I bogati plaču: 50 luks brendova izgubilo silne milijarde, jedan sektor posebno pogođen

Vrednost top 50 brendova opala je više od 3 odsto, u odnosu na prošlu godinu: sa 227,1 milijarde dolara na 219,5 milijardi dolara u 2021. godini

Foto: Shutterstock

Protekla godina nikako nije bila na zavidnom nivou, iz mnogo razloga, a uzročnik svega je kovid-19. Virus, u finansijskom smislu, nije naštetio samo malim, "skromnim" firmama, već i gigantima iz domena luksuza i premijum proizvoda.

Time se podrobnije bavila i kompanija "Brand Finance", prema čijem je aktuelnim izveštaju 50 svetskih luksuznih i premijum brendova izgubilo ukupnu vrednost od 7,6 milijardi dolara u 2020.

Vrednost top 50 luksuznih brendova opala je za više od 3 odsto, u odnosu na prošlu godinu, tj. sa 227,1 milijarde dolara na 219,5 milijardi dolara u 2021. Pad je uglavnom pogodio modne kuće, odnosno 30 kompanija odeće koje čine 62 odsto ukupnog broja.

Koač (Coach) je zabeležio najveći pad vrednosti brenda, prijavivši gubitak od 31 posto ili 4,7 milijardi dolara. Ipak, nekoliko divova je uspelo da se odupre krizi. Među onima koji se bave komercijalnom modom, zanimljivo je to da je H&M prilično zaostao za Inditex-om (Zara), glavnim rivalom, tokom poslednja tri meseca do avgusta - iako drže slične cene, manje-više imaju istu ponudu i posluju na istim tržištima.

Ali, vratimo se na premijum brendove. Neki su uspeli da "drže glavu" iznad vode. Na prvom mestu je Porše, koji je zabeležio porast od 1,2 odsto i trenutno vredi 34,3 milijarde dolara. Ovaj rezultat je, veruje se, delimično posledica uspešnog ulaska proizvođača automobila u elektrifikaciju.

Nemački gigant je u 2020. prodao 20.000 modela svog popularnog potpuno električnog automobila Taycan, nadmašivši 911 u SAD, uprkos pauzi u proizvodnji, dugoj čak šest nedelja. Slično je "prošao" i Ferari.

Foto: Tanjug/AP

Ta kompanija je porasla 2 odsto, ili za 9,2 milijarde dolara, dok je Roleks uvećao prodaju 0,8 odsto. Ova dva giganta su ujedno proglašena i za najpouzdanije brendove na svetu.

Takođe, brend Selin (Celine) se pokazao kao najbrže rastući luksuzni konfekcijski brend na listi, koji se sa 34. popeo na 13. mesto. Navodi se da zasluge u velikoj meri idu kreativnom i umetničkom direktoru kuće, Hediju Slimaneu.

On je, naime, uspeo da privuče pripadnike generacije Z, širom azijskog tržišta.

Video: Naličje operacije Bugatti-Rimac: Nemci kontrolišu većinski paket hrvatske kompanije

(Telegraf Biznis)