Koje benefite dobijaju firme ako se okrenu ćirilici: Koliko košta promena dizajna i reklame?
Još nisu precizirane olakšice, a prema našim informacijama, opštinski organi će najverovatnije donositi predlog o poreskim podsticajima
Privrednici koji se odluče da koriste ćirilicu mogu da očekuju poreske olakšice na ime tog pisma, predviđa tek usvojeni Zakon o zaštiti ćirilice. Međutim, kako saznajemo, još nema jasnog modela kako bi taj model izgledao. Dodatno, u narednih šest meseci verovatno i neće biti donet model jer toliko je predviđen period prilagođavanja, odnosno, tada odredbe stupaju na snagu.
Zakon će biti obavezujući za sve državne organe, ustanove, institucije, javna preduzeća, agencije i ostale koji se većinski finansiraju sredstvima iz budžeta. Za kompanije iz privatnog sektora, koje dobrovoljno prihvate ćirilicu kao svoje službeno pismo, zakon predviđa stimulativne mere, ali kao što smo naveli, ne precizira koje su i kolike te olakšice.
U članu 5. Zakona piše da se republičkim, pokrajinskim i lokalnim propisima, u skladu sa posebnim zakonima, mogu ustanoviti poreske i druge administrativne olakšice za privredne i druge subjekte koji se, u svom poslovanju odnosno u obavljanju svoje delatnosti, odluče da koriste ćiriličko pismo, što uključuje i korišćenje ćiriličkog pisma u elektronskim medijima i prilikom izdavanja štampanih javnih glasila.
Prema našim informacijama, u resornom ministarstvu će razmatrati na koji način bi se privrednicima omogućile olakšice, što bi onda poreznici kroz zakonska akta trebalo da primene. Ti akti bi takođe mogli da budu poznati i usvojeni tek za pola godine. A na lokalu bi se potom, mogle odrediti mere po opštinama.
Koji popusti bi mogli da se uvedu?
U praksi, to bi moglo da izgleda ovako:
- Zakonom su predviđene olaksice koje će se donositi na nivou cele države ili pokrajine ili na nivou grada i opštine. Svako će individualno donesiti šta će stimulisati. Opštine mogu da smanje komunalnu taksu za isticanje firme ako se istakne naziv na ćirilici, na nivou države može da dođe do smanjenje poreze i doprinose čak zavisno za koji oblik to ćemo generalno videti šta će biti doneti i kada - objašnjava za Telegraf Biznis poreski savetnik Milan Trbojević.
Prema njegovim rečima, svako smanjenje pa i ovood značaja je za privredu i to može delovati stimulativno - sa jedne strane da država podrži ćirilično pismo i da sa druge strane privrednici dobiju određeni benefit.
- Videćemo koliko će on biti izdašan i u kom iznosu će biti to umanjenje, ali nadam se da će biti stimulativno pošto ako budu zanemarljivi iznosi nećete dobiti efekat da veći broj privrednika pređe na čirilično pismo jer neće imati ekonomsku računicu da menjaju na primer, reklamu, logo i ceo dizajn - kaže nam Trbojević.
Kada je reč o samom postupku, Trbojević ističe da je ostavljeno i na samim opštinama da procene koje stimulanse mogu da donesu u tom periodu. Pitanje je međutim, da li će biti velikog odziva na nivou cele države što bi stimulisalo veći broj privrednika da prebaci svoje nazive na ćirlično pismo.
- Mislim da je ovo svakako još jedna mogućnost za olakšicu gde će generalno dosta toga zavisiti od iznosa stimulacije koju bude država odredila i to će najviše uticati na rezultat ovakvih mera - kaže naš sagovornik.
On ukazuje da postoje slične odluke u nekim zemljama, poput Rusije i pojedinih bivših sovjetskih zemalja gde su veliki brendovi ispisani njihovim pismom. U arapskim zemljama na primer, Koka Kola je na njihovom pismu.
- Nisam siguran da li je to zakonska obaveza ili je sličan ovaj sistem gde stimulacijama uverene firme da će to njima biti korisno - kaže on.
Više od 2.200 firmi iskoristilo popust za ime na ćirilici
Beograd je pre tri godine usvojio odluku koja predviđa da svi zakupci koji koriste gradski poslovni prostor, imaju popust na zakup ako u natpisima koriste ćirilicu. Prema poslednjim podacima, u glavnom gradu tu pogodnost koristi oko 2.200 različitih zakupaca.
I pojedini svetski brendovi kod nas koriste tu mogućnost pa je tako čuveni američki lanac kafeterija „Starbaks”, po dolasku u Srbiju istakao naziv na ćirilici.
Da li se vama dopada predlog da ime firme bude na ćirilici? Odgovorite nam u našoj anketi:
(Telegraf Biznis)