U Srbiji veće mogućnosti za ulaganje u startape: 1 od 10 ostvari uspeh
"Iz ovog ugla jasno vidim da postoji potreba za sveobuhvatnijim znanjem o biznisu koje bi startapima koristilo"
Mogućnosti za finansiranje startapa u Srbiji u poslednje vreme su znatno opipljivije nego ranije, jer timova u koje vredi ulagati ima dovoljno, ali fali još edukacije i u krugovima onih koji investiraju i onih u čije se biznise ulaže, rečeno je na konferenciji CEO Summit gde se razgovaralo na temu "Startapi: Neočekivana prilika za ozbiljne igrače".
Inicijativa Digitalna Srbija, čiji su predstavnici razgovarali sa uspešnim domaćim startapima, je kao jedan od zaključaka današnjeg skupa saopštila da postoji mnogo razloga, ali i načina da se tradicionalni industrijski sektori uključe u razvoj domaćeg startap ekosistema.
Suosnivač startapa Tenderly koji je u prethodnom periodu skrenuo pažnju javnosti privlačenjem investicije od 15,3 miliona dolara, Andrej Benčić je istakao neophodnost uključivanja više ljudi sa iskustvom u biznisu u razvoj inovativnih startap kompanija.
„Tenderly smo pokrenuli nas četvorica inženjera a kada smo napravili proizvod došli smo do malog problema, jer ljudi iz tradicionalne privrede i sveta venture kapitala nisu koristili isti jezik kao mi. Nastupio je period učenja, gde smo morali da se naviknemo da inženjerski pristup nije u svim situacijama najbolji za osiguravanje kapitala za brži rast," rekao je on.
Iz svoje perspektive vrlo uspešnog osnivača startapa, Benčić je naveo da su imali više tradicionalnog iskustva u osnivačkom timu, mogli su da preskoče koju godinu i ranije dođu do inicijalnog kapitala.
"Iz ovog ugla jasno vidim da postoji potreba za sveobuhvatnijim znanjem o biznisu koje bi startapima koristilo", rekao je on.
Osnivač kompanije Devtek, aktivni investitor u startape i član grupe poslovnih anđela koju je nedavno okupila Inicijativa „Digitalna Srbija” Milovan Milić je istakao da u proseku, jedan od deset startapa ostvari uspeh, a prosečan povrat investicije u portfoliju od 12 startapa iznosi 2,5 puta ukupnog plasiranog kapitala u periodu od tri godine.
"Pored svih faktora koje uzimamo u obzir, kao recimo da li je dobro vreme za rešavanje problema koji startap želi da reši, kakav je tim iza startapa, kakva je sama ideja i slično, mi kao rani investitori imamo priliku da utičemo na uspeh tog startapa kroz mentorstvo, savetovanje", naveo je on.
Dodao je da su to stvari koje u ovoj kritičnoj, ranoj fazi kompanije mogu drastično da promene šanse za uspeh.
Razgovaralo se i o vodiču za startape „Preduzmi ideju - pokreni startap” koji će pružiti praktične informacije i savete neophodne za buduće i postojeće pokretače inovativnih biznisa a koji je kreirala Inicijativa „Digitalna Srbija” u saradnji sa konsultantskom kućom PwC Srbija.
(Telegraf Biznis)