Isti proizvod: 100 grama dobijete za 100 dinara, a 75 grama za 130 RSD. U čemu je trik?

Proizvođači koriste atraktivne boje i dizajn pakovanja kako bi privukli potrošače

Foto: Freepik/Photojoiner

Ovaj "trik", zapravo, i nije trik već javna tajna, a to je da - ambalaža košta. Ipak, ako ne možemo da znamo iz prve ruke ili uporedimo na licu mesta, teško je oceniti koliko nam para "odlazi" na pakovanje.

Činjenica je da gotovo sve bude jeftinije kada kupujete na meru, ali su razlike u ceni sada sve veće. Očekivano je da ambalaža košta, posebno ako se koristi kvalitetniji materijal, specijalan print, boje, dizajn. Ipak, uporedili smo cene jedne te iste čokolade.

Kilogram je blizu 1.000 dinara, kada kupujete na meru, dok je pakovanje od 75 grama nekih 130 dinara. To znači da, s jedne strane, imate veću gramažu (100 grama) za 100 dinara, a sa druge strane - znatno manju gramažu po nezanemarljivo većoj ceni.

Ipak, jasno je da ne možete sve vrste čokolade ili nekog drugog proizvoda naći na meru. Takođe, primetno je da orašasti plodovi, sušeno voće, razne vrste keksa - koštaju dosta manje kada ih kupujete na meru, nego kao već "gotove" proizvode, iako su pakovanja ponekad prilično obična (npr. plastične posudice).

Opšte je poznato i da, proporcionalno gledamo, manja gramaža ili mililitraža ima veću cenu, od većeg pakovanja. U startu ne, ali kada biste sabirali po gramu, odnosno mililitru, uvideli biste razliku. To je slučaj i kod mlečnih proizvoda, praškova za veš, svakako deserta i ostalih upakovanih proizvoda.

Podsećamo vas i na priču o tome zašto je crna čokolada skuplja od mlečne, ali i na to koliko danas vredi tržište čokolade: u 2020. bilo je "teško" 138,5 milijardi dolara, što sugeriše da će kroz sedam godina porasti 4,8 odsto (uzima se period od 2021. do 2028.).

Moć ambalaže

Proizvođači koriste atraktivne boje i dizajn pakovanja kako bi privukli potrošače i ubedili ih da kupe čokoladu. Sektor praktične hrane, koji uključuje kolače, torte, sladolede i slične proizvode - koristi čokoladu kao primarni sastojak. Širenje sektora te vrste hrane podstaklo je i prodaju čokolade.

Naravno, ambalaža igra važnu ulogu i kod drugih tipova proizvoda: od hrane, preko kozmetike do ostalih predmeta. Prema podacima The Paperworker-a, 52% potrošača kaže da bi se verovatno vratilo nekom preduzeću, radi još jedne kupovine, ako od njega dobiju proizvode u premijum ambalaži.

Foto: Unsplash

Zapravo, 90% potrošača ponovo koristi kutije i kese za pakovanje svojih proizvoda nakon kupovine, a 40% bi podelilo fotografiju pakovanja ako je interesantna.

S druge strane, nevezano za troškove ambalaže koji su nesumnjivo veći otkako je nastupila pandemija, usled poskupljenja sirovina i izazova u lancima snabdevanja, trgovci znaju da čokoladu na meru sigurno neće kupiti kao poklon nekome, već uglavnom za lične potrebe.

Verovatno ste primetili i kako su oko Uskrsa i novogodišnjih praznika ambalaže proizvoda iz godine u godinu sve primamljivije, dok gramaža opada. Tako, recimo, prosečno pakovanje čokolade nam i dalje "vizuelno" deluje kao da ima 100 grama, dok je gramaža vremenom počela da pada na 90, potom 85, a sada već i na 75 grama. Tek kada dođemo do nekih 50 grama, možemo uočiti jasnu razliku.

Video: Čokoladna krofna ide u zaborav: Oko 110 evra vam treba da doživite zlaćanu eksploziju u ustima

(Telegraf Biznis)