Između Železnika i Mirijeva za 32 minuta: Potpisan Ugovorni sporazum za beogradski metro
Tačnije Ugovorni sporazum za Lot 1 prve faze Linije jedan beogradskog metroa
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić potpisao je danas Ugovorni sporazum za Lot 1 prve faze Linije 1 beogradskog metroa sa Radovanom Kremićem iz Sekretarijata za javni prevoz Grada Beograda, generalnim direktorom JKP “Beogradski metro i voz“ Andrejom Mladenovićem i predstavnikom kineske kompanije “PowerChina” Jangom Boom.
- Ovaj ugovor koji smo danas potpisali predstavlja otvaranje novog poglavlja u izgradnji Beogradskog mentroa. Ovo je Lot 1, prvi deo ugovora koji ćemo do kraja godine potpisivati u odnosu na liniju 1, fazu 1 izgradnje Beogradskog metroa - rekao je generalni direktor JKP "Beogradski metro i voz" Andrej Mladenović.
Linija 1, faze 1 prestavlja deo prve linije Beogradskog metroa, od Makiškog depoa, za koji je ugovor potpisan prošle godine u septembru, do Mirijeva.
- Ova deonica, koju smo danas potpisali, je veoma važna za početak izgradnje celokupnog sistema Beogradskog metroa, zato što ovim ugovorom otvaramo mogućnost i uslove da se pripremi dokumentacija za naručivanuje dve mašine za kopanje tunela. U pitanju su takozvane TPM mašine, koje su izuzetno važni segmenti za samu izgradnju Beogradskog metroa - istakao je Mladenović.
Dodao je da se u ugovoru koji je danas potpisan pretpostavljaju geološka istraživanja za naručivanje ovih mašina a takođe i izrada određenih projekata za građevinsku dozvolu i projekata za pripremne radove, kao i da to je to nešto što će označiti početak svih pripremnih radnji za potpisivanje glavnih ugovora.
- Mi smo podelili prvu fazu Linije 1 na tri dela - na Lot 1 koji smo danas potpisali, na Lot 2 koji bi trebalo da potpišemo krajem septembra, početkom oktobra i na Lot 3 koji pretpostavlja sve ostale stanice i tunelske deonice na Liniji 1 Faza 1. Ona ima 15 kilometara, odnosi se na 15 stanica i od Makiškog depoa do Pančevačkog mosta ta deonica podrazumeva početak izgradnje celokupnog sistema izgradnje - rekao je Mladenović.
Ministar Vesić je istakao da izgradnja beogradskog metroa predstavlja najveći i najznačajniji infrastrukturni projekat u Srbiji.
- Odluka o izgradnji beogradskog metroa doneta je 2015. godine i taj proces traje. Niko do sada nije mogao da izgradi metro, jer nije bilo urbanizma, planova, master plana saobraćaja niti projekata. Sve to je moralo da se uradi prethodnih godina - rekao je Vesić.
Dodao je da ne postoji evropski grad veličine Beograda koji nema metro te da je krajnje vreme da ga i srpska prestonica dobije.
- Mi sada gradimo prve dve linije, a nedavno je raspisan tender za projektovanje treće linije. U prvoj liniji, između Železnika i Mirijeva, putovaće se 32 minuta. Tu ćemo imati 41 trodelnu kompoziciju i ukupno 21 stanicu. Između Mirijeva i Bežanije putovaće se 39 minuta sa 40 kompozicija i 24 stanice, a između Bežanije i Banjice, na trećoj liniji, putovaće se 38 minuta sa 27 trodelnih vozova - objasnio je Vesić.
Naveo je i da se metro delom finansira iz budžeta, a delom iz kredita. Vrednost potpisanog ugovora je 2,4 milijarde dinara.
- Mi smo sada doneli odluku da jedan deo radova finansiramo direktno iz budžeta da bismo to mogli brže da radimo. Radimo pripremu dokumentacije za prve dve TBM mašine, koje će kopati sam tunel, kako bismo u 2026. godine počeli da kopamo tunele koji su suština samog metroa - rekao je.
Naglasio je da će već sledeće godine početi radovi na prvim stanicama, kao i da će Mirijevo imati ulaze na prvu i drugu liniju metroa što će taj deo grada, prema njegovim rečima, učiniti atraktivnijim.
- Metroom nije moguće povezati sve delove grada, već samo najvažnije. Metroom trasirate pravce razvoja grada, jer tamo gde su metro stanice, u tom pravcu se i grad razvija i više se gradi - naveo je.
Kako kaže, beogradski metro će koristiti svima, kako meštanima tako i onima koji dolaze u glavni grad.
- U pitanju je razvojni projekat jer obezbeđuje posao za domaću industriju. Važnost infrastrukturnih projekata je što svaki dinar koji se uloži u infrastrukturu se multiplikuje puta tri u bruto domaćem proizvodu. Srbija će ove godine uložiti četiri milijarde evra u infrastrukturu, što je više od ulaganja svih drugih zemalja Zapadnog Balkana zajedno - rekao je Vesić.
Ministar dodaje da posvećenost izvođača i zaposlenih u JKP "Beogradski metro i voz" pokazuju da zajednički možemo da uradimo dobre stvari, zbog čega je siguran da će se projekat izgradnje metroa završiti u planiranom roku.
(Telegraf Biznis)