Ne brinu ih uska grla u lancima snabdevanja: Najkiju će to pomoći za rast biznisa
Verovatno će se pre odlučiti za sopstvene prodavnice, u odnosu na veleprodajne partnere, a strategija je već osmišljena
Vesti koje je Najki objavio u svom izveštaju o zaradi za prvi fiskalni kvartal ove godine - nisu bile dobre, a odnosile su se na prognoze o manjoj prodaji, usporeni rast u Kini i uska grla u lancima snabdevanja.
Nakon izveštaja, akcije su u petak popodne pale više od 6 odsto. Uoči rezultata, akcije su već bile pale za otprilike 9% sa istorijskog maksimuma iz avgusta, kada je deonica vredela 174,38 dolara.
Međutim, usred rasprodaje, neki analitičari vide priliku da Najki pozicionira svoje poslovanje - i svoje akcije - za veći rast. Problemi u lancima snabdevanja, navodi se, pružaju mu pokriće za ubrzanje strategije direktnog povezivanja sa potrošačima.
Ta strategija je, prenosi CNBC, bila ključni pokretač profitabilnosti u poslednjim kvartalima. Sada je Najkiju potrebno otprilike 80 dana da isporuči robu iz Azije u Severnu Ameriku, što je dvostruko više vremena, u odnosu na period pre pandemije.
Proizvodni pogoni širom Vijetnama počinju da se otvaraju, ali američki brend sportske opreme "kasni" za oko 10 nedelja u proizvodnji, zbog korone. Oko 43% ukupne obuće i odeće proizvedeno je u toj zemlji.
U narednih nekoliko kvartala, Najki predviđa da će potrošačka potražnja nadmašiti ponudu. To znači da će kompanija morati da bude mnogo više strateški nastrojena u pogledu toga gde skladišti patike za trčanje i sportske grudnjake.
Verovatno će se pre odlučiti za sopstvene prodavnice, u odnosu na veleprodajne partnere. "Sve dok su zalihe ograničene, može se pretpostaviti da će se zaokret usmeravanja ubrzati", rekao je analitičar BMO Capital Markets, Simeon Sigel. Iz toga sledi da će Najki prednost dati sopstvenim kanalima prodaje.
Kako se dalje navodi u tekstu CNBC-a, pre nego što je izbila pandemija Najki je bio na putu da razvije svoje poslovanje direktno sa potrošačima, odnosno prekinuo je partnerstva sa nekim veleprodajnim lancima.
Paralelno s tim, gradio je onlajn prodaju i otvarao više fizičkih objekata širom sveta. U poslednje tri godine, Najki je povukao oko 50% svojih veza sa veletrgovcima. Iz kompanije tu tranziciju nazivaju "consumer direct offense".
U fiskalnoj 2021, direktni prihod kompanije Najki predstavljao je otprilike 39% prodaje te marke, u poređenju sa 35% iz 2020 godine. Prodaja više robe po punoj ceni takođe je pomogla profitu. Bruto marže kompanije za fiskalnu 2021. porasle su na 44,8%, sa 43,4% iz 2020.
Pustoš u lancu snabdevanja Najkiju daje prostora za "besplatan izgovor" da ubrza tranziciju koju je započeo, time što će reći: "Nemamo zalihe da dođemo do naših veletrgovaca", navela je Stejsi Vidlic, predsednica "SW Retail Advisors". To je, dodaje, velika prilika za Najki jer nemaju svi brendovi tako veliku potražnju.
Inače, najbolji partneri kompanije Najki su Foot Locker, Dick's Sporting Goods i Nordstrom, a investitori u njihove akcije zabrinuti su kako će se izazovi koji pogađaju Najki odraziti na poslovanje ovih lanaca prodaje. U petak su, recimo, deonice Foot Locker-a pale više od 6 odsto, a Dick's Sporting Goods akcije za skoro 2%. Akcije Nordstrom-a ostale su netaknute.
(Telegraf Biznis)