Norveška prodala pola miliona, Srbija ih ima 300: "Sad se bavimo e-vozilima, za 5 godina biće kasno"

Elektromobilnost podrazumeva dobru povezanost s tehnologijom, pri čemu vlasnik e-vozila direktno preko platforme, odnosno navigacije na telefonu može da prati gde se nalazi sledeći punjač

Foto: Shutterstock

"Svet više ne govori benzinska stanica već isključivo pumpa. To su mesta za odmor, klopu, piće, pa i za punjenje automobila na ovaj ili onaj način", ovo je konstatacija predstavnika jedne od vodećih domaćih digitalnih platformi za punjenje e-automobila, koji je sažeto, ali vrlo jasno, predstavio rad kompanije i budućnost e-vozila na nedavno održanoj Webiz konferenciji u Beogradu.

Njihova dominacija širom planete je očigledna, a u Srbiji ih je samo 300. Poređenja radi, Norveška je u 2020. prodala čak 460.000 jedinica koje koriste bateriju, a ne benzin, dizel, plin.

Naglašena potreba za e-vozilima proizilazi iz misije mnogih svetskih zemalja da do 2030, odnosno 2050. godine značajno smanje štetne emisije. I sama tehnologija nas "tera" u tom pravcu.

Naime, električna vozila koriste litijum-jonske baterije različitog dizajna, slične onima koje se nalaze u pametnim telefonima i laptopovima, samo većih dimenzija. Zanimljivo je i to kom brzinom se razvijaju dalji koraci: od punjača od 50 kilovata do onih od 300 kW - stiglo se relativno brzo.

Zašto je to značajno? Zato što automobil punite za znatno manje vremena, odnosno umesto 35 do 45 minuta, vozilo je spremno za narednih 250-350 kilometara za nekih 5 do 15 minuta. Sve naravno zavisi od modela i kapaciteta vozila. Ali, činjenica je da može biti "gotovo" dok kupite kafu ili je ispijete na pumpi.

Elektromobilnost podrazumeva dobru povezanost s tehnologijom, pri čemu vlasnik e-vozila direktno preko platforme, odnosno navigacije na telefonu može da prati gde se nalazi sledeći punjač. Ne mora da nagađa, a eliminiše se i potreba za postavljanjem specijalnih oznaka na putu (pumpi).

Foto: Freepik

Konkretno aplikacija charge&GO prepoznaje i Tesla vozila, odnosno možete ih puniti i u Srbiji, preko posebnih adaptera. Pogodnost je i što e-vozila ne moraju biti nužno skupa niti luksuz.

- Mi sada radimo ovo, da bismo videli rezultate i isplativost za 5 godina. Da krenemo tek tada, bilo bi kasno. Sada nemamo značajne prihode, praktično smo na nivou statističke greške, ali verujemo da je ovo budućnost - rekao je Miloš, predstavnik ove digitalne platforme i otkrio razlog zašto putnička vozila na vodonik još nisu u fokusu.

Kako kaže, vodonik se još uvek vezuje za transport robe, tj. za kamione, avione i brodove, jer je, prema nekim stanovištima, i dalje rizičan zbog zapaljivosti. S druge strane, vodonik danas ne može (tako lako) da pobegne iz tankova izrađenih od specijalnih legiranih čelika, kao što je bio slučaj ranije, jer je bio korozivan prema ugljeničnim čelicima.

Verovatno je samo pitanje vremena kada ćemo punjače viđati masovno na ulicama gradova - kao na fotografiji iznad, iz Holandije, a ne samo na pumpama.

Video: Dokaz da su žene sveznajuće: Devojke inženjeri iz Emirata izmislile su „džepnu flašicu“

(Telegraf Biznis)