Oglasi prepuni sedišta za decu sa isteklim rokom trajanja: Roditelji i ne znaju koliko su opasna
Mnogi roditelji i ne znaju gde na sedištu stoji oznaka za datum proizvodnje, a i da znaju mnogi ne bi znali da je protumače
Za kvalitetno auto-sedište za decu potrebno je izdvojiti značajnu sumu novca, pa mnogi pribegavaju kupovini korišćenih sedišta sa oglasa na društvenim mrežama ili na raznim sajtovima za oglašavanje. Ipak, pri takvoj kupovini trebalo bi biti posebno oprezan, jer mnogo toga o korišćenom sedištu ne znamo.
Roditeljske ruke i krilo nisu adekvatno mesto za dete u kolima, ali to ne znači da je svako auto-sedište dobar izbor. Kako bi uštedeli na ovoj stavki, mnogi roditelji pribegavaju kupovini polovnih sedišta, a ono što ne znaju je da je tim sedištima najčešće istekao rok trajanja.
Mnogi se pitaju zašto postoji rok trajanja i za auto sedišta, ali je činjenica da postoji s razlogom. Vozila se tokom dana zagrevaju, noću se hlade, a mogu da dugo budu izložena na suncu.
Na nekim sedištima rok trajanja stoji na nalepnici, dok se na drugima nalazi malo teže. Ispod bezbednosnog sedišta za dete možete pronaći utisnuta dva simbola sata sa strelicama u sredini, koje pokazuju na broj. Jedna prikazuje godinu proizvodnje, a druga mesec. Kako sedišta imaju preporučeni rok trajanja u proseku osam godina, sve su šanse da sedište koje je neko dete preraslo više nije za dalje korišćenje.
Jelena Bilić, savetnica za kupovinu autosedišta grupe "Vozimo se unazad", kaže da roditelji često prodaju sedišta koja njihova deca prerastu.
- Veliki deo tih sedišta je sa isteklim rokom trajanja i ne bi trebalo više da se koristi. Kao i svaka druga plastika, i ona od koje je auto-sedište napravljeno se vremenom haba, čak i više nego bilo koja druga plastika, jer sedište stoji u automobilu i izloženo je vioskim temperaturama. Plastika se širi i skuplja i vremenom se stvaraju mirkopukotine nevidljive golom oku i na tim mestima bi sedište moglo da pukne pri sudaru - objašnjava Bilić.
Ona ističe da se čak dešavalo i da sedišta sa isteklim rokom trajanja puknu pri montaži.
- Zamislite onda šta bi se sa tim sedištem desilo u sudaru, sedište ne bi zaštitilo dete, već bi ga dodatno povredilo. Takođe, metalne kopče korodiraju vremenom, navlake koje se prave od nezapaljivih materijala propadaju i zbog toga svaki ozbiljan proizvođač daje rok svojim sedištima i posle tog roka više ne garantuje njihovu bezbednost - kaže sagovornica Telegraf Biznisa.
Ona objašnjava da se ne radi ni o kakvoj teoriji zavere da bi se prodalo više sedišta, jer se sedišta svakako prodaju, nego nijednom proizvođaču ne bi bila dobra reklama da dete strada u njihovom sedištu.
- Kod sedišta sa oglasa postoje i drugi, dodatni problemi. Ne znamo da li je ono učestvovalo u sudaru, pa ima oštećenja, a često se prodaju i bez originalnih delova. Roditelji skinu naramenice za pojaseve i jastuče za kopču između nogu jer im smeta, a ti delovi imaju svoju svrhu, da se sile sudara rasporede po većoj površini i dovedu do manjih povreda - kaže Bilić.
Ček lista za kupovinu polovnog sedišta:
- Da sedište poseduje oznaku atesta ECE R44/04 ili R129 (i size)
- Da je sedište u roku trajanja
- Da je uz sedište priloženo i uputstvo proizvođača
- Da znate istoriju sedišta, da nije učestvovalo u sudaru
- Da su svi delovi tu
- Da je pojas neoštećen
- Da je vez pojaseva neoštećen
- Da kopča pojasa radi
- Da presvlaka nije pocepana
- Da su metalni delovi čitavi
- Da nema oštećenja na plastičnim delovima, da nema belih linija
(Telegraf Biznis)