Zaposleni, ovo je važno da znate, kako biste bili sigurni da vas poslodavac maksimalno štiti

Vratili ste se na posao ili tek planirate? Ovih stavki bi trebalo da se drži vaš šef, kako biste bili bezbedni na radnom mestu nakon pandemije...

Foto: Shutterstock

Mnogo puta smo već pominjali da posle korona virusa više ništa neće biti isto, pa tako ni povratak na posao. Oni koji u proteklom periodu nisu radili ili su radili od kuće, sada će biti u blagom šoku i zasigurno će prolaziti kroz fazu ponovnog prilagođavanja poslu i novim pravilima.

Većini je, naravno, na prvom mestu da zadrži stari posao ili pronađe novi, i da dobija platu na vreme kako bi finansijski problemi bili ublaženi. Nakupiće se, možda, posle pandemije i zaostalih računa, rata, dugovanja... Ali je jednako važno da zaposleni vode računa o sebi i da to poslodavcu jasno stave do znanja.

Zato je ovaj spisak normi važan i za radnike i za šefove:

1. Kada je reč o poslovima koji se obavljaju napolju, kao što su građevina ili dostava, poslodavac mora da obezbedi dodatne šlemove, odnosno specijalnu opremu za rad, a maske i rukavice se podrazumevaju. Osim toga, daljina među radnicima mora biti najmanje 2 metra, bez obzira na rok za završetak radova, to jest manji broj radnika na jednom mestu (tokom gradnje zgrade recimo).

Na gradilištima treba obezbediti više ulaznih tačaka i davati pojedinačne zadatke, gde god je to moguće, kako bi što manje ljudi dodirivalo alat ili opremu za rad u jednom momentu. Poslodavac, osim toga, mora da vam obezbedi dezinfekcioni gel za ruke, odnosno sredstvo za čišćenje alata i površina na radnom mestu. Ovo je posebno važno i zato što građevinci mahom jedu "s nogu", te nemaju adekvatne uslove da operu ruke, spreme obrok i serviraju ga kako treba.

Foto: Shutterstock

2. Oni koji rade s hranom, odnosno u prehrambenoj proizvodnji, takođe moraju imati obezbeđene rukavice, kape za glavu, maske i gelove za ruke, to jest sredstva za dezinfekciju.

Za početak, važno je da ne radi mnogo ljudi u jednom smeni ili se može skratiti radno vreme, kako bi preklapanje bilo kratkotrajno. Alat koji je koristila prethodna smena - treba odlagati sa strane i na kraju dana dezinfikovati, a ne predavati direktno smeni koja dolazi. Isporuke hrane treba da se odvijaju ređe, ali da budu obimnije.

3. Zaposleni u kancelariji takođe imaju svoja pravila ponašanja pri povratku na posao posle korone. Za početak, preporuka je da manji broj ljudi sedi (radi) u jednoj prostoriji i da se osmisli jednosmerni sistem kretanja. Bilo bi dobro da poslodavac razmisli i o zasebnom parkingu u okviru firme - za bicikle, kako bi se ljudi podstakli da idu na posao tim prevoznim sredstvom, nakon dva meseca sedenja kod kuće.

Ako vaša firma ima kantinu, do daljeg je obavezna upotreba plastičnog escajga i posuđa. Razmak među zaposlenima mora biti bar 2 metra, pa će ovde najviše izazova imati "open space" sistemi. Sastanci bi i dalje trebalo da se odvijaju onlajn ili napolju ako je to ikako moguće. Poželjno je postaviti plastične barijere i oznake na podu, kako bi ljudi znali gde tačno da stoje.

Podrazumeva se redovno provetravanje prostorije i čišćenje površina, a insistirajte na tome da imate više pauza u toku dana i na njih idite sami, ili sa najviše dve osobe.

Foto: unsplash.com

4. Radnje svih vrsta moraju da kontrolišu broj ljudi koji će ući u objekat, što će se možda odraziti na profit, ali zdravlje kupaca i prodavaca ne sme zbog toga biti ugroženo. Takođe, poslodavac je dužan da radnicima obezbedi osnovnu opremu, a to su maske, rukavice i dezinfekciona sredstva.

Privremeno bi trebalo povući usluge koje dovode do direktnog kontakta s mušterijama, svlačionice za radnike moraju redovno da se čiste i treba insistirati na beskontaktnom plaćanju. Poželjno je da prodavnice kao što su supermarketi imaju pleksiglas zaštitu.

5. Dostavljači su tokom pandemije, slobodno možemo reći, bili jedni od ključnih aktera. Njihovo radno mesto je vozilo, ali su i svaki dan izloženi komunikaciji s brojnim ljudima kojima isporučuju robu. Preporuka je da se smanji broj isporuka za koje su potrebna bar dva dostavljača, na primer, isporuka nameštaja.

Šefovi onih koji "rade u automobilu", treba da obezbede ekrane, odnosno barijere koji će stajati među ljudima, ako ih je više u vozilu. Osim toga, bilo bi dobro napraviti fiksne timove, tako da jedna osoba privremeno radi s jednim istim ljudima.

Redovno čišćenje vozila je obavezno, naročito ako ih koristi više kolega. Poslodavci, obezbedite im i maramice za čišćenje, kako bi dezinfikovali ruke posle svake isporuke, ali i volan, menjač... Isto važi za vozače javnog gradskog prevoza.

Foto: Tanjug/Tanja Valič

6. Ako ste zaposleni, recimo, u kablovskoj ili ste majstor, ovo treba da znate: znamo da izuvanje kod klijenta nije opcija, ali barem dezinfikujte ruke kada dođete na novo "radno mesto". Zamolite ukućane da ne borave u istoj prostoriji, a kasnije ih obavestite o završenom poslu. Pre odlaska na adresu, proverite u kakvu kuću idete, ako ima pacijenata iz rizične grupe - insistirajte da odbijete taj odlazak.

Osim toga, na adresi se zadržavajte što je kraće moguće. Zahtevajte od poslodavca potrebnu opremu (rukavice, gel, masku) i bez toga nemojte ići kod klijenata, kako ne biste ugrozili svoje, ali ni tuđe zdravlje.

Video: Ko će i dalje da radi od kuće, kako će se koristiti odmori...

(Telegraf Biznis)