Spremite se za još jedno poskupljenje: Jelke i ukrasi skočili već sad 20 odsto

Prodavci naglašavajujoš - zabluda je da ljudi čekaju decembar da bi ukrašavali domove, to počinje već u novembru

Foto: Tanjug/AP

Dobra vest je što su potrošači već raspoloženi za praznike i kupovinu, loša je što će ove godine morati da daju više novca za novogodišnju jelku.

Neki veliki prodavci veštačkog drveća kažu da već povećavaju svoje cene za dvocifren procenat i okrivljuju neopravdano visoke troškove isporuke vezane za tekući nered u globalnom lancu snabdevanja.

"Moraćemo da povećamo cene. Za drveće će to biti u proseku oko 20% više", rekao je Mak Harman, izvršni direktor Balsam Hil. Kompanija sa sedištem u u Kaliforniji godišnje zarađuje više od 200 miliona dolara na prodaji veštačkih jelki i drugih ukrasa u SAD.

"Čak ni to neće pokriti naše troškove jer ove godine plaćamo čak 300% više po transportnom kontejneru", rekao je Harmon.

Meseci i meseci poremećaja u isporuci koji su delom nastali zbog zatvaranja fabrika u inostranstvu izazvanih pandemijom, zagušenja luka i kontejnera za otpremu i nestašice radne snage, doveli su do kašnjenja proizvoda, od prenosnih računara do garnitura.

Sada, kada je praznična sezona iza ugla, dobavljači sezonskog dekora takođe brinu o tome da imaju pri ruci dovoljno proizvoda da zadovolje potražnju.

Dobavljači koji snabdevaju kompanije poput Amazona, veruju da će kupci ove godine rado da troše na ukrase, posebno posle još jedne izazovne godine.

Jedino ih brine da potražnja ne bude prevelika, jer možda neće imati dovoljno zaliha da zadovolje tražnju i isporuče na vreme jer se većina proizvoda proizvodi u Kini.

„Nismo imali nijedan proizvod za prodaju“

Industrijsko udruženje koje između ostalog prodaje i jelke, procenjuje da će ukupna veličina tržišta veštačkih božićnih jelki biti negde između milijardu i dve milijarde dolara godišnje.

Pojedine kompanije su već tokom avgusta poslale svoj katalog proizvoda ali prvi put, kako svedoče, desilo se da je katalog izašao, a da oni nemaju nijedan proizvod da prodaju za sezonu jer kasni uvoz.

"Naše pošiljke nisu stigle na vreme. Još uvek pokušavamo da utvrdimo gde se tačno nalaze proizvodi. Da li su još uvek na vodi ili su zaglavljeni u lukama? Ako se bude stalno dešavalo, mogli bismo da prestanemo sa poslovanjem."

Upozoravaju da je ukupan inventar prazničnog sezonskog uređenja opao 42% u odnosu na prethodnu godinu.

"Ono što nas najviše brine su ukrasi poput onih na jelkama, i venaca. Ove proizvode snabdevamo širom sveta. Zaihe su nam već upola manje", navodi jedan od prodavaca.

Prodavci naglašavaju još jedno - zabluda je da ljudi čekaju decembar da bi ukrašavali domove, to počinje već u novembru.

- Decembar je mesec kada kupujete poklone. Da li ćete želeti naše proizvode ako stignu kasnije? To će za nas biti poseban izazov - poručuju.

Video: Praznično drvo okićeno pod vodom: Da li ovako izgleda novogodišnja jelka Sunđer Bob Kockalonea?

(Telegraf Biznis)