Limenke smo oduvek voleli, a iz njih ćemo piti i vodu: Bila je to prva grinfild investicija u Srbiji
Limenka za piće je pokazala da je to ambalaža otporna na mnoge izazove, pa čak i takve kakava je globala pandemija. Mnogi brendovi, i naši ovde, masovno se prebacuju na limenke
Verujemo da kada popijete neko piće iz limenke, ne mislite o tome da su one nekada ovde bila retka roba, pa se čuvala ona koja se ispije. Danas, u našoj zemlji već postoji desetak punionica, i proizvodnja se širi. A uskoro ćemo i u Srbiji, kako nam otkriva naš sagovornik, piti i neko drugo piće iz limenke osim piva i sokova.
O tome kako je poslovati u poslu sa limenkama za ovo i svetsko tržište, kako je limenka postala "čudo" u svetu, ali i kako je korona uticala na tu industriju, govori Nikola Narančić, direktor prodaje za jugoistočnu Evropu u kompaniji Ball.
"Ball Packaging Europe" došao je na srpsko tržište 2005. godine, kao najveća grinfild investicija u zemlji. U izgradnju fabrike tada je uloženo 60 miliona evra, a u međuvremenu je bilo i dodatnih ulaganja.
- Kako vam izgleda paralela danas u odnosu na početke, koliko se promenio odnos prema limenci kao pakovanju za piće?
- Potrošači su uvek voleli limenke za piće. Tražnja je postojala, ali ranije nisu bile toliko dostupne kod nas. Setite se perioda od pre tri-četiri decenije kada su ovde bile retka roba, kada su ih klinci sakupljali i čuvali. Kasnije su bile dostupne i u kafićima, ali im je cena bila visoka jer su dolazile iz uvoza. I kada smo pre 15 godina došli na tržište Srbije potrošači su limenku doživljavali kao premium proizvod, ali nije bila toliko zastupljena.
- Zbog čega?
- Jedan od problema bili su i kapaciteti za punjenje. Mi smo počeli da proizvodimo aluminijumske limenke za piće u Beogradu, uporedo su se razvijali tražnja i kapaciteti za punjenje i taj paralelni razvoj je doveo do toga da limenka postane omiljeno pakovanje za piće, i kupaca i potrošača. Sada u zemlji postoji već desetak punionica, a naša proizvodnja u Ball-u je vremenom rasla, prateći rast tržišta koji i dalje traje. 2005. počeli smo kao greenfield investicija sa jednom proizvodnom linijom, 2011. smo kapacitete proširili na dve proizvodne linije, a od 2019. limenke pravimo na tri linije.
- Koliko je to do sada?
- Do sada smo proizveli 18 milijardi limenki u fabrici u Beogradu.
Pratili smo razvoj poslovanja proizvođača, pratićemo ga i dalje. Prednosti limenke su danas svima jasne, što primećujemo i prilikom brojnih aktivacija koje godinama radimo na najvećim muzičkim festivalima u zemlji i regionu.
- Kako objašnjavate rast limenke u svetu?
- Limenka ima brojne pogodnosti, ali ono što je apsolutno izdvaja je održivost i doprinos cirkularnoj ekonomiji. Svi smo svesni da je zaštita planete na kojoj živimo jako važna i da zahteva hitan prelazak sa reči na dela. I potrošači i proizvođači sve više razmišljaju o ekološkom aspektu ambalaže.
Aluminijum se potpuno može reciklirati, bezbroj puta, bez gubitka kvaliteta. Zahvaljujući tome, aluminijum je najviše recikliran materijal u svetu. Nedavno je Međunarodni institut za aluminijum istakao da se oko 70% svih limenki za piće reciklira, što je značajno jer su procene da će se tražnja za aluminijumom duplirati do 2050. godine.
- Kako je korona uticala na vaše poslovanje u Srbiji, kako ste prevazilazili izazove?
- Zdravlje i bezbednost zaposlenih ostaju u vrhu naših prioriteta. Zahvaljujući strogim merama prevencije naša fabrika je od početka pandemije nesmetano poslovala. Dodatno, zahvaljujući brzoj i adekvatnoj reakciji institucija u Srbiji i celoj Evropi, uspostavljen je nesmetan proces logistike.
- Kako je korona uticala na poziciju limenke kao pakovanja?
- Pandemija je istakla sve prednosti aluminijumske limenke za piće i pokazala da je to ambalaža otporna na mnoge izazove, pa čak i takve kakava je globala pandemija. Promena životnih navika je dovela do toga da se konzumacija pića većinom pomerila iz kafića i lokala na potrošnju u domovima. U inostranstvu, pre svega u Engleskoj i Americi, formatna pakovanja, ona od više komada, su doživela ekspanziju.
