
Biznis carstvo "sibirske tigricе": U karijeri je zaradila 325 miliona $, ali pravi novac okreće tek u penziji
Za milione teniskih obožavalaca naviknutih da gledaju prelepu plavokosu Mariju Šarapovu kako s lakoćom pobeđuje na centralnom terenu Vimbldona, bilo je iznenađenje videti je prošlog meseca u Njujorku, na Blumbergovoj konferenciji Power Players, sada kao prirodnu brinetu i ozbiljnu investitorku!
U 2025. godini nijedan sportista, bio on aktivan ili u penziji, više ne živi samo od nagrada sa terena. Današnji uspeh meri se pametnim ulaganjima, saradnjom s brendovima i poslovnim potezima koji traju mnogo duže od sportske karijere.
Ali Marija Šarapova, čije je bogatstvo Forbs procenio na 220 miliona dolara, još je pre deceniju postavila model za uspešan "drugi život" sportista, onaj u kojem sport, biznis i imidž stvaraju jedinstvenu formulu uspeha.
Od teniskog reketa do poslovnog carstva
Tokom karijere postavila je visoku lestvicu, 11 godina zaredom bila je najplaćenija teniserka sveta, a van terena zaradila je više od 300 miliona dolara.
Još kao sedamnaestogodišnjakinja, nakon senzacionalne pobede na Vimbldonu, postala je magnet za velike brendove: Nike, Gatorade, Porsche, Tiffany & Co., Tag Heuer, Evian, Motorola, Land Rover... svi su želeli njeno lice.
Uprkos suspenziji 2016. zbog pozitivnog testa na zabranjenu supstancu meldonijum, Šarapova je zadržala status ikone i nastavila da potpisuje ugovore, sada sa Stella Artois, Aman Hotels, Hästens i CFI-jem, platformom za onlajn trgovanje sa sedištem u Dubaiju.

U međuvremenu je izgradila i impresivan portfolio nekretnina, ranč vredan 8,6 miliona dolara u Kaliforniji, vilu u Montekitu od 11 miliona i kompleks na Menhetn Biču koji je nedavno prodala Luki Dončiću za rekordnih 25 miliona dolara. No, dok bi mnogi na njenom mestu uživali u pasivnim prihodima, Marija se bacila na investiranje.
Tokom suspenzije 2016. upisala je Harvard Business School, gde je studirala menadžment i liderstvo. To se pokazalo kao ključna prekretnica, danas je poznatija kao investitorka i preduzetnica nego kao bivša sportistkinja.
Prvo ulaganje stiglo je u njenoj 26. godini, kada je kupila udeo u brendu Supergoop!, proizvođaču krema za sunčanje čiju je osnivačicu inspirisala prijateljica obolela od melanoma.
"Rekla sam: 'Evo mog novca, želim udeo u onome što gradite. I želim da iskoristim svoj uticaj da vam pomognem da rastete'", ispričala je Šarapova 2023. godine.
Bio je to pun pogodak! Godine 2021. Supergoop! je kupio investicioni gigant Blackstone za 750 miliona dolara.
Investicije s ličnim pečatom
Od tada Šarapova ulaže u kompanije koje dele njene vrednosti: zdravlje, žene i dugovečnost karijera.
Učestvovala je u savetodavnom odboru UBS-a za žene investitorke, a njeni projekti uključuju Tonal (kućni sistem za vežbanje) i Cofertility, startap koji pomaže sportistkinjama da zamrznu jajne ćelije i tako produže karijeru.
"Ženski sport doživljava neverovatan procvat. Ako sportistkinje mogu same da odlučuju o svom telu i karijeri, to je ogroman napredak", rekla je jednom prilikom za Vogue.
Ulagala je i u Wolf & Shepherd (muška obuća), MoonPay (kripto-novčanici) i Public (platforma za investiranje).
Šarapova se 2020. pojavila u američkom šouu "Shark Tank", gde je zajedno s vlasnikom Dalas Maveriksa Markom Kjubanom uložila 900.000 dolara u fitnes brend Bala, danas vredan više od 10 miliona.
Takođe ima aktivnu ulogu u kompaniji Therabody, poznatoj po uređaju Theragun, gde je investitorka i savetnica.
Sedi i u upravnim odborima, između ostalog kao nezavisna direktorka Moncler grupe, koja poseduje luksuzne brendove Moncler i Stone Island.
Sugarpova
Njen najpoznatiji, ali i najneobičniji projekat bio je Sugarpova, linija luksuznih slatkiša lansirana 2012. dok je još igrala tenis. Uložila je 500.000 dolara, a već do 2016. brend je prodavao pet miliona pakovanja bombona godišnje i ostvarivao promet od 25 miliona dolara.
Međutim, nakon završetka karijere interesovanje je splasnulo, pa je kompanija 2021. tiho prestala s radom. Iako su nalozi na društvenim mrežama i dalje aktivni, brend nema zvanične kontakte ni funkcionalan veb-sajt, a zaštitni znak u SAD istekao je u aprilu 2024. godine.
Zanimljivo je da Monclerov godišnji izveštaj iz 2024. i dalje spominje Šarapovu kao osobu koja "vodi Sugarpovu", što otvara pitanje, sprema li se povratak?
(Telegraf Biznis/Jutarnji.hr)
Video: Promocija knjige privredna komora
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.