Indija troši milijarde zbog krize u Crvenom moru, sve je bliže ovom koraku?
Zemlja teži da postane svetska trgovinska sila
Dok kriza u Crvenom moru nastavlja da pričinjava veliku štetu svetskoj trgovini, indijski proizvođači i izvoznici najviše osećaju porast cena prevoza i osuguranja robe. Trenutna situacija je obnovila zahteve da Indija izgradi svoju brodsku liniju, koja će zaštititi domaće interese.
Stručnjaci naglašavaju potrebu Indije da ima sopstvenu brodsku liniju te tako postane ozbiljan i konkurentan trgovinski partner na globalnom nivou. Ovaj potez bi svakako pomogao zemlji da uštedi na logističkim troškovima.
Izvršni direktor Federacije Indijskih izvoznika (FIEO) Adžej Sahai je naveo da odliv novca van zemlje na transpostne usluge raste sa povećanjem izvoza.
- Potrošili smo 84 milijarde dolara na usluge transporta. Veoma je verovatno da će ova cifra dostići 200 milijardi do 2030. godine, dok će zarada od izvoza dostići bilion. Ako bi indijska brodska linija preuzela 25 odsto posla, moglo bi da se uštedi 50 milijardi doara - dalje navodi Adžej Sahai, a prenosi Ekonomik Tajms.
Usled krize u Crvenom moru, troškovi prevoza idu uzlaznom linijom rastući do 600 odsto na nekim mestima. Prevoz od Kalkute do Roterdama je porastao sa 500 na 4.000 dolara.
Gospodin Sahai navodi da je potreba za brodskom linijom uvek postojala ali da je trenutna situacija naglasila potrebu da Indija što manje zavisi od drugih, te da može da se osloni na sopstvene resurse. Indijska linija bi u velikoj meri smanjila troškove prevoza i pritiske stranih kompanija.
Nezavisni trgovinski stručnjak Manasvi Srivastava kaže da nova brodska linija neće nužno momentalno smanjiti troškove prevoza izvoznicima jer će operisati u skladu sa svetskim tržištem da bi zadržala konkurentnost.
On procenjuje da će ova investicija koštati najmanje 100 miliona dolara te može dostići i 200 miliona dolara jer će trebati nekoliko godina da se ovaj projekat zavši.
Ako odluči da se upusti u izgradnju sopstvene brodske linije Indija može biti u velikoj prednosti u odnosu na konkurenciju. Naime, konferencija Ujedinjenih Nacija o trgovini i razvoju (UNCTAD) je pozvala na pravedniju i ravnopravniju tranziciju u industriju brodskog prevoza bez zagađenja.
Emisija gasova staklene bašte je porasla za 20 odsto samo u poslednjoj deceniji a brodske flote su zastarele i gotovo svi brodovi koriste fosilna goriva.
Srivasatra navodi da je ovo povoljno za Indiju ako se odluči za sopstvenu brodsku liniju. Indija bi krenula od nule i investirala u moderne održive brodove. Iako bi značilo dodatni trošak, kompanije čija je flota zastarela će morati da ulože potencijalno više samo da svoje brodove prebace na održivi "zeleni" model.
S obzirom da Indija ima aspiracije da postane velika trgovačka nacija, domaća brodska linija može značajno da pomogne u ostvarenju ovih ambicija.
(Telegraf Biznis)