Panamski kanal godišnje zarađuje milijarde dolara: Donald Tramp sada preti da ga vrati SAD
Novoizabrani predsednik SAD Donald Tramp zapretio je da će ponovo preuzeti kontrolu nad Panamskim kanalom, kritikujući visoke takse koje Panama naplaćuje američkim brodovima koji prolaze ovuda.
-Taksa koju Panama naplaćuje je smešna, naročito kada se zna izuzetna velikodušnost koju su SAD ukazale Panami - napisao je Tramp u postu na društvenoj mreži Truth Social-u, dodajući: "Ova potpuna 'pljačka' naše zemlje odmah će prestati."
Sjedinjene Države su 1999. godine prenele kontrolu nad kanalom na Panamsku vlast u skladu sa Torijoz-Karterovim sporazumima.
- Ako principi, kako moralni tako i pravni, ovog velikodušnog gesta ne budu poštovani, zahtevamo da Panamski kanal bude vraćen nama, u potpunosti i bez pitanja. Zvaničnicima Paname, molim vas da se vodite ovim! - nastavio je Trump u odvojenom postu.
Predsednik Paname, Hose Raul Mulino, odgovorio je Tampru video izjavom postavljenoj na društvenu mrežu X, izjavivši da "svaki kvadratni metar Panamskog kanala i njegovih susednih zona" pripada Panami, prenosi Biznis Insajder.
Motivi predsednika Trampa su možda višestruki. Profit Panamskog kanala povećan je za oko 9,5 odsto u fiskalnoj godini koja je završena u septembru, na 3,45 milijardi dolara, uprkos ozbiljnoj suši koja je smanjila broj brodova koji su prolazili kroz ovu plovnu rutu, saopšteno je u oktobru.
Treća najsušnija godina u istoriji kanala smanjila je količinu dostupne vode za rad, što je primoralo vlasti da smanje broj brodova koji su bili dozvoljeni da prolaze dnevno između kraja 2023. i početka 2024. godine, dok su istovremeno ograničili maksimalni gaz brodova.
Ova ograničenja, koja su izazvala duža kašnjenja za neke brodove i primorala druge da traže alternativne rute, uklonjena su kasnije ove godine nakon što je kiša obnovila rezerve vode.
Plovna ruta obradila je 423 miliona tona tereta kroz svoje brane i zabeležila prosečan broj od 27,3 broda dnevno, što je pad u odnosu na oko 36 brodova prošle godine. Međutim, smanjenje operativnih troškova za 5% pomoglo je ublažiti finansijski efekat suše.
U 2023. godini, jedna brodarska kompanija je platila gotovo 4 miliona dolara, pored redovnih taksi, kako bi prošla kroz Panamski kanal nakon zastoja, izvestio je tada Blumberg.
Japanska kompanija Eneos Group platila je 3,98 miliona dolara na aukciji kako bi preskočila red nakon što je suša izazvala gužve, navodi se u izveštaju.
Prihodi kanala su porasli za 18 miliona dolara, na 4,99 milijardi dolara, rekao je novinarima potpredsednik za finansije kanala, Viktor Vial, pozivajući se na preliminarne podatke, piše Rojters.
(Telegraf Biznis)