Napravili su avio-kompaniju kad je ceo svet stao: Direktor Air Montenegra za Telegraf o cenama, rutama...

Air Montenegro posluje tek nekoliko meseci, a direktor te kompanije za naš portal o uspehu u najnezgodnijem trenutku po industriju kaže: "Zadovoljni smo što uopšte postojimo"

Prvim letom od Podgorice do Beograda, posle samo četiri meseca od osnivanja, simbolično je najavljen početak rada nove crnogorske nacionalne avio-kompanije, Air Montenegro. Nedavno, baš 1.000 let bio je ka Beogradu. 

Predrag Todorović, direktor Air Mne govori za Telegraf Biznis o tome koliko je bilo izazovno osnovati kompaniju u najgore doba po avio-inudstriju, šta očekuje od tržišta i kakvi su im dalji planovi.

Razgovarali smo i o tome da li se poslovi vraćaju u avio-inudstriju, i koje će cene karata biti.

  • Kakvi su bili poslovni rezulati kompanije od osnivanja ove godine i ono što posebno zanima koliko je bilo putnika između Srbije i Crne Gore?

- Letnja turistička sezona je privedena kraju, sumiramo utiske ovog perioda saobraćajnih operacaja. Zadovoljni smo iz nekoliko razloga. Prvi je to što uopšte postojimo, što smo bili u stanju da tako brzo oformimo kompaniju i uspostavimo naše saobraćajne operacije.

Drugo, što je ovo leto bilo dobro, bolje od očekivanog. Izabrali smo dobar trenutak godine da počnemo i to u ovom globalno, neizvesnom ambijentu. Mislim da je bio odličan početak, a sada se pripremamo za zimsku sezonu i onda po fazama radićemo sve što se tiče razvoja jedne avio-kompanije.

  • Znamo da je baš hiljaditi let bio onaj ka Beogradu...

- Tako je, i prvi i hiljaditi let bio je za Beograd. Tržište Srbije je nama jedno od najvažnijih tržišta. Jako smo bili srećni i zadovoljni što je naš prvi komercijalni let u redovnom saobraćaju bio baš za Beograd.

Imali smo višednevnih letova, a ta vrsta povezanosti će se nastaviti i prirodno je da to bude naša glavna ruta.

  • Kakva je saradnja sa tržištem Srbije, kako su reagovali agenti?

- Agencije su nama važne, a uspostavili smo saradnju ne samo tokom leta, već ćemo nastaviti tokom ski sezone. Naša osnovna uloga kao nacionalnog avio- prevoznika je promocija Crne Gore kao destinacije i podrška ekonomiji, ove godine uložili smo posebne napore da aktuelizujemo i pokažemo šta imamo u ponudi.

  • U krugovima avio-industrije priča se da ste uspostavili kompaniju od nule za tri meseca. Da li je to brzo?

- Mislim da je to ekstremno brzo. Ne znam za toliko puno primera u Evropi. Napominjem da smo 8. februara osnovali privredno društvo koje nije imalo ništa ali je imalo kvalitetne ljude, prikupljen know how, dobar tim izuzetno stručnih ljudi se okupio i za tako kratko vreme napravio nešto što za šta je na drugim tržištima potrebno i po nekoliko godina.

  • Da li ste plašili zadatka pravljenja nove avio-kompanije usred Kovida, najveće pošasti za avio-saobraćaj u istoriji?

- U pravu ste. To je globalni ambijent koji je veoma težak. U ovom trenutku za formiranje avio-kompanije imate sve, osim tržišta. Ima i aviona, i osoblja... Međutim, tržište je upitno i to je nešto na šta ne možete da utičete.

Veoma je teško praviti planove, projekcije i postaviti poslovni model u tim uslovima. To je možda prednost manjih avo-kompanija koje su spremne da se prilagođavaju. Imali smo neizvenost tržišta, a s druge strane da li ćemo tehnički sve prikupiti i dodatno, pritisak da to sve bude spremno pre početka letnje sezone. Znate da je Cran Gora turistička destinacija.

Zato je najbitnije ono što sam rekao na početku - što smo uspeli da postojimo.

  • Sada imate samo dva, leti tri aviona, očigledno je da će vam trebati još. Od koga kupujete: Erbasa, Boinga...

