izgradnji bilo angažovano 383 podizvođača sa Kosova i na njemu je radilo 9.384 radnika.

Zanimljivo je da je na tom auto-putu je najviši i najduži most na Balkanu. Dug je 5,7 kilometara i najveća visina je 83 metra.

Inače, Behtel je osim u Srbiji, radio i izgradio auto-put kroz Albaniju Drač-Morin. A zainteresovani sz i za izgradnju auto-puta u Crnoj Gori, odnosno od Bara do granice sa Srbijom.

Javni poziv za izbor strateškog partnera za izgradnju deonice auto-puta Pojate-Preljina, odnosno Moravskog koridora bio je raspisan još početkom meseca.  Nakon što je "leks specijalisom“ projekat proglašen za javni interes, na sednici Vlade je doneta i Uredba kojom su određeni kriterijumi za dobijanje posla izgradnje koridora.

Prema usvojenoj Uredbi o kriterijumima i izboru strateškog partnera za izgradnju Moravskog koridora, na javni poziv je mogla da se javi samo kompanija ili konzorcijum koji je u poslednje tri godine imao finansijski obrt od minimum milijardu evra. To je bio jedan od uslova za dobijanje posla.

Pored toga, kao kriterijum je bio naveden i uslov da se podnosilac prijave ne nalazi na “crnoj listi” Svetske banke, da je registrovano domaće pravno lice, da će koristiti domaći materijal, angažovati domaću radnu snagu, podizvođače.

Budući strateški partner moraće da prihvati obavezu i da svaka deonica na Moravskom koridoru bude završena u roku od dve i po godine.

VIDEO Ekskluzivno: Predsednik Vučić vozi ekipu Telegrafa novim auto-putem

(Telegraf Biznis)