"Lizing i budućnost mobilnosti": U PKS održana nacionalna konferencija o lizingu

V. K.
Vreme čitanja: oko 5 min.

Lizing u Srbiji, između ostalog, finansira modernizaciju javnog gradskog prevoza, standardizaciju taksi vozila, elektrifikaciju kurirskih službi, kompanijske flote i putničke automobile

Foto: Telegraf.rs

Asocijacija lizing kompanija Srbije (ALCS) u saradnji sa Privrednom komorom Srbije (PKS) održala je konferenciju o lizing industriji pod nazivom „Lizing i budućnost mobilnosti“. Na konferenciji je zaključeno da će do kraja 2024. lizing industrija Srbije dostići rekordnih milijardu evra u vrednosti finansirane robe, te da najveći deo tog iznosa finansira razvoj poslovanja malih i srednjih preduzeća (MSP) i preduzetnika. Učesnici konferencije objasnili su da je lizing preferirani način finansiranja MSP klijenata u čitavoj Evropi što se odražava na dalju ekspanziju lizing industrije.

· Lizing u Srbiji, između ostalog, finansira modernizaciju javnog gradskog prevoza, standardizaciju taksi vozila, elektrifikaciju kurirskih službi, kompanijske flote i putničke automobile

· Putnička vozila najzastupljenija u strukturi finansiranja na lizing. U trećem kvartalu 2024. godine imaju udeo od 44 odsto

· Rast vrednosti novozaključenih ugovora u prvih devet meseci 2024. veći za 30 odsto u poređenju sa istim periodom prethodne godine

Tokom panela izneto je da je lizing najzastupljeniji vid finansiranja novih vozila u Republici Srbiji, da je lizing industrija jedan od finansijskih partnera u projektima standardizacije taksi prevoza u Srbiji i subvencionisanja opreme, da finansira modernizaciju javnog gradskog prevoza, manjih dostavnih vozila i kompanijskih flota, ali i da izbor lizinga kao finansijskog instrumenta ima veliki potencijal kad su u pitanju fizička lica. Očekivanja učesnika su da će u narednih nekoliko godina dve trećine svih lizing ugovora biti potpisano digitalnim putem.

Ivan Jauković, predsednik Asocijacije lizing kompanija Srbije, ističe da nas u narednom periodu očekuje modernizacija autobusa, tramvaja i trolejbusa, ali i poboljšanje kvaliteta mobilnosti.

- Današnji ciklus upotrebe vozila je takav da se ona koriste kraći period i menjaju češće. Samim tim, korisnik ima mogućnost da vozi najnoviji model, da izbegne periode češćih kvarova i većih servisa. Osim toga, primetno je pomeranje fokusa sa koncepta vlasništva na koncept iznajmljivanja, jer savremeni vozači ne žele da razmišljaju o vozilu i održavanju vozila, već samo o njihovom korišćenju“, objašnjava Jauković i dodaje: „Bilo da su u pitanju hibridna ili električna vozila, ljudi definitivno teže ekološki prihvatljivim alternativama kad je transport u pitanju. To je svakako posledica podizanja svesti o značaju električnih vozila, veće dostupnosti vozila na teritoriji Republike Srbije i poboljšane infrastrukture za električna vozila. Kad je u pitanju javni prevoz, već danas na ulicama možemo videti nova vozila od kojih je značajan procenat hibrida i vozila na prirodni gas. Očekivanja su da bi naredna godina mogla da bude obećavajuća kad je u pitanju urbana elektromobilnost - istakla je.

Teodora Milenković, generalni sekretar ALCS, podseća da je svako treće novo vozilo u Republici Srbiji finansirano putem lizinga.

