Može li onlajn šoping da "ubije" odlazak u radnju i posle korone? 5 razloga govore suprotno
"Ispostavilo se da je veliki problem postala prodaja koja teško ide kada se ne ostvari uživo kontakt s ljudima"
E-trgovina je drastično uzletela prošle godine, usled karantinskih mera, donetih kako bi se sprečilo širenje kovida-19. Gužve u fizičkim prodavnicama nisu bile dobra ideja, niti su to i sada, kada virus hara svetom.
Ipak, ostaje pitanje može li onlajn trgovina da nadmaši konvencionalnu, i to posmatrano sa nekoliko aspekata. Trenutno možda dominira, kada govorimo o neesencijalnoj prodaji/kupovini, ali kada prođe pandemija velike su šanse da će se kupci u ogromnom broju vratiti starim navikama.
Razloga za to je nekoliko:
1. Najpre treba uzeti u obzir demografsku sliku jednog društva: prosečnu starost, navike, mentalitet, dostupnost i pristup onlajn načinima kupovine. U Srbiji je starije stanovništvo, recimo, manje edukovano u domenu tehnologije i digitalizacije, od "vršnjaka" iz razvijenijih zemalja, poput Finske, Nemačke, Švedske.
2. Koliko je isplativo? Kupac gotovo uvek mora da plati dostavu za poručenu robu, osim ako iznos računa ne premašuje određenu cifru - koja je uslov za besplatnu poštarinu, a taj faktor je previše obavezujuć i često tera na impulsivnu potrošnju. Tada potrošte mnogo više, na stvari koje vam realno ne trebaju, kako biste izbegli cenu dostavne usluge, od 300 dinara. Minus je i "čekanje robe".
3. "Jurnjava" s kuririma je problem koji naročito u poslednje vreme muči naše građane. Princip dostave je takav da nekad morate da odvojite ceo dan (čitaj: da presedite kod kuće), kako se ne biste mimoišli s kurirom. S druge strane, ako se to desi, morate da idete u poštu - dakle, opet fizički - po svoj paket, što vam oduzima dodatno vreme.
4. "Mačka u džaku" je momenat od kojeg strepe mnogi kupci, posebno u Srbiji, gde je onlajn trgovina još uvek u povoju. Ako naručujete onlajn, često ne možete znati šta će vam stići, osim ako nije reč o proverenim proizvodima. Hrana, igračke, elektronika ili kozmetika su u prednosti, u odnosu na odeću ili obuću. Kako potrefiti boju, veličinu, opipati materijal?
5. Kontakt uživo nije nimalo zanemarljiv i mnogi kupci jedva čekaju da ga ponovo uspostave s prodavcima, od kojih na licu mestu mogu dobiti pomoć ili savet. Osim toga, iskustvo kupovine je za mnogo relaksirajuće, i znači mnogo više od "dva klika iz fotelje". Obilaženje radnji i susret sa drugim ljudima važni su za naše socijalno zdravlje.
Naravno, podrazumeva se da to važi za period nakon korone, odnosno kada ne budu na snazi epidemiološke mere. Mimo toga, onlajn kupci su često u prednosti: brzo i lako poručivanje, kupovina iz udobnosti doma, zatim veća zaštita.
"Malo ljudi zna da onlajn kupac ima pravo da u roku od 14 dana od kupovine, proizvod vrati prodavcu bez bilo kakve obaveze da ga izveštava zbog čega to čini. Dovoljno je samo da mu se obrati i da se to evidentira kod prodavca, koji mora da vrati novac kupcu", rekao je nedavno državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, Uroš Kandić.
Direktor Razvojnog centra "Schneider Electric", Dragoljub Damljanović, uveren je da "nikad više neće raditi kao pre korone". Dodao je da se pojavio ogroman broj novih poslova i da je prioritet u 2020. godini zbog korone bio obezbediti sajber sikjuriti dimenziju rada od kuće.
- Krupne promene dogodile su se i u fazama testiranja proizvoda što kupci sada prate onlajn, uštede su ostvarene na putovanjima, a ispostavilo se da je veliki problem postala prodaja koja teško ide kada se ne ostvari uživo kontakt s ljudima - napomenuo je.
(Telegraf Biznis)