Imate pravo da utičete na izglasavanje zakona: Da li znate kako?
Koji mehanizmi služe u korist građana?
Možda floskula "Imate pravo da se pitate" zvuči kao kliše, ali je zaista tako. Dok negodujete zašto će neki zakon biti prihvaćen, a vi niste saglasni sa tim, zaboravljate da se i vi pitate. Vaš glas može i treba da bude reper prilikom izglasavanja zakona, ali zato morate poznavati mehanizme na osnovu kojih možete da ga iskažete.
Proteklog vikenda održan je poslednji trening, ujedno i brifing za novinare, u okviru trogodišnjeg projekta "EU za vidljivost i komuniciranje reforme javne uprave", koji ima za cilj da doprinese reformi javne uprave Vlade Srbije.
Šta je sve postignuto i koje teme su otvorene, kao i na čemu treba dalje da se radi, bile su glavne teme ovomesečnog skupa. Za tri godine napravljen je značajan iskorak u reformi, koje je pratilo otvaranje portala eUprava, zatim reforma inspekcijskog nadzora, rađeno je na temi zapošljavanja i rada u državnoj upravi, ali napravljen je i značajan pomak ka transparentnijem izglasavavanju zakona uz pomoć sajta eKonsultacije.
Portal je počeo sa radom u decembru 2021. godine, a ima za cilj da građanima omogući da na jednom mestu pronađu i imaju uvid u sve propise i dokumente javnih politika, od samog početka.
Na portalu se mogu pronaći propisi, odnosno zakoni koje usvaja Narodna skupština, uredbe koje usvaja Vlada i pravilnici koje usvajaju organi državne uprave i dokumenti javnih politika, odnosno strategije, programi, akcioni planovi i koncepti politike.
Kako funkcioniše sajt?
Kada otvorite sajt, pojavljuju vam se nazivi dokumenata i njihovi predlagači, zatim faza u kojoj se nalazi i datum kada je postavljen.
Na primer, trenutno na sajtu možete pogledati nacrt "Zakona o unutrašnjim poslovima", ili pak pročitati poziv za "Kupovinu zaštićenih vrsta stečenih protivzakonitom radnjom i zaplenjenih u postupku inspekcijskog nadzora".
Takođe, na sajtu možete pretražiti aktuelne konsultacije i javne rasprave, koje su upravo vaš mehanizam da iskažete svoje mišljenje o javnoj politici, odnosno da date svoj doprinos da uprava postane "Po meri svih nas".
Koja je razlika između konsultacija i javnih rasprava?
Kada govorimo o konsultacijama, mislimo na proces koji se sprovodi tokom utvrđivanja javne politike i izrade dokumenta javne politike ili nacrta propisa.
Održavanje konsultacija ima četiri glavna cilja:
- Da se stekne uvid u stanje u oblasti;
- Da se ispitaju mogućnosti za ostvarivanje željene promene ili reševanje uočenog problema;
- Da se utvrde opcije za sprovođenje promene ili rešavanje problema i
- Da se izabere najbolja opcija.
S druge strane, javna rasprava se sprovodi neposredno pre usvajanja dokumenta javne politike ili propisa.
Svrha javne rasprave je da celokupnu javnost, a naročito subjekte na koje se odnose mere javne politike, odnosno obveznike postupanja po propisu, upozna sa gotovim tekstom nacrta u cilju blagovremene pripreme za sprovođenje i prikupljanje primedbi i sugestija za finalne intervencije na tekstu.
(Telegraf Biznis)