Gledali ste ogromne tankere koji lutaju jer nemaju gde naftu. Nisu tako sami - vrebaju ih gusari
Pirati menjaju taktiku
Dok se međunarodne naftne kompanije suočavaju sa istorijskim padom cena, porast piraterije takođe ugrožava njihov posao.
U prvom kvartalu 2020. godine došlo je do porasta piraterije širom sveta, pri čemu je bilo 47 napada u poređenju sa 38 za isti period prošle godine, objavio je Međunarodni pomorski biro (IMB).
Gvinejski zaliv, ključno čvorište za proizvodnju okruženo sa osam zemalja izvoznica nafte u zapadnoj Africi, pojavilo se kao globalno žarište, zabeležen je dosad 21 napad ove godine i 90% svih otmica na moru 2019. godine.
Većina napada i dalje se događa u nigerijskim vodama, ali očekuje se da će se piraterija povećati 2020. i 2021. godine i dalje proširiti u susedne države, što predstavlja ozbiljnu zabrinutost za brodarske i međunarodne naftne kompanije, pokazalo je istraživanje konsultanta za politički rizik Verisk Maplekroft. Broj otetih posada iz Gvinejskog zaliva porastao je sa 50% na 121 u 2019. godini, u odnosu na 78 u 2018. godini, a Zaliv je sada nadmašio više poznata područja kao što je Malački tesnac - plovni put koji razdvaja Maleziju i Singapur od Indonezija.
Najveći naftaši u najvećoj opasnosti
- Ovaj trend će se nastaviti i u 2020. i u 2021. godine, jer regionalne bezbednosne snage, otežane bezbednosnim žarištima širom kontinenta, i nedostatkom odgovarajuće opreme, i dalje nisu u stanju da se efikasno bore protiv pirata - kaže Alekandre Rejmakers, stariji afrički analitičar iz Verisk Maplekrofa - navodi se u napomeni o istraživanju.
Oko 60% incidenata u 2019. godini dogodilo se u nigerijskim teritorijalnim vodama, tačnije u oblastima koje okružuju deltu, u manjoj meri, brodskim čvorištem luke Lagos. Raimakers je naglasio da se verovatno neće promeniti društveno-ekonomski faktori na kojima se zasnivaju ovi incidenti.
- Iako gusari nisu primetno promenili svoju taktiku, redovne isplate otkupnina su ih verovatno ojačale da traže što atraktivnije ciljeve dalje na moru, šireći svoju mrežu -
22. marta sedam članova posade MSC Talia F oteto je kod obale Gabona, a dok se najveći deo incidenata očekuje u nigerijskim vodama, analitičari Verisk Maplekrofta takođe predviđaju te pojave u vodama oko Toga, Benina, Kameruna, Gabona, Gvineje i u manjoj meri Gane.
Iako su gusari tradicionalno ograničili svoje "operacije na prepad" na naftne tankere kako bi prodali svoje udele na crnom tržištu, kolaps cena nafte u 2015. prisilio ih je da promene svoju strategiju, preusmeravajući se na otmicu posada radi otkupa, istakli su iz kompanije Raimakers.
- Kompanije popu Šela, Ekson Mobajla, Totala, Ševrona i Enija, koji posluju van Gabona, Gvineje i Nigerije posebno su u opasnosti da dožive sporadične, ali vrlo razarajuće napade gusara - kažu iz kompanije Raimakers.
S obzirom na nedavni pad globalnih cena nafte zbog pada potražnje, Verisk predviđa da će gusari verovatno pokušati da se ukrcaju na tankere koji su trenutno ukotvljeni a koji se koriste kao skladišta u moru za neprodatu robu. Brodske posade i teret predstavljaju "idealne i relativno jednostavne mete za gusare" - navodi se u izveštaju.
Analitičari ukazuju da će gusari ciljati te brodove, ali i radnike, što dokazuje nedavna otmica radnika koji su bili povezani sa isporukom za Ekson mobajl.
- Otmica tri naftna radnika sa naftne platforme Šefrona u aprilu ukazuje na lakoću i brzinu kojom se takva operacija može izvesti - rekao je Raimakers.
- Zaista, gusari imaju jednostavan pristup, brzi su, i imaju lako oružje što im daje snagu i okretnost za obavljanje takvih operacija - upozorava se.
(Telegraf Biznis)