Čudni manevri ruske flote u senci u Mediteranu: Sankcije upitne i svesno meke?
Oko 23 miliona barela nafte prebačeno je sa jednog na drugi tanker od početka godine
Zaliv Lakonikos u Mediteranskom moru postao je posebna sfera interesovanja za Rusiju nakon što su im uvedene međunarodne sankcije na izvoz nafte.
Kako izveštava Bloomberg, ovaj zaliv postao je pomorska destinacija na kojoj se iz tzv. ruske "flote u senci" prekrcava nafta u druge tankere koji je prevoze do konačnih destinacija.
Iako bi moglo da se kaže da je reč o vrlo ozbiljnom kršenju međunarodnih sankcija, izgleda da su trgovci pronašli način da ih zaobiđu i zarade posredujući između ruske ponude i globalne potražnje.
Oko 23 miliona barela nafte prebačeno je sa jednog na drugi tanker od početka godine. Ovo je jedan od primera da su sankcije usmerene prema Rusiji, ne samo upitne što se tiče učinka, nego su i svesno mekane.
Čini se da Zapadu, posebno Evropskoj uniji, odgovara da se ne smanjuje drastično globalna ponuda nafte jer bi radikalno smanjenje iznova moglo da podstakne snažni rast cene ključnog svetskog energenta, što bi ponovo osnažilo inflaciju.
Grčke vlasti su se ogradile, navodeći da se "neutralna teritorija" nalazi izvan grčkih teritorijalnih voda, pa svi čekaju reakciju Evropske unije.
I znate šta? Nije bila posebno žestoka piše Jutarnji.hr.
Šef Evropske komisije Vladis Dombrovskis istakao je da će institucije EU nadzirati primenu sankcija, te da će posebno raditi sa zemljama gde primete neobične obrasce trgovine.
Zaliv Lakonikos nije jedino mesto gde se zaobilazi "naftni embargo". Bloomberg dalje piše da su trgovci i brodarske kompanije pronašle više načina za trgovinu.
Slična aktivnost zabeležena je i kod Ceute, španske enklave u Severnoj Africi. Blumbergova hipoteza je da se nafta vozi prema azijskim tržištima.
Kako se navodi, posao sa pretovarom ruske nafte iz jednog u drugi tanker, osetljiva je operacija koju je praktično nemoguće sigurno izvesti bez usluga evropskih kompanija.
Jedino kompanije iz članica EU smeju pružati takve usluge ukoliko je nafta kupljena po nižoj ceni od one koju je G-7 odredio kao limit.
Takođe, javlja se pitanje i ekološke sigurnosti od čestog prekrcavanja nafte na otvorenom moru, pogotovo jer se radi o floti starih tankera.
Grčka se kao članica EU zalagala za što viši limit cene na rusku naftu, ali isto tako pod njenom zastavom plove brojni brodovi, uključivši značajni broj tankera navodi Bloomberg.
Kada je reč o španskoj vlasti, ona je poslala upozorenje kompanijama koje daju brodarske usluge u kojem poručuje da ne smeju da učestvuju u poslovima prekrcavanja nafte zbog naftne zabrane EU.
(Telegraf Biznis)