I Tesla možda ulazi u posao iskopavanja litijuma: "Mogli smo od Loznice da napravimo Tokio"
Cena litijuma je otišla do ludih nivoa, kaže Mask
Ilon Mask je napisao tvit u kome kaže da bi Tesla mogla ući u posao iskopavanja i rafiniranja litijuma direktno i to u velikim razmerama. Cena metala, ključne komponente u proizvodnji baterija, postala jako visoka.
Ogroman rast cena
„Cena litijuma je otišla do ludih nivoa“, napisao je Mask na Tviteru. „Ne postoji nedostatak samog elementa, pošto je litijum skoro svuda na Zemlji, ali tempo ekstrakcije odnosno prečišćavanja je spor.
Vlasnik Tesle i SpaceX-a je odgovorio na tvit koji prikazuje prosečnu cenu litijuma po toni u poslednje dve decenije. Statistika predstavlja ogroman porast cena od 2021.godine. Prema Benchmark Mineral Intelligence-u, cena metala porasla je za više od 480 odsto u prošloj godini.
Prema Geološkom zavodu SAD, nalazišta litijuma postoje širom Sjedninjenih Američkih Država.
Litijum je dragocen u baterijama električnih vozila jer je i najlakši metal i najmanji čvrsti element. To znači da baterije napravljene od litijuma imaju visok odnos snage i težine, što je važno kada se radi o transportu.
Tvit koji je Musk postavio nije prvi put da kompanija razmišlja o ideji da iskopava sopstveni litijum.
Tesla je 2020.godine obezbedila sopstvena prava na kopanje litijuma u Nevadi nakon što je propao dogovor o kupovini kompanije za rudarenje litijuma, prema izveštajima lista Fortune.
I kod nas je opet aktuelna tema litijuma.
Aleksandar Vučić je u večerašnjoj emisiji "Hit Tvit" rekao da Srbija može da iskopa 56.000 tona litijuma i da je cena po toni sada 76.000 dolara, a da je pre dve godine bila 4.000.
- Mogli smo od Loznice mali Tokio da napravimo. A sada stanovništvo u Podrinju napušta te krajeve. Šta imamo od Loznice do Bajine Bašte? Koliko ljudi imamo? Tu stvarno živi ne više od 125.000-130.000 ljudi. Biće još manje. A što ne napravimo da bude 300.000 ljudi? Pa nećemo, zato što nam strane službe biraju. Zašto prvo nismo sačekali da vidimo studije o štetnosti, već je popušteno pod pritiskom - kazao je Vučić.
Vučić je naveo da je tako zato što su sportisti stali na neku stranu, a da o tome znaju vrlo malo.
- Koja se zemlja odrekla litijuma, ili nafte, koja je još prljavija? Moraju Srbi da se odreknu da bi bili siromašniji. Mi sada pregovaramo sa dva proizvođača automobila. I srce i dušu ću da ostavim da ih dovedem u Srbiju. Jedan je najveći evropski, drugi svetski proizvođač. Jedan će odluku doneti krajem jula. Tresem se od straha zbog odluke, zato što će to biti spas Srbije - kazao je Vučić.
Tri zemlje - Kina, Demokratska Republika Kongo i Australija - trenutno čine 75% globalne proizvodnje litijuma, kobalta i retkih elemenata. Prosečan električni automobil zahteva šest puta više minerala od konvencionalnog automobila, a sve se više insistira na toj vrsti vozila.
Litijum, nikal i kobalt ključni su za baterije. A Srbija je postala deo te svetske mape za litijum.
(Telegraf Biznis)