Prince Aviation učinio nešto što niko nije za 40 godina, odavde počinje nova istorija srpskog vazduhoplovstva

Vreme čitanja: oko 4 min.

Predstavljamo vam objekat budućnosti

Foto: Nikola Tomić, Filip Plavčić, Mileta Mirčetić

Pod nebom Beograda u petak je ispisana nova stranica srpske vazduhoplovne istorije. Nakon 40 godina otvoren je prvi novi hangar, objekat uopšte, u zoni beogradskog aerodroma.

Ovu stranicu istorije ispisuje kompanija Prince Aviation koja je sada već davne 1990. godine postala pionir u biz-jet avijaciji, a otvaranjem najmodernijeg i tehnološki najnaprednijeg hangara u Evropi pokazala je 34 godine kasnije zašto je jedan od lidera u vazduhoplovnoj industriji.

Otvaranju su prisustvovali brojni gosti, među kojima i ambasador Sjedinjenih Američkih Država u Srbiji Kristofer Hil i Srđan Đoković.

Zadovoljstvo da svečano otvori hangar Prince Aviation imao je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić zajedno sa Vladimirom Jovanovićem i Srđanom Kragojevićem iz kompanije Prince Aviation.

"Postoji neka čudna ljubav između vazduhoplovstva i Beograda. Jednostavno, razvoj jedne države, a ono što se dešava poslednjih godina u Srbiji, naš rast može najbolje da se pokaže po izgradnji pruga i renesansi naše avijacije. Ovo je pravi dokaz kako privatni kapital može da se uključi u razvoj države.

"To govori o tome kako jedna srpska kompanija može da bude na nivou svetskih. Veoma sam ponosan i srećan kao ministar što imamo ovakve kompanije", poručio je Vesić, a zatim zajedno sa predstavnicima kompanije pritisnuo dugme koje je objekat na kratko pretvorilo u pistu.

Vrata hangara počela su da se otvaraju, kroz dimne i svetlosne efekte robot-vozilo je dovelo i treći avion što je na magičan način označilo novi početak koji su prisutni pozdravili gromoglasnim aplauzom.

Jednom davno bio je princ na nebu

Na početku ove priče, koju će mnogi čitati u knjigama, postojala su dva princa - Slobodan Stričević i Đorđe Jovanović - koji su se odvažili na hrabru misiju da osvoje nebo.

- Ova dva princa su imala i san toliko veličanstven da su se udružili sa Veselinom Jevrosimovićem, čarobnjakom sa vizijom. Kada se spoje snovi i vizija sudaraju se mašta i mogućnosti i onda nastaju velike stvari - poručili su Kragojević i Jovanović na svečanom otvaranju.

U brojkama, to izgleda ovako: 3.600 kvadrata, od čega je 3.000 kvadrata namenjeno za sam hangar, a ostalih 600 za radionice i kancelarije.

Izgrađen za svega 6 meseci, san o Prinčevom dvoru počeo je da se kuje još 2007. godine.

- Ovaj projekat smo započeli davne 2007. godine. Imali smo pismo o namerama tada Cessne, a danas Textron Avation-a i sa tim pismom smo obilazili JAT, Er Srbiju, aerodrom Beograd i tako sve do pre neke dve godine kada smo uspeli da pronađemo mogućnost da to napravimo na ovoj zemlji i da izgradimo ovaj objekat. Dve i po godine smo pregovarali pravne i finansijske usluge, osam meseci projektovali i za šest meseci izgradili hangar - priča Srđan Kragojević, tehnički direktor Prince Aviation-a za Telegraf Biznis.

Objekat koji su do sada koristili, nalazi se odmah do noovotvorenog, a napravljen je 1965. godine dok je poslednji objekat u industrijskoj zoni izgrađen 1987. godine. I sada najnoviji Princov.

- Imaju dušu, ali pripadaju nekom drugom vremenu, a ovaj budućnosti - dodaje Kragojević.

Apsolutni šampioni iz sveta avijacije

Zamislite najveća imena iz sveta avijacije: Cessna, Pratt & Whitney, Collins i Garmin i sad ih zamislite pod krovom Prinčevog dvora. Zvuči neverovatno? Tako se i ekipa Telegrafa osećala.

Novi hangar Prince Aviation-a biće domaćin apsolutnih šampiona iz sveta avijacije, odakle će se raditi najveće popravke poslovnih aviona van samih fabrika u kojima su oni proizvedeni.

Takođe, Prince može da se pohvali i nekim impresivnim saradnjama, kao svojevrsnom potvrdom kvaliteta.

Srđan Kragojević, tehnološki direktor Princa Foto: Nikola Tomić

- Sve kompanijske autorizacije koje mi imamo, to su u svetu avijacije apsolutni šampioni. Mi smo zastupnik Cessne, to je sinonim za avijaciju i nema skoro nijednog pilota koji nije završio osnovnu školu na tom avionu. Pratt & Whitney Canada je kompanija koja pravi čuvene PT6 motore koji su prošle godine napravili jednu milijardu sati naleta što je dostignuće kao ni u jednoj industriji.

Razni proizvođači elektronike, Collins sa kojim smo radili prototipske instalacije ove godine i izlagali u Ženevi, Garmin koji je poznat i široj populaciji, Mid Continent i Artex, koji se bave opremom za spasavanje i i na kraju jedna vrlo mlada i zanimljiva kompanija koja radi vinglete na avionima tipa Cessna 525 - priča nam Kragojević.

Pored održavanja, hangar će služiti i za edukacije.

- U tom procesu održavanja mi čemo obučavati naše mlade mehaničare, školovati nove generacije tehničkog osoblja koje će učiti i biti oslonac našeg daljeg razvoja - priča za Telegraf Biznis Vladimir Jovanović, generalni direktor Princa.

Srbija je kolevka vazduhoplovstva

Prince Aviation odavno je prešao granice Beograda, a za obojicu predstavnika kompanije imali smo isto pitanje ,,kakva je poruka poslata iz prestonice u svet?".

Vladimir Jovanović, generalni direktor Princa Foto: Nikola Tomić

- Da je Srbija bila kolevka vazduhoplovstva, ali da Srbija na polju vazduhoplovne industije tek sada ima puno toga da ponudi. Mi smo jedan primer, ali se nadamo da će se Srbija vratiti na one stare puteve slave, pogotovo u vazduhoplovstvu - poručuje Jovanović.

- Srbija jeste svet, rušimo stereotipe i mislim da vazduhoplovnu industriju vraćamo na pravi put. Smatram da je ovo početak i da najbolje tek dolazi - dodao je Kragojević.

Mi smo sigurni da će se iz Prinčevog dvora tek čuti mnoge priče, o jednom Beogradu, srpskoj kompaniji i uspehu koji je napravila!

(Telegraf Biznis)