Ovaj metal je novo zlato, najvažniji je u bateriji automobila: Da li to litijum leti s trona?

Da li litijum pada s trona?

shutterstock

Teslin Model 3 sadrži oko 30 kilograma nikla, u njemu se čuva sva energija i što je više nikla, to je veća gustoća energije baterije.

Da će električni automobili, pre ili kasnije, zameniti one s konvencionalnim motorima postaje izvesno. A prvo što vam padne na pamet kada govorimo o električnim automobilima su njihove baterije. Obično se govori o litijum-jonskim baterijama, pa se pretpostavlja da upravo litijum najbitiniji. Ipak, da li je zaista tako?

Litijum je hemijski element koji je u periodnom sistemu elemenata određen simbolom Li, atomskog (rednog) broja 3.

Najlakši je od svih poznatih metala. Najmanje je reaktivan od svih, ali je isto tako najtvrđi. Relativno je redak, ali vrlo rasprostranjen. Za razliku od ostalih iz grupe metala (litijum, natrijum, kalijum, rubidijum..), litijum se u prirodi nalazi u obliku silikata i fosfata. Najveća ležišta rude litija su u Čileu, Kanadi, Francuskoj, Nemačkoj i SAD-u. A poznata su nalazišta i u Srbiji. 

U popularnom govoru, litijum-jonske baterije pokreću električna vozila, ali nas osnivač neprikosnovene kompanije Tesla Ilon Mask demantuje, navodeći da te baterije, zapravo, sadrže samo 2% litijuma.

- Tehnički, naše ćelije bi trebalo da se nazivaju nikl-grafitne, jer je primarni sastojak ćelija nikl - rekao je Mask pre nekoliko godina, a nedavno je ponovo istakao važnost nikla, metala iz VIIIB grupe.

Apeluje na rudarske kompanije da više obrate pažnju na nikl, nego na zlato.

Foto: Pixabay

Međutim, ispunjenje očekivanog porasta potražnje za elementom broj 28 možda neće biti tako jednostavno, zbog različitih problema s ponudom. Analitičari vide u trgovini niklom nešto poput "savršene oluje".

Cene nikla kolabirale su 2007. godine i od tada se malo razvijao novi kapacitet. Ali rast potražnje je primetan.

Dalje, potreno je do 10 godina da bise nikl uveo u projekte. Treba naći, osim zainteresovanih investitora i zainteresovane rudare. 

U igri je još jedan faktor. Tesla i drugi proizvođači prirodno su željni da sirovine nabavljaju iz održivih izvora. Industrija je uložila mnogo truda i novca u čišćenje lanca snabdevanja kobaltom. Maskova  nedavna molba za nikl predviđa da ga treba rudariti na ekološki osetljiv način. 

Kanada je u tome zasad favorit, ali pitanje je kako će iskoristiti šansu nadolazeće groznice nikla.

Video: Bili smo u selima koja leže na litijumu - naša budućnost je bela

(Telegraf Biznis)