Roman Abramovič negira masivan plan za izbegavanje poreza na svoje jahte: Procureli spisi pričaju drugu priču
Istraživački tim britanskog Bi-Bi-Si-ja i Biroa za istraživačko novinarstvo otkrio je navodni plan ruskog milionera Romana Abramoviča da izbegne plaćanje poreza na svoju flotu jahti prikazavši je kao komercijalnu lizing operaciju.
Bio je kraj 2011. godine, godinu dana nakon što je Roman Abramović preuzeo svoju novu superjahtu, Eclipse. Zapisi pokazuju da je jahta bila unajmljena od strane kompanije sa sedištem na Britanskim Devičanskim Ostrvima.
Ipak, fotografije na dan Božića te godine prikazuju gospodina Abramoviča na sunčanim Karibima, kako stoji na platformi za plivanje na zadnjem delu jahte, sa velikim logotipom slova "E" jahte Eclipse iza njega.
Zabeleženi podaci o najmu, poput ovog, deo su decenijskog plana za navodnu obmanu poreskih vlasti, koji je sada otkriven u istraživanju Bi-Bi-Si-ja (BBC) i Biroa za istraživačko novinarstvo.
Plan je lažno prikazivao flotu jahti ruskog milionera kao komercijalnu lizing operaciju, kako bi izbegao milione evra PDV-a na njihovu kupovinu i troškove održavanja.
- Došlo je do izbegavanja plaćanja poreza. Ovo je kriminalno - rekao je italijanski poreski advokat i profesor Tomaso Di Tano za Bi-Bi-Si.
U saopštenju, advokati gospodina Abramoviča, koji sada navodno svoje vreme deli između Istanbula, Tel Aviva i ruskog letovališta Soči, rekli su da je on „uvek dobijao nezavisne stručne poreske i pravne savete“ i da je „delovao u skladu sa njima“.
Abramovič, kojeg je Velika Britanija sankcionisala u martu 2022. godine zbog njegove povezanosti sa režimom Vladimira Putina, kupio je pet luksuznih jahti tokom 2000-ih koje su bile uključene u navodni plan za izbegavanje poreza.
Među njima je bila i jahta Pelorus dužine 115m, koju je navodno pozajmio fudbaleru Čelsija Džonu Teriju za njegov medeni mesec 2007. godine, kao i Eclipse, koja je sa svojih 162,5m bila nekada najveća privatna jahta na svetu, procenjena na 700 miliona dolara.
Otkriven plan
Plan za izbegavanje plaćanja poreza na jahte kao i drugi tajni aspekti korporativnog carstva sankcionisanog milionera, razotkriveni su u više od 400.000 fajlova i 72.000 emailova koji su procurili iz kiparskog pružatelja korporativnih usluga, MeritServus.
Oni pokazuju kako je MeritServus upravljao poslovima Abramoviča kroz globalnu mrežu kompanija koje je posedovala serija trastova, čiji je Abramovič bio korisnik.
Fajlovi otkrivaju kako su Abramovič i njegovi savetnici pomogli da izbegne plaćanje velikih poreskih obaveza na troškove održavanja jahti u vodama EU korišćenjem kompanija putem kojih je plovila iznajmljivao sebi ili drugim firmama koje je kontrolisao.
Dokumenti pokazuju kako je pet jahti bilo iznajmljeno firmi na Kipru pod nazivom Blue Ocean Yacht Management, koja ih je dalje iznajmljivala firmama na Britanskim Devičanskim Ostrvima, koje su izgledale nezavisno, ali su sve zapravo bile pod kontrolom Abramoviča.
"Svesni rizika"
Navodni plan za izbegavanje PDV-a na Kipru bio je postavljen u memorandumu iz 2005. godine o predloženoj "operativnoj strukturi" za upravljanje jahtama Abramoviča.
- Želimo da izbegnemo plaćanje PDV-a na cenu kupovine jahti i, gde god je to moguće, da izbegnemo plaćanje PDV-a na robu i usluge koje se pružaju jahtama - navodno je napisao autor memoranduma, Džonatan Halovej, tada direktor Blue Oceana.
