Fanta na Balkanu je jako narandžasta: EU sprovela testove, hrana se razlikuje po državama

Proizvođači tvrde da nema reči o dvostrukim standardima

Foto: Pixabay

Nije prošlo ono vreme da su proizvodi za jedno tržište boljeg ili lošijeg kvaliteta u odnosu na drugo. Tome svedoče i rezultati konstantnih istraživanja koja sprovode mnoga udruženja za zaštitu potrošača širom Evrope.

Za Telegraf Biznis, Biljana Borzan govorila je o tome koji je način da se stane na put tome da "koka kola" i "nutela" budu svuda istog uskusa. 

U međuvremenu, izašli su rezultati još jedne analize za zemlje EU. Ona je pokazala da je na primer, jogurt Danone Activia Nature koji se prodaje u Hrvatskoj najmanje kremast u poređenju s proizvodima koji se prodaju pod istim imenom u drugim EU državama. S druge strane, Fanta koju kupujemo u domaćim trgovinama ima izrazito narandžastu boju, puno izraženiju od Fanti iz drugih država, dok je Jacobs kava 3 u 1 intenzivnijeg ukusa, prenose hrvatski mediji.

Pitanje je onda, da li je tako i na tržištu Srbije, posebno što se uglavnom radi o sličnim distributerima.

Evropska komisija naručila je još jedno istraživanje o prehrambenim proizvodima koji se prodaju pod istom markom i u istoj ili sličnoj ambalaži u različitim državama članicama nakon pritužbi, i kasnije dokazivanja, da isti proizvodi imaju drugačiji sastav i drugačiji ukus, no ovoga su puta sproveli senzorne tekstove u kojima su degustatori, njih desetak, ocenjivali ukus, boju, miris te teksturu proizvoda te ih grupisali po sličnosti a da nisu znali da postoje razlike u sastavu.

U tu su svrhu 16 država, a Hrvatska je jedna od njih, pozvali da predlože proizvode za koje je utvrđeno da postoje razlike u sastavu za testiranja. Za 10 od 20 proizvoda razlike u svojstvima bile su uočljive u nacionalnim verzijama i korespondirale su s razlikom u sastavu. Kao što je bio slučaj u prvoj studiji, razlike u domaćim varijantama nisu pokazivale geografski trend i ne postoje razlike između “zapada” i “istoka” Evrope jer se osobine koje odskaču od većine – kao slatkoća – mogu pronaći na obje strane EU tržišta.

Kod Coca-Cole najveće su razlike pronađene u onima iz Poljske i Letonije, najveće su razlike u slatkoći, s tim da je poljska Coca-Cola najslađa, a letonska najmanje slatka. Hrvatske je grupisana s ostalim uzorcima, a prve asocijacije na ukus su slatko, kiselo i gazirano. Pepsi Cola iz Hrvatske je nešto manje slatka od ostalih i manje intenzivnog ukusa.

Foto: Pixabay

Degustatori su podeli i Milka Choco Cookies iz raznih država u dve grupe s većim razlikama. Nemački kolačići su najmanje hrskavi, slovenački i hrvatski su srednje, dok su belgijski i letonski najhrskaviji. Kod hrvatskog su pak degustatori primetili najmanje kiselosti od svih. Kod praška za puding od čokolade dr. Oetker proizvod s hrvatskih polica nije se znatnije razlikovao od drugih, a kod Fante je situacija drugačija – hrvatska je odmah upala u oko intenzivnom narandžastom bojom.

Tonovi napitka jako se razlikuju: od blažih žutih u Bugarskoj, Italiji, Belgiji, Danskoj do narandžastih u Češkoj, Poljskoj te posebno u Hrvatskoj. Uprkos vizualnoj razlici, nije bilo velike razlike u slatkoći.

Objašnjenje proizvođača Instant-kava Jacobs Original/ Classic 3 u 1 koja se prodaje u Hrvatskoj po sastavu je jednaka onoj estonskoj ili mađarskoj, dok se od nemačke razlikuje dodatkom laktoze i stabilizatora E340 i E452. Nemački proizvod najmanje je intenzivan, dok se pak hrvatski nalazi na vrhu po toj osobini i ima izrazito jak ukus.

Proizvođači su dali svoj komentar na rezultate istraživanja. Danone je objasnio da je zapravo reč o dva proizvoda, iako to nije navedeno, koja se razlikuju u pripravljanju, dok je Coca-Cola takođe primetila da razlike dolaze zbog sastava i da nema govora o dvostrukom kvalitetu. 

Video: Znate li šta zapravo znače datumi na namirnicama?

(Telegraf Biznis)