4 stvari koje će se promeniti u radu javnih preduzeća u Srbiji: Ovako će izgledati kontrola
Novi IT softver treba da prevaziđe sve probleme u dosadašnjoj praksi
Rad svih javnih preduzeća u Srbiji od sledeće godine nadziraće softver. Program se trenutno testira, a od 2022. počeće njegova primena.
Prema informacijama našeg portala, softver će republičkim i lokalnim javnim preduzećima, jedinicama lokalne samouprave kao i Ministarstvu privrede olakšati planiranje rada javnih preduzeća i izveštavanje o njihovim rezultatima.
- Osnovna ideja novog softvera, kreiranog kroz podršku RELOF2 projekta, je da svim javnim preduzećima, kao i njihovim osnivačima olakša proces planiranja rada javnih preduzeća i izveštavanja o postignutim rezultatima, rečeno je za Telegraf Biznis u Ministarstvu privrede.
Inače, republičke firme dostavljaju svoje izveštaje redovno i u roku. Nešto je drugačija situacija na nivou jedinica lokalne samouprave.
Preciznije, obavezu dostavljanja informacije o poslovanju lokalnih javnih preduzeća ispunjava oko 90 jedinica lokalne samouprave, dok oko 70 odsto od dostavljenih sadrži minimalni nivo podataka na osnovu kojih bi se mogle uraditi elementarne analize poslovanja javnih preduzeća.
Novi IT softver treba da prevaziđe sve probleme u dosadašnjoj praksi.
Izveštaji javnih preduzeća se sada proveravaju, objedinjavaju i analiziraju bez ikakve tehnološke podrške. Dodatno, ovakav proces iziskuje dosta vremena.
- Celokupan softver je rađen u skladu sa zakonskom regulativom Srbije, gde pre svega mislim na Zakon o javnim preduzećima, sva podzakonska akta koja ga prate, kao i Zakon o informacionoj bezbednosti. Ovde želim posebno da naglasim da je Sektor za kontrolu i nadzor nad radom javnih preduzeća imao punu podršku i veliku stručnu pomoć od IT odeljenja Ministarstva privrede - rekla je ministarka Anđelka Atanasković za naš portal.
Četiri važne stvari će se promeniti izradom novog softvera, a koje nam ministarka nabraja su:
1. Da se fokus izveštavanja sa čisto finansijskih pokazatelja pomeri ka postignutim rezultatima, da jasno vidimo šta smo postigli sa sredstvima koja smo uložili,
2. Da omogućimo svim donosiocima odluka kako u preduzećima, tako i u lokalnim samoupravama, a i nama u Ministarstvu privrede izradu različitih analiza koje bi nam dale osnovu za donošenje novih i pravovremenih odluka i
3. Da se svi u „lancu“ ponašaju stručno i odgovorno.
Kako nam navode u resornom ministarstvu, prednosti softvera su nemerljive na nivou nadzora i kontrole.
- Uštede i koristi koje se dobijaju prelaskom na digitalni sistem planiranja i izveštavanja su ogromne, pre svega u vremenskim okvirima i većeg prostora za suštinske analize i zaključke koje treba da doprinesu unapređenju poslovanja svih javnih preduzeća - navedeno je za naš potal.
Era v.d. se uskoro završava
Prema poslednjih podacima, čak 22 javnih preduzeća odnosno njihovi direktori su u v.d. stanju (vršilac dužnosti). Da napomenemo da javnih preduzeća ukupno ima 29.
Anomalija se odnosi na to da se na čelu nalaze funkcioneri koji obavljaju dužnosti, a ne direktori koji su, u skladu sa Zakonom, izabrani na javnom konkursu. Zakonom o javnim preduzećima iz 2012. godine određeno je da javnim preduzećima u vlasništvu države treba da rukovode direktori izabrani na javnim konkursima. Na to je Srbija više puta upozoravana i od strane Evropske komisije, i od strane MMF-a.
(Telegraf Biznis)