Dubai želi da ima najveći aerodrom na svetu: Evo kako napreduju i ko im je konkurencija

V. K.
Vreme čitanja: oko 4 min.

Plan je da aerodrom bude deo grada u pustinjskom pojasu veličine 145 kvadratnih kilometara

Foto: Shutterstock/Daniel M. Nagy

Pre nešto više od 10 godina, u oktobru 2013 godine, Viz Er A320 koji je stigao iz Budimpešte, dospeo je na naslovne strane kao prvi komercijalni putnički let ikada koji je sleteo na međunarodni aerodrom Al Maktum, takođe poznat kao Dubai Svetska Centrala (DWC), prenosi Yahoo Life.

Ovaj potpuno nov "grinfild" aerodrom udaljen je nekih 20 milja jugozapadno od centra Dubaija i dizajniran je da, u ne tako dalekoj budućnosti, postane najveći i najprometniji na svetu. Vizija za ovaj aerodrom je bila, i još uvek jeste, futurističko mega-središte, koje bi osiguralo da uloga emirata kao glavnog čvorišta globalne ekonomije ne naiđe na probleme s kapacitetom u skorije vreme.

Dubai Erports, aerodromska uprava koja upravlja i Dubai Internacional (DXB) kao i novim aerodromom, obećava da će, kada Al Maktum International bude završem, moći da primi više od 160 miliona putnika godišnje kao i 12 miliona tona tereta.

To je gotovo 63 miliona putnika više od trenutno najprometnijeg aerodroma na svetu, Hartsfild–Džekson Atlanta Internacional, koju je 2022. godine primio gotovo 100 miliona više putnika od Dubai Internacional. DXB je već sada najprometniji aerodrom na svetu izvan SAD i glavna međunarodna vrata Dubaija.

Deset godina posle prvog putničkog leta i punih 13 godina otkako je prvi put otvoren za teretne operacije, na ovom aerodromu se i dalje radi.

DWC je pronašao ulogu centra za održavanje, popravak i remont aviona. Takođe ugošćuje niz operatora avio prevoza tereta (uključujući Emirates Cargo) i privatne avione i neke čarter letove.

Redovne putničke usluge, međutim, ograničene su na one koje nudi nekolicina niskotarifnih prevoznika koji usluge nude uglavnom putnicima iz istočne Europe, Rusije i srednje Azije.

- Dali smo prioritet širenju i ulaganjima u DXB kako bismo ispunili zahteve i planove naših korisnika. Ovo će se nastaviti dok se ne iskoriste svi mogući kapaciteti - rekao je za CNN Pol Grifits, izvršni direktor Dubai Erports.

Plan je da se maksimizira trenutni kapacitet kroz primenu inovativne tehnologije i renoviranja kako bi se preispitalo korištenje prostora time dodajući još 20 miliona putnika trenutnom godišnjem kapacitetu DXB-a od 100 miliona putnika.

- Ovo proširenje ne samo da će omogućiti kratkoročni rast, već će nam takođe dati dodatno vreme za izradu strategije za postupno širenje DWC-a. Naše prognoze putnika za 2023. iznose 86,8 miliona, s projekcijama od 88,2 miliona odnosno 93,8 miliona za 2024. i 2025. godinu,- dodaje Grifits.

Iako je oprezan da ne daje definitivne prognoze kada će aerodrom biti završen, Grifits je nagovestio časopisu Biznis Traveler da se radi na intrigantnom modularnom pristupu za postepeno proširenje DWC-a koje može trajati čak do 2050-ih.

- Ne planiramo aerodrom koji ima terminale. Potpuno ćemo promeniti poslovni model za aerodrome učiniti ih daleko intimnijim i rešiti se svih nasleđenih procesa kojima smo predugo morali podvrgavati naše korisnike - kaže Grifits.

Ovaj aerodrom će biti centralni deo mnogo većeg plana, nazvanog Dubai Jug (Dubai South), koji podrazumeva stvaranje potpuno novog grada u pustinjskom pojasu od 145 kvadratnih kilometara, južno od Dubaija.

Iako ne postoji zvanični vremenski okvir za ovo, pravi preokret će se dogoditi kada se lokalni gigant Emirati i njihov manji partner FlajDubai premeste na novi aerodrom.

Prelazak Emirata na DWC je više od promene lokacije.

- To je strateško preusmeravanje kao odgovor na promenjivu dinamiku globalnog tržišta aero putovanja i trgovine- kaže stručnjak za vazduhoplovstvo Nadin Itani sa univerziteta u Sariju u Engleskoj.

Ona napominje da vera koju Dubai ima da će DWC biti mega-središte avio prevoza i trgovine u budućnosti nije izolovan slučaj. U regionu se trenutno vodi trka za ulaganje u nove, velike aerodrome i niko ne želi da zaostane.

Međunarodni aerodrom Hamad otvoren 2014. godine u obližnjem Kataru, direktni je konkurent Dubaiju i sprema se proširiti svoj kapacitet na više od 60 miliona putnika godišnje.

Ovo je bio samo jedan deo proširenja aerodroma u regionu -  otvaranje potpuno novog aerodroma u Muskatu u Omanu, vrednog 1,8 milijardi dolara, 2018. godine, potom izgradnja novog terminala u Bahreinu u vrednosti  od 1,1 milijarde dolara 2021. godine i izgradnja terminala A na aerodromu u Abu Dabiju u novembru 2023. godine. Ovaj novi objekat od 780 hiljada kvadratnih metara može istovremeno da primi do 79 aviona.

Međunarodni aerodrom Kuvajta gradi novi terminal koji će u inicijalno imati kapacitet za 25 miliona putnika godišnje, sa mogućnošću udvostručenja na 50 miliona u budućnosti.

Saudijska Arabija takođe priprema veliko proširenje aerodroma kao deo svoje Vizije 2030., u okviru koje je odvojeno 100 milijardi dolara kako bi se podržala  vazhušna povezanost  kraljevstva i tako da pretvorila u jedno od najboljih svetskih turističkih destinacija.

Trka za prevlast i prvo mesto na listi najboljih i najpormetnijih aerodroma je počela a ambicije svih uključenih su velike.

(Telegraf Biznis)