- Trenutno u floti imamo dva aviona koja su kupljena. Oni pripadaju Er Montenegru, odnosno državi Crnoj Gori kao vlasniku. Ne pravi se kompanija od dva aviona, nećemo se tu zaustaviti. Pref iduće leto planiramo da povećamo flotu. Radimo na planu strategije kojeg tipa će avioni da budu zbog specifičnosti tržišta.

Razgovaramo sa raznim provajderima iz cele Evrope.

  • Koliko je važna nacionalna avio-kompanija za ceo sistem?

- Državna avio-kompanija je deo saobraćajne infrastrukture jedne zemlje. Ona prevazilazi čisto finansijske rezultate jedne avio-kompanije zato što je njen impakt puno širi - na ekonomiju, društva, zemlje, posebno Crne Gore koja je udaljena. Mi nemamo ni auto-put, a i kad ga budemo imali eminentna tržišta će i dalje biti daleko. Tako da smo avio-destinacija.

Tu je uloga nacionalne avio-kompanije da učestvuje u saobraćajnoj infrastrukturi, ali naravno i druge avio-kompanije su tu da se mreža dodatno uveže.

  • Da li je vama zanimljiva ideja regionalnog diva koji bi objedinio sve? Videli smo šta se desilo s Adrija evejzom, imamo Kroaciju, Er Srbiju, sada i Er Mne?

- Delom, to je pitanje za struku, delom za vlade država. Iz svih primera vidimo da je interes svih država da imaju nacionalnog avio-prevoznika što mislim da je važno.

Drugo, mislim da postoji puno prostora za saradnju svih avio-kompanija. Do onih avio-kompanija koje ste pomenuli, Air Mne je najmanji, ali smo spremni za saradnju praktično sa svima. Ima jako puno procesa koji su specifični u životu jedne avio-komapnije, da li će biti jedna - teško, da li ima prostora - izuzetno.

  • Dosta se govorilo o otkazima u svetu kada je reč o radnicima u avio- indusstriji, da li se oseća oporavak, da li ćete vi zapošljavati?

- Leto je bilo ohrabrujuće, mi koji smo tek počeli operacije morali smo da pravimo planove na osnovu dešavanja na tržištima, pa je došla zima, restrikcije i odmah se negativno odrazilo. To pokazuje koliko smo kao industrija zavisni od spoljnih faktora.

Leto deluje obećavajuće da će oporavak da se nastavi . Da li će on da se desi u narednim mesecima, ili godinama, to je sada pitanje.

Vvelike zemlje koje imaju velika domaća tržišta se brže oporavljaju. takva je na primer Amerika, Kina...  U Evropi imamo manjih država i dosta pojedinačnih regulativa pa je i avio-kompanijama teže da se oporavljaju. Verujem da smo na putu oporavka.

  • Svetske avio kompanije postigle su dogovor da će pojačati napore kako bi se do 2050. godine ostvarila puna dekarbonizacija avio industrije. O čemu se radi?

- Mi kao mala avio-kompanija moramo da pratimo svetske trendove i pravimo svoje poslovanje u skladu s tim. Bostonski sporazum je od globalnog interesa, možda će neke veće kompanije morati da promene deo poslovanja, mi kao manji ćemo da pratimo i da shvatimo šta naše poslovanje znači za celu sredinu.

  • Šta mogu putnici da očekuju, da li možete da govorite o cenama karata?

- Cene uvek određuje tržište, potražnja i ponuda. Važno je kom trenutku kupuejte kartu, koliko je avion popunjen. Pratimo situaciju i trudimo se da ponudimo adekvatne cene.

Naši planovi su da malo smanjimo saobraćaj u odnosu na leto, a Beograd će ostati povezan na dnevnom nivou. Fokus nam je povezanost Crne Gore sa glavnim eminentnim turističkim tržištima.

  • Važno vam je tržište Francuske, ali pojačan je broj putovanja iz Turske, otkud to?

- Počeli smo liniju ka Istanbulu, bilo je to za nas  preuzmanje određenog rizika, ali imali smo odlične rezulate u Turskoj. Kod nas ima dosta turskih kompanija, postoji kretanje ljudi, nama je zanimljivo tržište.

  • Da li će mi biti dovoljno 115 evra da poletim iz Beograda?

- Zavisi kada kupite kartu i kada želite da letite, ali imamo i promotive karte, tako u tom slučaju biće dovoljno. U nekim drugim slučajevima neće, ali posetite naš sajt i raspitajte se (smeh).

Video: Opet traže stjuardese, a ovo su uslovi za zaposlenje

(Telegraf Biznis)