Bivši srpski zet prodaje i Šumaherovu moćnu mašinu za milione: Eklston prodaje najvredniju kolekciju na svetu

M. P.
Vreme čitanja: oko 5 min.

Foto: Tanjug - AP

Bogatiji od milijardu, Eklston, nekadašnji moćni "gazda" Formule 1, odlučio je da proda svoju kolekciju, najveću i najvredniju na svetu, zvanično zato što smatra da je to ono što treba da uradi. I to kako zbog neizbežnog kraja svog života, tako i zato što, kako je rekao, ne bi želeo da optereti svoju poslednju suprugu sa ovim izuzetnom nasledstvom. Između 360 i 400 miliona evra procenjuje se ukupna vrednost kolekcije istorijskih bolida Formule 1 koja je bila u vlasništvu 94-godišnjeg Bernija Eklstona najmanje pola veka.

Nema sumnje da će ovo biti prodaja veka za F1 automobile, s obzirom na to da se radi o izuzetno retkim vozilima – većina njih je doslovno jedinstvena i imaju neprocenjivu istoriju. Među njima su automobili koji su osvajali svetska prvenstva sa vozačima-legendama u kokpitu, poput Mihaela Šumahera i Mike Hakinena, a ranije i Niki Laude, Nelsona Pikea i drugih.

Foto: TOSHIFUMI KITAMURA / AFP / Profimedia

Odbacuje dugove?

Neslužbeno, spekuliše se da prepoznatljivo snalažljiv i lukav "gospodin E" pokušava da pokrpi ogromnu rupu u svom bogatstvu, s obzirom na to da je nedavno platio 652,6 miliona funti (oko 780 miliona evra) britanskoj vladi. Tim novcem je Ekleston, u suštini, otkupio moguću kaznu za poreske prevare kroz vanparnični dogovor.

69 bolida prodaje se po ceni od oko 5,2-5,8 miliona evra po komadu, mada je ova cena samo teoretska i približna. Ona je dobijena jednostavnom podelom procenjene ukupne cene (360-400 miliona evra) sa brojem automobila. Prodaja je poverena britanskom trgovcu istorijskim automobilima i ličnom prijatelju Bernija Eklestona, Tomu Hartliju mlađem. Prema Hartlijevim rečima, sa jedne strane, prodaja ovakve kolekcije trkačkih "dijamanata" nema presedana.

S druge strane, već postoji ozbiljno interesovanje – čak i za kupovinu cele kolekcije. Iako Tom Hartli nije spreman da otkrije više detalja, naročito o finalnoj ceni, spominje potencijalne kupce iz dve različite zemlje. Neke od njih su spremni da izdvoje gotovo pola milijarde evra kako bi stekli ovih 69 automobila strašnog Bernija – ili, drugim rečima, živu istoriju Formule 1, od predratnih početaka kada još nije nosila naziv Formula 1, do vremena kada su Ferrari i Mihael Šumaher dominirali.

Bolidi i krv

Tom Hartli napominje da je dobio upite za Eklestonove automobile iz Hong Konga, Australije, Argentine i SAD. Ovi automobili se prodaju kao celina, pojedinačno ili grupno (npr. sve Ferrari zajedno). Cena za bilo koji bolid F1 je, definicijom, veoma teško proceniti jer nisu rađeni za komercijalne, već za trkačke svrhe. To znači da koštaju onoliko koliko je tehnologija i dizajnerska inovacija u njima (barem do 80-ih, pre nego što su tehničke specifikacije postale vrlo restriktivne), plus radne sate, materijali itd.

Samo treba zamisliti da desetine stručnjaka sa visokim kvalifikacijama u ogromnim industrijskim objektima prave komponente za samo dva bolida po sezoni. Naravno, ranije su bolidi Formule 1, čak i za najvišu klasu motorsportova, ličili više na obične mehaničarske radionice nego na visoke tehnologije kakve danas imamo.

Međutim, ono što nije predviđeno za muzej određene kompanije/tima ili što nije dodeljeno (vrlo selektivno) vozačima kao priznanje za njihove usluge, stariji bolidi se često prodaju od strane timova. Kada je postavljen natpis za prodaju nekog od tih vozila, obično se vrši aukcija kod prestižnih aukcionih kuća, a cena se određuje uzimajući u obzir mnoge faktore. Najvažniji su uspesi koje je određeni bolid postigao u trkačkoj karijeri, što se jasno vidi na Ferrariju, Brabhamu, Maserati, Auto Unionu i drugim četvorotočnim blagom koje čini zaista nesrazmernu kolekciju Bernija Eklestona.