Neki brendovi nastavljaju da se prebacuju na limenku, jer su uvideli njene prednosti. Jedan od primera su i craft pivare koje se tokom pandemije još značajnije okreću limenci. To je bio način da održe poslovanje i da njihov proizvod bude i dalje dostupan potrošačima u trenutku kada ispijanje točenog piva sa društvom u lokalu više nije opcija. U tome im je pomogla nedavna pojava mobilnih punionica kod nas, koja je otvorila vrata limenkama za male proizvođače.
U trenutnoj situaciji, transformacija na online prodaju i dostava proizvoda na kućnu adresu su dodatno istakli limenku u odnosu na ostale ambalaže. Limenka je dobar saveznik proizvođačima i potrošačima, jer štiti piće od štetnih uticaja svetlosti i vazduha, čuvajući kvalitet piva i ostalih napitaka u njoj.
- Kako ide sa uvođenjem novih kategorija pića koja se pakuju u limenci kod nas i u svetu? Koliko kompanije kod nas prate trendove?
- U limenkama odavno možete kupiti sokove, potom su se pojavile nove kategorije poput kafa, čajeva, vina ili koktela. Ono što je apsolutni svetski trend je voda u limenci, negazirana i mineralna, kao i voda obogaćena ukusima. Kod nas se ti trendovi prate. Aktuelni su projekti zahvaljujući kojima očekujemo da se u narednom periodu na policama naših prodavnica nađe sve više novih kategorija i proizvoda u limenci, a među njima svakako i voda.
- Poznati ste kao kompanija koja ulaže u održivost i brine o životnoj sredini. Ove godine ste uveli proizvodnju iz obnovljivih izvora energije. Šta još sve znači da vam je održivost prioritet u kontekstu vašeg poslovanja
- Posvećeni smo održivosti i zaštiti životne sredine u svim segmentima. Od edukacije i aktivacija sa najmlađima, preko saradnje sa festivalima, do humanitarnih aktivnosti koje godinama sprovodi recan fondacija. Održivost je suština našeg poslovanja.
Kako bismo smanjili uticaj klimatskih promena, ove godine smo u Beogradu sproveli pionirski poduhvat kod nas, istovremeno sa svim ostalim fabrikama u Evropi. Kompletnu proizvodnju realizujemo uz pomoć 100% obnovljivih izvora energije. Ball je i prva kompanija od svih proizvođača limenki za piće koja je usvojila naučno zasnovane ciljeve, zahvaljujući kojima će se globalno zagrevanje ograničiti na 1.5°C.
Postali smo i prvi proizvođač limenki za piće na svetu koji je dobio ASI sertifikat za sve 23 fabrike u celom EMEA regionu. Ovaj sertifikat garantuje najviše etičke i ekološke standarde u pogledu nabavke i upravljanja aluminijumom koji koristimo za proizvodnju naših limenki.
Važno nam je da razvijamo svest o značaju reciklaže i čuvanju resursa. Mi već danas moramo ozbiljno da radimo na tome i razmišljamo koliko ćemo aluminijuma sačuvati, koliko energije uštedeti, koliko smanjiti emisiju gasova za generacije koje će na Zemlji živeti i 100 godina nakon nas.
Reciklaža, koja toj budućnosti mnogo doprinosi, je nešto što svako od nas može da usvoji i počne da radi.
To je najmanje što možemo – da kada popijemo omiljeno piće iz limenke, nju odložimo za reciklažu.
- Bliži se kraj godine, a kakvi su vam planovi za naredni period
- Ova godina, pogođena pandemijom, je bila specifična i izazovna za svako poslovanje. Za nas u Beogradu je bila posebna, jer smo obeležili 15 godina našeg rada u Srbiji. Ta decenija i po svedoči o našim planovima.
Od otvaranja fabrike u nju je uloženo oko 200 miliona evra. Konstatno investiramo u proširenje proizvodnih kapaciteta. Zahvaljujući poslovnim rezultatima i značajnom izvozu veliki smo oslonac izvoznog bilansa Srbije, kao i same državne ekonomije. T
Takođe, Beograd je postao operativni centar za čitav tim globalnih biznis usluga (GBS). Naš grafički centar radi sjajne stvari za čitavu Evropu.
Razvoj proizvoda, tehnologije i ljudi pre svega je u suštini naših planova. Sve to uz posvećenost održivosti koja nam je dugoročan prioritet u svim segmentima poslovanja. Stalno pratimo rast tržišta i poslovne potrebe naših kupaca sa kojima imamo blizak, partnerski odnos, zahvaljujući čemu zajedno uspešno odgovaramo na zahteve krajnjih potrošača.
Ponosni smo što smo za ovih 15 godina u Srbiji postavili snažne temelje, što smo se razvijali i napredovali i što na dobroj osnovi možemo da gradimo naredne uspehe.
(Telegraf Biznis)