Limenke smo oduvek voleli, a iz njih ćemo piti i vodu: Bila je to prva grinfild investicija u Srbiji

Limenka za piće je pokazala da je to ambalaža otporna na mnoge izazove, pa čak i takve kakava je globala pandemija. Mnogi brendovi, i naši ovde, masovno se prebacuju na limenke

Nikola Narančić, direktor prodaje za jugoistočnu Evropu u kompaniji Ball/Foto: Ball Packaging

Verujemo da kada popijete neko piće iz limenke, ne mislite o tome da su one nekada ovde bila retka roba, pa se čuvala ona koja se ispije. Danas, u našoj zemlji već postoji desetak punionica, i proizvodnja se širi. A uskoro ćemo i u Srbiji, kako nam otkriva naš sagovornik, piti i neko drugo piće iz limenke osim piva i sokova.

O tome kako je poslovati u poslu sa limenkama za ovo i svetsko tržište, kako je limenka postala "čudo" u svetu, ali i kako je korona uticala na tu industriju, govori Nikola Narančić, direktor prodaje za jugoistočnu Evropu u kompaniji Ball.

"Ball Packaging Europe" došao je na srpsko tržište 2005. godine, kao najveća grinfild investicija u zemlji. U izgradnju fabrike tada je uloženo 60 miliona evra, a u međuvremenu je bilo i dodatnih ulaganja.

  • Kako vam izgleda paralela danas u odnosu na početke, koliko se promenio odnos prema limenci kao pakovanju za piće?

- Potrošači su uvek voleli limenke za piće. Tražnja je postojala, ali ranije nisu bile toliko dostupne kod nas. Setite se perioda od pre tri-četiri decenije kada su ovde bile retka roba, kada su ih klinci sakupljali i čuvali. Kasnije su bile dostupne i u kafićima, ali im je cena bila visoka jer su dolazile iz uvoza. I kada smo pre 15 godina došli na tržište Srbije potrošači su limenku doživljavali kao premium proizvod, ali nije bila toliko zastupljena.

  • Zbog čega?

- Jedan od problema bili su i kapaciteti za punjenje. Mi smo počeli da proizvodimo aluminijumske limenke za piće u Beogradu, uporedo su se razvijali tražnja i kapaciteti za punjenje i taj paralelni razvoj je doveo do toga da limenka postane omiljeno pakovanje za piće, i kupaca i potrošača. Sada u zemlji postoji već desetak punionica, a naša proizvodnja u Ball-u je vremenom rasla, prateći rast tržišta koji i dalje traje. 2005. počeli smo kao greenfield investicija sa jednom proizvodnom linijom, 2011. smo kapacitete proširili na dve proizvodne linije, a od 2019. limenke pravimo na tri linije.

  • Koliko je to do sada?

-  Do sada smo proizveli 18 milijardi limenki u fabrici u Beogradu.

Pratili smo razvoj poslovanja proizvođača, pratićemo ga i dalje. Prednosti limenke su danas svima jasne, što primećujemo i prilikom brojnih aktivacija koje godinama radimo na najvećim muzičkim festivalima u zemlji i regionu.

  • Kako objašnjavate rast limenke u svetu?

- Limenka ima brojne pogodnosti, ali ono što je apsolutno izdvaja je održivost i doprinos cirkularnoj ekonomiji. Svi smo svesni da je zaštita planete na kojoj živimo jako važna i da zahteva hitan prelazak sa reči na dela. I potrošači i proizvođači sve više razmišljaju o ekološkom aspektu ambalaže.

Aluminijum se potpuno može reciklirati, bezbroj puta, bez gubitka kvaliteta. Zahvaljujući tome, aluminijum je najviše recikliran materijal u svetu. Nedavno je Međunarodni institut za aluminijum istakao da se oko 70% svih limenki za piće reciklira, što je značajno jer su procene da će se tražnja za aluminijumom duplirati do 2050. godine.

Potrošači su uvek voleli limenke za piće. Tražnja je postojala, ali ranije nisu bile toliko dostupne kod nas/Foto: Ball Packaging
  • Kako je korona uticala na vaše poslovanje u Srbiji, kako ste prevazilazili izazove?

Zdravlje i bezbednost zaposlenih ostaju u vrhu naših prioriteta. Zahvaljujući strogim merama prevencije naša fabrika je od početka pandemije nesmetano poslovala. Dodatno, zahvaljujući brzoj i adekvatnoj reakciji institucija u Srbiji i celoj Evropi, uspostavljen je nesmetan proces logistike.

  • Kako je korona uticala na poziciju limenke kao pakovanja?

- Pandemija je istakla sve prednosti aluminijumske limenke za piće i pokazala da je to ambalaža otporna na mnoge izazove, pa čak i takve kakava je globala pandemija. Promena životnih navika je dovela do toga da se konzumacija pića većinom pomerila iz kafića i lokala na potrošnju u domovima. U inostranstvu, pre svega u Engleskoj i Americi, formatna pakovanja, ona od više komada, su doživela ekspanziju.

