Dve oblasti održale izvoz i rast u Srbiji i u vreme krize: Onlajn transakcije skočile 90%
U kovid uslovima, navodi Tatjana Matić, mala i srednja preduzeća, koja su pokretač privrede, prilagodila su se novim okolnostima i počela da uvode prodaju preko interneta
Analiza USAID-ove ankete "1.000 preduzeća" pokazala je da su, kao najvažnijie mere preduzete u cilju ublažavanja uticaja pandemije, istaknute digitalizacija i e-trgovina, koje su otvorile nove mogućnosti za izvoz i rast.
Kroz analizu je potvrđeno da su pokretači rasta firme koje su digitalno prisutne i one koje koriste eksterno finansiranje - te firme posluju uspešnije i imaju stope rasta više od prosečne stope rasta kompanija u Srbiji.
Govoreći na panelu u okviru predstavljanja rezultata USAID-ove ankete "1.000 preduzeća", ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tajtana Matić rekla je da je u prvih šest meseci ove godine zabeležen značajan rast u onlajn transakcijama koji je u odnosu na 2020. godinu porastao za 91 odsto.
Matić je rekla da je, što se tiče vrednosti tih transakcija, prema podacima NBS, došlo do rasta od 99 odsto u vrednosti svih transakcija. Objasnila je da je rastu onlajn trgovine doprineo pravovremeni razvoj eKomerca u Srbiji.
- Kroz jasno definisane strateške ciljeve omogućili smo dobro i plodno tlo za dalji razvoj i unapređivanje digitalnih kompetencija u sektoru malih i srednjih preduzeća, za podizanje naprednih digitalnih veština svih građana, kao i za adekvatno podizanje digitalnih veština u odnosu na potrebe tržišta rada - rekla je Matić.
Istakla je da je do tog razvoja bilo teško doći, zbog velikog nepoverenja građana, ali i trgovaca u onlajn trgovinu. Navela je da je kovid doneo, u nizu loših promena, i jednu dobru promenu, a to je razvoj e-trgovine.
Do tada je, podseća, država radila na tome da poboljša zakonodavne okvire za razvoj e-trovine, donela novi Zakon o e-trgovini, set zakona iz oblati finansijskog poslovanja, ali i Zakon o zaštiti prava potrošača koji je prilagođen trgovini preko interneta.
U kovid uslovima, navodi Matić, mala i srednja preduzeća, koja su pokretač privrede, prilagodila su se novim okolnostima i počela da uvode prodaju preko interneta.
Predsednik Privredne komore Srbije (PKS), Marko Čadež, govoreći na panelu, rekao je da izvoz srpske privrede raste i tokom pandemije, i da je za prvih osam meseci ove godine veći za gotovo 30 odsto u odnosu na isti period prošle godine.
- Međutim, 60 odsto našeg izvoznog učinka ostvaruje samo 345 velikih kompanija i veoma je važno da podržimo mala i srednja preduzeća da uđu u izvozne poslove - kazao je Čadež i dodao da PKS već godinama sa međunarodnim kompanijama organizuje Dane dobavljača kako bi se što više manjih firmi uključilo u njihove dobavljačke lance.
(Telegraf Biznis)