Izazovi današnjice: Da li je moguće učenje na TikTok-u i koja je uloga AI u nastavi?
Održana 15. po redu Nacionalna nastavnička konferencija
Srećni su oni koji nemaju nikakav razlog da to budu, ali jednostavno jesu, reči su direktora Dostignuća mladih u Srbiji Darka Radačinanina, koje su obeležile 15. po redu Nacionalnu konferenciju nastavnika u Vrnjačkoj Banji.
Bez ikakve novčane nadoknade, u vremenu kada je sve nadohvat ruke, a probuditi znatiželju i pažnju kod mladih teže nego ikad, više od 170 nastavnika Širom Srbije, uz svoje prijatelje iz Crne Gore i Makedonije, okupilo se i ove godine s istim ciljem - da podele iskustva i ponesu nova, na putu unapređenja obrazovanja.
Psihoterapeut dr Zoran Ilić održao je stručno predavanje "Obrazovanje na četiri ćoška", na kom su nastavnici dobili odgovore na ključna pitanja: kako da prepoznaju stres kod učenika, ali i kod sebe samih; koje su mere prevencije i intervencije kod vršnjačkog nasilja i koji znaci ukazuju da se učenik promenio.
- Priča o sebi je uvek irelevantna, to nije empatija. Podsetite učenike da imaju svoje kvalitete, da vrede - jedna je od poruka dr Ilića na ovogodišnjoj konferenciji.
Nastavnici vs. veštačka inteligencija
Napredak veštačke inteligencije obeležio je ovu godinu, pa tako ni ne čudi što je upravo jedan od panela bio namenjen ovoj temi. I dok nas roboti svakako neće zameniti, potražnja za nekim zanimanjima će neminovno opasti, ali sve dok budemo znali da iskoristimo veštačku inteligenciju u našu korist - bićemo na pravom putu.
O tome je govorio i IT stručnjak Nemanja Petrović koji je pojasnio nastavnicima kako mogu da iskoriste ovaj razvoj tehnologije, ali i da neguju kreativnost.
Kako je pojasnio na plastičnom matematičkom primeru, ako zadate prost zadatak za domaći, učenik će verovatno moći i da dobije odgovor od veštačke inteligenije.
S druge strane, ako ga osmislite na kreativan način - verovatno ćete prevariti i veštačku inteligenciju.
"Nastava van učionice"
O popularizaciji nauke govorila je astrofizičarka, profesorka i od 2020. godine TikTokerka Tijana Prodanović.
- Izgiboh živa, a sad me znaju kao Tiktokerku - našalila se Pradonovićeva sa prisutnima, a potom objasnila prelomni trenutak u svojoj karijeri.
- Govorim o onom čuvenom pomračenju sunca kada smo se svi posakrivali u pećinama, dok je ceo svet hteo da posmatra taj događaj. To mi je bilo poražavajuće i tada sam shvatila koliko je bitna popularizacija nauke i da se ljudi ne plaše pomračenja sunca u 21. veku.
- Nismo u društvu dovoljno jasno pričali o nauci tako da nam ljudi veruju - dodaje za Telegraf Biznis.
Sasvim slučajno se našla na TikTok-u, nakon jednog od festivala Noći istraživača, a danas ima hiljade pratilaca kojima na zanimljiv način prenosi znanje iz oblasti astrofizike.
Kako i sama pojašnjava, na njen profil dolaze mladi koji postavljaju pitanja i interesuje ih ono što radi, pa je tako jedan od saveta nastavnicima bio upravo da probaju i sami nešto slično, te da se ne boje reakcije.
- Jako je bitno da imamo sve više edukativnog sadržaja u različitim formatima, sve što je novo je strašno ali se dobija veliki benefit. Nije prijatno, probate nešto novo, ali kada dobijete pozitivnu povratnu informaciju, to stvarno znači - rekla je Prodanovićeva za Telegraf Biznis na pitanje ,zašto bi posavetovala nastavnike da imaju ovakav pristup u nastavi".
Tokom drugog dana prezentovan je i projekat Mejkers labova, odnosno Učionica budućnosti, koje su do sada otvorene u 10 škola u Srbiji.
Poslednji dan bio je rezervisan za specijalnog gosta iznenađenja, stručnjaka za komunikacije Ivana Stankovića, koji je sa prisutnima podelio svoj put ka uspehu i greške koje su ga pratile na istom, naučile i održale.
U srži svega i poruka za kraj skupa, na kojoj će nastavnici raditi do narednog okupljanja jeste: Buđenje znatiželje. Prvenstveno kod učenika. Jer to je ključ uspešnog obrazovanja.
Nastavničku konferenciju organizuju Dostignuća mladih u Srbiji već 15 godina zaredom.
(Telegraf Biznis)