Foto: AP/Tanjug

Tajnovitost

I dalje verno prateći metodu koja je pomogla da pretvori Formulu 1 iz amaterskog i haotičnog sporta do globalne organizacije koja zarađuje milijarde, Berni Ekleston se pobrinuo da prodaja njegove kolekcije bude obavijena velom tajnovitosti. Zbog toga je izbegao aukciju, objavljivanje tražene cene, dok ni detaljan spisak od 69 bolida nije javno objavljen.

Međutim, među automobilima koji su na prodaju, svi savršeno očuvani, u originalnom i potpuno funkcionalnom stanju, izdvaja se legendarni – i povremeno kontroverzni – bolid Brabham BT46 B iz 1978. godine, poznatiji kao "automobil sa ventilatorom". Bolid koji je, u rukama Niki Laude, trkao samo na jednom takmičenju, na Velikoj nagradi Švedske 1978. godine.

Foto: Paolo D'Alessio / Zuma Press / Profimedia

Lauda je uništio konkurenciju zahvaljujući tehnološkom triku BT46 B, ogromnom ventilatoru na zadnjem delu automobila koji mu je omogućio da se ponaša kao da je zalepljen za asfalt. Međutim, kako su se druge ekipe žalile na nepoštenu prednost, Berni Ekleston, tada vlasnik Brabhama, morao je obećati da će povući BT46 B. Ipak, kao vlasnik tima, Ekleston je zadržao ovaj neverovatni bolid – a uz njega i mnoge druge s oznakom Brabham, uključujući dva šampionska naslova vozača sa Nelsonom Pikeom, 1981. i 1983.

Među Eklestonovim Brabhamima nalazi se i jedan koji je vozio Ayrton Sena, najveća zvezda koja je ikada osvetlila svet motorsporta. Iako Sena nikada nije vozio na zvaničnoj trci, već samo u nekoliko testnih krugova pre nego što je započeo svoju pravu F1 karijeru, Brabham BT52B sa BMW turbo motorom od 850 konjskih snaga je istorijski dragulj.

Foto: Toshifumi KITAMURA / AFP / Profimedia

Postoje hiljade ljudi širom sveta, posvećeni obožavaoci Formule 1, koji bi doživeli uzbuđenje, jezu ili emocije samo da dobiju priliku da vide ovakav bolid uživo. Jer, istorija, lica koja su sedela u tim kokpitima i koja su riskirala život na stazama širom sveta, ostavila su neizbrisiv trag na svojim bolidima.

U ovom slučaju, Brabham BT52B je bio bolid šampiona Pikea i nakratko je dodeljen Seni, usponu mladog "lava". Njih dvojica, Brazilci, iako iz različitih gradova, ubrzo su postali opaki rivali. Dakle, osim mržnje koju su gajili jedno prema drugom, koja je ostala otrovna sve do Senine smrti 1994. godine, Brabham BT52B, koji sada ide u prodaju sa još 68 F1 bolida, predstavlja neobičnu, tragičnu povezanost između Nelsona Pikea i Ayrtona Sene.

"Eklstonova deca"

Slične priče ispričane su o svakom bolidu iz Eklestonove kolekcije. Crvena "borbena" vozila Mihaela Šumahera, Ferrari iz početka 2000-ih, danas su zasenjena sudbinom nemačkog višestrukog šampiona. Čoveka koji je osvojio svaku vrhu Formule 1, stekao slavu – i isto tako bio sporan zbog svoje slepe strasti za pobedom – postao bogat, ali završio je kao osoba koja preživljava, u nepoznatom stanju kontakta sa okolinom, zbog nesreće koja mu je 2013. zauvek promenila život. Nesreće koja se nije dogodila na trkačkoj stazi, već na porodičnom skijanju.

Foto: Malosio/Fotogramma/Ropi / Zuma Press / Profimedia

Bio u braku sa Srpkinjom 24 godine

Prvi čovek Formule 1 bio je 24 godine u braku sa Srpkinjom Slavicom Radić, sa kojom je dobio dve ćerke, Tamaru i Petru.

Foto: Profimedia/Abaca

Nakon duge 24 godine, brak je doživeo kraj zbog većinom nepoznatih razloga. Završetak ove zanimljive ljubavne priče 2008. godine je trajao svega nekoliko sekundi manje od jednog minuta, a Slavici je pripalo više od milijardu dolara u nekretninama.

(Telegraf Biznis)