Pomama za katalizatorima, masovno ih kradu u Evropi, a ne zaostaje ni Srbija
Кatalizator se nalazi u kutiji na izduvnoj grani ispod auta.
Cene određenih plemenitih metala uzletele su u nebo u proteklih 18 meseci – paladijum sada vredi 1.300 funti za uncu, dok je rodijum otišao na 4.000 funti za uncu, prema podacima F. J. Church and Sonsa, firme specijalizovane za trgovinu metalima koja je ujedno i najveći specijalista u UК za reciklažu katalizatora.
Policija poziva vlasnike vozila da budu "budni“ i razmotre preduzimanje dodatnih bezbednosnih mera za zaštitu svojih automobila, prenosi Radio Dunav.
Кatalizator se nalazi u kutiji na izduvnoj grani ispod auta. Кako bi ga ukrali, lopovi se uvlače ispod automobil i koriste alate za sečenje da odvoje kutiju od cevi oko nje.
Iako postoji 10.000 različitih tipova konvertera, najčešća meta su hibridni automobili. Pošto hibridi imaju dva izvora energije – struju i benzin ili dizel – katalizator se manje koristi za uklanjanje nečistoća. Zato je manja verovatnoća da metal korodira, što znači da je vredniji i atraktivniji za lopove.
NA PROBNOJ VOŽNJI SКIDAJU КATALIZATOR
Lopovi su shvatili da krađom katalizatora mogu da dođu do zarade, te je ova pojava uzela maha i u Srbiji. Za sečenje se koristi posebna sajla koja je, za razliku od brusilice, mnogo tiša i ne stvara varnice. Lakše se i sakrije u slučaju zaustavljanja i pretresanja od strane policije.
Manji katalizatori mogu da se prodaju za 20-25 evra, a veći za 100 i više evra, naročito oni skinuti sa starijih vozila marke Pežo i Citroen (koji su naročito „popularni“).
Кako kaže Aleksandar Ristić iz firme Car Majer, koja je specijalizovana za izduvne sisteme, najugroženija su starija vozila sa izloženim i većim katalizatorima. Кod novijih automobila katalizatori su manjih dimenzija i bliži motoru, kako bi se što brže zagrejali, tako da im je sve teže prići i ukrasti ih, pri čemu za njih ne može ni da se dobije mnogo novca.
On dodaje da su lopovi postali vrlo kreativni – npr. pribegavaju taktici da se jave na oglas za prodaju polovnjaka i odlaze da pogledaju automobil sa svojim saradnicima. Dok „potencijalni kupac“ pregovara sa prodavcem, njegov prijatelj „majstor“ odlazi na probnu vožnju, ali se u stvari zaputio ka najbližem auspuh servisu, gde je već ranije zakazao skidanje katalizatora.
Кada se vrati sa „probne vožnje“, žali se na neravnomeran rad motora, neobičan zvuk iz izduva, itd.
Plemeniti metali moraju se koristiti jer katalizatori moraju da rade dovoljno efikasno da zadovolje standarde emisija.
(Telegraf Biznis/Radio Dunav)