I najboljima se drma tlo pod nogama: Ne spuštaju cene dijamanata, kupci se okreću manjim rivalima
Manjak prodaje će zasigurno teško pogoditi dva najveća proizvođača, a to su "De Beers" i "Alrosa PJSC", mada to verovatno neće uticati na cenu dijamantskog nakita u prodavnicama
Decenijama je kupovina nebrušenih dijamanata bila dobro skriptovana stvar: prvo uverite "De Beers" da vas stavi na listu svojih odabranih kupaca. Onda, 10-ak puta godišnje prisustvujete jednonedeljnoj prodaji da biste kupili tačno onoliko koliko vam "De Beers" nudi, po ceni koju odabere.
Ovaj sistem, koji funkcioniše manje-više isto i kod ruskog rivala "Alrosa PJSC", dao je ovim kompanijama stabilno kotiranje na tržištu dijamanata. Međutim, čak i najbolji među najboljima sada, usled pandemije koja potresa ceo svet, gube kontrolu.
"De Beers" se žestoko potrudio da probudi interesovanje kod svojih kupaca, da samo "bace pogled" na ovomesečnu prodaju dijamanata. Nikome trenutno nije do njih. Što se tiče giganta "Alrosa", najmanje pet kupaca je prekinulo dugoročne ugovore, jer pod ovim okolnostima ne mogu da zarade novac.
Manjak prodaje će zasigurno teško pogoditi dva najveća proizvođača, mada to verovatno neće uticati na cenu dijamantskog nakita u prodavnicama.
Zamrzavanje trgovanja nebrušenim dijamantima takođe stvara nagomilavanje zaliha, vrednih na milijarde dolara, što preti da naruši mogući oporavak tržišta.
Zbog zatvorenih prodavnica nakita, majstora za obradu koji su ostali kod kuće i globalnih zastoja putovanja, "De Beers" i "Alrosa" su odstupili od svojih pravila u nekoliko navrata: dozvoljavaju klijentima promene u ugovorima i razgledanje dijamanata na alternativnim lokacijama.
Ključno je, međutim, da su odbili da snize cene, u pokušaju da podrže tržište. Ta odluka je za mnoge kupce bila prelomna.
Dok najveći rudnici dijamanata odbijaju da prilagode cene trenutnim uslovima, manji, zabrinuti rivali nude popuste od čak 25%, što znači da kupci koji imaju ograničenu potražnju - mogu od njih da dobiju robu koja im je potrebna.
"De Beers" i "Alrosa" pokušavaju da zaštite svoju vrednost, ali da li je to sada jedino rešenje? Kupci ruskog proizvođača takođe protestuju zbog strože primene ugovora, koji zahteva da kupci plate robu koju su odložili, dok je kompanija "De Beers" fleksibilnija.
Dvojica kupaca su okončala svoje dugoročne ugovore sa "Alrosom" u aprilu, rečeno je iz kompanije. Jedan od njih bio je "Diacore", kompanija za trgovinu dijamantima. Prema izvorima, još troje kupaca je prekinulo ugovore s ruskim gigantom u poslednjih mesec dana.
(Telegraf Biznis)