Ambani vs. Bezos: Oko čega se svađaju dvojica milijardera?

Amazon nikad nije imao ovakvog suparnika ni na jednom tržištu

Foto: Profimedia/AFP

Svađa oko indijske maloprodajne kompanije suprotstavila je najveću svetsku e-prodavnicu Amazon i najveću indijsku kompaniju Reliance.

Kompanije su se našle u sporu jer su obe sklopile posebne dogovore sa istim indijskim dobavljačem - Future Groupom. Analitičari smatraju da bi pravna bitka u kojoj se američki gigant suočava s lokalnom perjanicom koja ima prednost domaćeg trenera, mogla oblikovati rast e-prodavnice u Indiji u sledećim godinama, piše BBC, prenosi Index.

- Mislim da je ovo velik stvar. Amazon nikad nije imao ovakvog suparnika ni na jednom tržištu - kaže Satish Mena, viši analitičar konsultantske kuće Forester.

Amazon je svog osnivača Džefa Bezosa učinio najbogatijim čovekom na svetu i transformisao je globalnu maloprodaju. Ipak, izvrši direktor Reliancea i najbogatiji Indijac, Mukeš Ambani, takođe ima sličnu reputaciju. Analitičari smatraju da će njegovi maloprodajni planovi predstavljati izazov Amazonu, kao i FlipKartu, čiji je vlasnik Volmart.

Amazon agresivno širi svoju prisutnost u Indiji, gde se nada da će profitirati na rastućem tržištu e-prodavnice. Reliance takođe planira proširiti svoju e-trgovinu i svoje poslovanje mešovitom robom.

Džef Bezos, Foto: Tanjug/AP

Future Group nedavno je sklopio ugovor s Reliance Industriesom o prodaji maloprodaje vredne 3,4 milijarde dolara. Od 2019. godine Amazon poseduje 49 odsto deonica Future Couponsa, što mu da je vlasnički udeo u Future Retailu. Amazon tvrdi da je tom kupovinom deonica Future Groupu onemogućena prodaja odabranoj skupini indijskih kompanija, među ostalima i Relianceu.

Future Retail, koji uglavnom čine fizičke prodavnice, teško je pogođen pandemijom i tvrdi da je dogovor s Relianceom ključan za spasavanje kompanije. Poslednja runda na sudu pripala je Future Groupu. Prošlog ponedeljka, visoki sud u Delhiju poništio je odluku od prethodne nedelje kojom se prodaja zaustavlja. Amazon je uložio žalbu.

Ako se dopusti Relianceova kupovina, to bi njegovom maloprodajnom ogranku omogućilo pristup više od 1.800 prodavnica u 420 indijskih gradova, kao i veleprodajnom i logističkom ogranku Future Groupa.

Mukeš Ambani, Foto: Profimedia/AFP

Ako Amazon uspe u svojim namjerama, usporiće planove ključnog konkurenta za proboj u e-prodavnice. Amazon i Reliance spremni su da se bore za indijsko tržište zbog velikog potencijala za rast.

- Ne postoji nijedno drugo tržište nakon SAD-a i Kine koje pruža takve prilike - smatra Mena.

Indijski maloprodajni sektor vredi 850 milijardi dolara, ali trenutno se samo jedan mali deo odnosi na e-prodavnice. Ali, Forester ukazuje da će indijsko tržište rasti 25,8 odsto godišnje i 2023. godine dosegnuti 85 milijardi dolara. Zbog toga je u e-trgovini sve veća gužva, a tržište je sve konkurentnije.

Mešovita roba najveći je zalogaj u maloprodaji u Indiji jer na to otpada oko polovine ukupne potrošnje. Trenutno u e-prodavnici dominiraju dugotrajni proizvodi poput mobilnih telefona. Ali, pandemija je ubrzala prelazak na e-trgovinu i kad su u pitanju svakodnevne potrepštine, delom i zato što Indija ima jedan od najstrožih lokdauna.

Video: Nakon što se vakcinišete protiv korone, u ovoj pivari možete i da popijete Vakcinu

(Telegraf Biznis)