Neki brendovi nastavljaju da se prebacuju na limenku, jer su uvideli njene prednosti. Jedan od primera su i craft pivare koje se tokom pandemije još značajnije okreću limenci. To je bio način da održe poslovanje i da njihov proizvod bude i dalje dostupan potrošačima u trenutku kada ispijanje točenog piva sa društvom u lokalu više nije opcija. U tome im je pomogla nedavna pojava mobilnih punionica kod nas, koja je otvorila vrata limenkama za male proizvođače.

U trenutnoj situaciji, transformacija na online prodaju i dostava proizvoda na kućnu adresu su dodatno istakli limenku u odnosu na ostale ambalaže. Limenka je dobar saveznik proizvođačima i potrošačima, jer štiti piće od štetnih uticaja svetlosti i vazduha, čuvajući kvalitet piva i ostalih napitaka u njoj.

  • Kako ide sa uvođenjem novih kategorija pića koja se pakuju u limenci kod nas i u svetu? Koliko kompanije kod nas prate trendove?

- U limenkama odavno možete kupiti sokove, potom su se pojavile nove kategorije poput kafa, čajeva, vina ili koktela. Ono što je apsolutni svetski trend je voda u limenci, negazirana i mineralna, kao i voda obogaćena ukusima. Kod nas se ti trendovi prate. Aktuelni su projekti zahvaljujući kojima očekujemo da se u narednom periodu na policama naših prodavnica nađe sve više novih kategorija i proizvoda u limenci, a među njima svakako i voda.

  • Poznati ste kao kompanija koja ulaže u održivost i brine o životnoj sredini. Ove godine ste uveli proizvodnju iz obnovljivih izvora energije. Šta još sve znači da vam je održivost prioritet u kontekstu vašeg poslovanja

- Posvećeni smo održivosti i zaštiti životne sredine u svim segmentima. Od edukacije i aktivacija sa najmlađima, preko saradnje sa festivalima, do humanitarnih aktivnosti koje godinama sprovodi recan fondacija. Održivost je suština našeg poslovanja.

Kako bismo smanjili uticaj klimatskih promena, ove godine smo u Beogradu sproveli pionirski poduhvat kod nas, istovremeno sa svim ostalim fabrikama u Evropi. Kompletnu proizvodnju realizujemo uz pomoć 100% obnovljivih izvora energije. Ball je i prva kompanija od svih proizvođača limenki za piće koja je usvojila naučno zasnovane ciljeve, zahvaljujući kojima će se globalno zagrevanje ograničiti na 1.5°C.

Postali smo i prvi proizvođač limenki za piće na svetu koji je dobio ASI sertifikat za sve 23 fabrike u celom EMEA regionu. Ovaj sertifikat garantuje najviše etičke i ekološke standarde u pogledu nabavke i upravljanja aluminijumom koji koristimo za proizvodnju naših limenki.

U limenkama odavno možete kupiti sokove, potom su se pojavile nove kategorije poput kafa, čajeva, vina ili koktela/Foto: Ball Packaging

Važno nam je da razvijamo svest o značaju reciklaže i čuvanju resursa. Mi već danas moramo ozbiljno da radimo na tome i razmišljamo koliko ćemo aluminijuma sačuvati, koliko energije uštedeti, koliko smanjiti emisiju gasova za generacije koje će na Zemlji živeti i 100 godina nakon nas.

Reciklaža, koja toj budućnosti mnogo doprinosi, je nešto što svako od nas može da usvoji i počne da radi.

To je najmanje što možemo – da kada popijemo omiljeno piće iz limenke, nju odložimo za reciklažu.

  • Bliži se kraj godine, a kakvi su vam planovi za naredni period

- Ova godina, pogođena pandemijom, je bila specifična i izazovna za svako poslovanje. Za nas u Beogradu je bila posebna, jer smo obeležili 15 godina našeg rada u Srbiji. Ta decenija i po svedoči o našim planovima.

Od otvaranja fabrike u nju je uloženo oko 200 miliona evra. Konstatno investiramo u proširenje proizvodnih kapaciteta. Zahvaljujući poslovnim rezultatima i značajnom izvozu veliki smo oslonac izvoznog bilansa Srbije, kao i same državne ekonomije. T

Takođe, Beograd je postao operativni centar za čitav tim globalnih biznis usluga (GBS). Naš grafički centar radi sjajne stvari za čitavu Evropu.

Razvoj proizvoda, tehnologije i ljudi pre svega je u suštini naših planova. Sve to uz posvećenost održivosti koja nam je dugoročan prioritet u svim segmentima poslovanja. Stalno pratimo rast tržišta i poslovne potrebe naših kupaca sa kojima imamo blizak, partnerski odnos, zahvaljujući čemu zajedno uspešno odgovaramo na zahteve krajnjih potrošača.

Ponosni smo što smo za ovih 15 godina u Srbiji postavili snažne temelje, što smo se razvijali i napredovali i što na dobroj osnovi možemo da gradimo naredne uspehe.

(Telegraf Biznis)