- Specifičnost lizinga je da je sredstvo finansiranja ujedno i predmet obezbeđenja, što ovaj način finansiranja čini veoma pogodnim za najznačajniji segment evropske i domaće privrede, a to su mikro, mala i srednja preduzeća. Putnička vozila su najzastupljenija u strukturi finansiranja na lizing, pa u trećem kvartalu 2024. godine imaju udeo od 44 procenata - navela je

Predstavnici lizing industrije saglasni su da je digitalizacija društva uticala i na promene u lizingu. Jauković objašnjava da su se promenili načini donošenja odluka, upravljanja rizikom i da je poslovno okruženje još više usmereno na korisničko iskustvo.

- Lizing je i ranije bio prepoznat kao brz i efikasan finansijski instrument, ali u poslednjih nekoliko godina procesi za potpisivanje lizing ugovora dodatno štede vreme i resurse. Potpisivanje ugovora je moguće za svega nekoliko minuta i to digitalnim putem - ističe Jauković.

- Očekivanja su da će industrija u narednih tri do pet godina u potpunosti preći na bez-papirne ugovore, ali i da će odobrenja biti moguća na veb sajtovima ili u salonu. Između ostalog, lizing želi da doprinese ESG principima i da smanji količinu potrebnih papira - navodi.

Na najvećoj konferenciji o lizingu u Republici Srbiji, ALCS je predstavila i rezultate za treći kvartal tekuće godine. Rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga od 30 odsto registrovan je u prvih devet meseci 2024. godine u odnosu na isti period prethodne godine. Posmatrajući prema segmentima, rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga zabeležen je u skoro svim segmentima finansiranja, a najveći je u segmentu komercijalnih i teretnih vozila i autobusa gde iznosi skoro 47 procenata kao i putničkih vozila (novih i polovnih) gde je rast više od 22 odsto.

Iz ALCS zaključuju da se, prema dosadašnjem trendu, može očekivati da lizing industrija nastavi rast i sledeće poslovne godine.

Tokom panela pod nazivom "Budućnost lizinga kroz inovacije" panelisti su razgovarali o budućnosti lizing industrije.

Miroslav Marinković, programski direktor Comtrade SI naveo je da je ova kompanija još pre nekoliko godina prepoznala da je potrebno posedovati dodatna znanja te da mora da bude saučesnik u promenama.

- Ono što je karakteristično za lizing industriju jeste da prati i bankarske trendove te da je sada fokus na digitalnom potpisu. Ovde postoji prostor da se dva tri stepenika koje su banke imale preskoče. Ima dosta prostora za razvijanje - istakao je.

Navodi da se u industriji uveliko govori o primeni veštačke inteligencije (AI) i implementaciji digitaloog potpisa.

- Govoreći o tom ekosistemu, zajedno treba klijentima da pošaljemo snažnu poruku da ih razumemo i da možemo da izađemo u susret njihovim potrebama. Sviđa mi se što razmišljamo i o iskustvima zaposlenih jer su oni ambasadori naših rešenja. Za Comtrade i za moj tim je značajno kada čujemo kolege sa druge strane, operativce, da su oni zadovoljni, da se njihovo korisničko iskustvo implementira. Želimo da u lizing industriji, koja ima jedan od najvećih potencijala rasta, budemo aktivan učesnik tog procesa i da doprinesemo da svima u ovom ekosistemu bude lakše - istakao je Marinković.

Dodao je da misli da industrija treba da ide u napred i da preskačući stepenike.

- Mislim da Comtrade može da doprinese baš u tom razvoju. Ako poznajemo podatke o vožnji korisnika, poznajemo flotu jedne kompanije i kako su se koristila vozila, kroz te podatke, možemo da napravimo user-based leasing case i da kroz veštačku inteligenciju, kroz jakov vendora, korz jak cloud computing tih podataka, u suštini klijentu kažemo šta treba da uradi. Da to ne bude, neka vrsta tradicionalnih proizvoda koja dolaze sa stranih tržišta već da izađemo proaktivno i kreiramo nešto novo - dodaje Marinković.

(Telegraf Biznis)