Gde je Dis pogrešio, a koji je Blumov kec u rukavu? Pred novim šefom Folksvagena veliki izazov
Male su šanse da će Nemac odmah uvoditi dramatične poteze, pa je za očekivati da će kupci VW automobila još neko vreme morati da vode borbu sa tzv. "bagovima", ali...
Od ovog meseca, Oliver Blum (54) je na čelu grupe Folksvagen (Volkswagen AG), budući da je letos objavljena vest o odlasku Herberta Disa iz kompanije.
Blum je pre ove pozicije bio na mestu šefa Poršea, Folksvagenove podružnice, a Dis je u kompaniji bio od 2015, prethodno došavši iz BMW-a. Pre nekih sedam godina, grupa je bila u velikoj krizi, a Dis je tada viđen kao neko ko bi mogao da je "izbavi" iz problema nakon skandala Dizelgejt.
Međutim, ostaje upitno koliko je ta procena bila tačna, jer i novi šef Folksvagen grupe mora da "ispravi niz grešaka", pišu mediji ovih dana. Blum je svoj mandat na čelu grupe zvanično započeo 3. septembra, a jedno od glavnih pitanja sa kojima bi mogao da se susretne tiče se e-vozila i tehnologije: može li VW da pretekne Teslu?
Prema pisanju Blumberga, "nakon što su kupci dve godine besno tipkali po ekranima, a menadžment kompanije upirao prstom tražeći krivca, Dis je smenjen". Bluma opisuju kao timskog igrača i pragmatičara, nekoga kome je više stalo do automobila nego do softvera.
Male su šanse da će Nemac odmah uvoditi dramatične poteze, pa je za očekivati da će kupci VW automobila još neko vreme morati da vode borbu sa tzv. "bagovima", poput zamrzavanja ekrana, pa i kompletnog nestajanja slike.
Za nadogradnju softvera i rešavanje određenih problema, među kojima su i oni vezani za pitanje sigurnosti, VW traži da vlasnici e-vozila svoje automobile ostave u ovlašćenim servisima. Sistem infortainment-a, za koji se tvrdi da je "nedovršen", probija se prema ostalim modelima i potencijalno ugrožava prodaju i rangiranje na listi kvaliteta.
- To je bolest koja se širi. Govorim o sistemima koji, kada znate da ih koristite, traže da napravite nekoliko koraka za nešto što je ranije podrazumevalo jedno dugme, i to je sramota. Radi se o koraku unazad i nazadovanju vozila - rekao je senior direktor testiranja vozila u "Consumer Reports", Džejk Fišer.
On je bio jedan od preko 12 testnih vozača ili vlasnika Folksvagenove ID serije električnih automobila i Tesla modela u sedam zemalja, s kojima je Blumberg razgovarao.
- Nisam očekivao da ću kupiti nedovršen automobil. Očekivao sam mnogo više - rekao je odsečno 31-godišnji Kristofer Bergsten iz Švedske, koji je svoj ID.4 SUV prodao za manje od pola godine. Drugi vozači su se, recimo, žalili na iznenadna kočenja vozila zbog slabog sistema detekcije saobraćajnih znakova, zatim na lošu aplikaciju za mobilni telefon, manjak opcija, probleme sinhronizovanja telefona i automobila bežičnim putem ili kablom.
Pomenuta afera Dizelgejt je iz temelja zatresla nemačku kompaniju. Dis je počeo da radi u kompaniji negde u to vreme, a tri godine kasnije je dostigao mesto predsednika Uprave, kao autsajder, i trebalo je da "počisti nered".
Praktično odmah je potpisao nabavku baterija za električna vozila, u to vreme gotovo jednaku Teslinoj tržišnoj vrednosti. Dok kupci hvale SUV kao kvalitetan, dobar i udoban porodični automobil, žestoko kritikuju softver zbog sporadičnih nadgradnji i disfunkcionalnog navigacionog sistema. Jedino je Apple CarPlay pozitivno ocenjen.
"Nesporazum" sa kupcima
Blumberg podseća da je Tesla te 2015, prvih dana Disovog mandata u VW, bila "u paklu" kada je reč o proizvodnji, grcajući s masovnom proizvodnjom Modela 3. To je tada potvrdio i Ilon Mask.
Uprkos svim izazovima i preprekama američkog proizvođača - pri čemu je Mask govorio da je Tesla 2018. bila nekoliko nedelja udaljena od propasti - Dis je prepoznao važnost obimnih ulaganja u softverska rešenja.
Ipak, ni VW ni ostali prozvođači nisu lansirali ni približan broj softverskih nadogradnji kao Tesla. Drugim rečima, ta šansa je propuštena. Primera radi, ID.4 je u poslednjih 20 meseci ponudio samo dve nadogradnje računarskog sistema, iako ih VW prilikom prodaje obećava na svaka tri meseca.
Dakle, obećani tempo zasad izostaje, a iz kompanije su takva obećanja nazvali "nesporazumom".
Ono što bi mogao biti kec kojeg Blum "čuva" u rukavu, a pod čijim liderstvom je lansiran prvi Poršeov e-automobil, jeste uža saradnja sa partnerima za softverska rešenja, poput Epla.
(Telegraf Biznis)