Iako su Blue Ocean i kompanije koje su iznajmljivale jahte bile u vlasništvu Abramovičevih trastova, one su bile namenjene da deluju nepovezano „kako bi istražitelj koji proverava našu operaciju smatrao da je to legitimna struktura“, navodno je napisao gospodin Halovej u memorandumu koji je poslao nekim od najbližih Abramovičevih saradnika.
Halovej je upozorio da bi trebalo da „budu svesni rizika“.
- Svi moramo da prepoznamo da bi odlučan istražitelj na kraju mogao da otkrije da je ovo interna struktura sa mogućim posledicama koje bi to moglo da izazove - navodno je napisao.
Halovej je napisao da Blue Ocean, kompanije kojima je iznajmljivala jahte i konačni „kupac“ ne bi smeli da imaju iste akcionare, direktore ili registrovane adrese, kako bi se izbegla bilo kakva „zajednička veza“ koja bi mogla da izazove sumnju.
Kako je memorandum naglasio, advokat Abramoviča pristao je da vlasništvo nad Blue Ocean preda u potpuno odvojen trast, očigledno ga distancirajući od drugih kompanija.
Kao što se i očekivalo, vlasništvo nad kompanijom za upravljanje jahtama Blue Ocean kasnije je prebačeno iz glavnog Abramovičevog trasta u novi trast, Neptune Trust.
Skrivanje stvarnosti
Način na koji su Abramovičeve kompanije iznajmljivale jahte međusobno, profesor Di Tano je rekao za BBC da je to bila "veštačka struktura" koja je izbegavala porez – što je krivično delo.
- Moj zaključak je da je u ovom slučaju došlo do izbegavanja poreza… jer sve strane tačno znaju šta treba da urade kako bi sakrile stvarnost - rekao je on.
Poreski stručnjak Rita de la Feria rekla je za BBC da je u planu za jahte videla „naznake“ da su možda „lažno predstavljali informacije“.
- Ako je to slučaj, onda smo sada u oblasti izbegavanja poreza - dodala je.
Gospodin Halovej, koji je podneo ostavku na funkciju direktora Blue Oceana pre oko 15 godina, rekao je za BBC da je „pristupio Blue Oceanu pre 20 godina i bio tamo relativno kratko vreme“.
- Upravljao sam doslovno stotinama plovila sa mnogih različitih lokacija širom sveta. Ne može se očekivati da pamtim pojedinačne okolnosti svakog plovila kojim sam ikada upravljao - rekao je on.
Advokati koji zastupaju Abramoviča rekli su za BBC da je on negirao „bilo kakve optužbe da je imao bilo kakvo saznanje“ ili da je „lični odgovoran“ ili odgovara za „bilo kakvu navodnu prevaru bilo koje vlasti“ u vezi sa izbegavanjem poreza.
Njegovi advokati su rekli da, kao što je Abramovič tražio profesionalne pravne i poreske savete i postupao po njima, on očekuje da su „slični saveti traženi u relevantnim trenucima od strane onih koji su odgovorni za svakodnevno poslovanje“ kompanija uključenih u plan.
Ako bi ovo bila prava kompanija za iznajmljivanje superjahti, mogli bi se očekivati značajni profiti. Međutim, računi Blue Oceana pokazuju da su od 2005. do 2012. godine, njegovi troškovi gotovo odgovarali njegovim prihodima.
To je značilo da gotovo nijedan porez na dobit nije bio obavezan, jer su profiti kompanije bili veoma mali.
Napomena direktora Blue Oceana sugeriše da blisko podudaranje troškova i prihoda nije bilo slučajno i da bi kompanija generisala najmove kada bi plan trebalo da pokrije troškove.
Takođe postoji dokaz u procurelim fajlovima da su ugovori o najmu datirani unazad. To uključuje ugovor o vremenskom najmu koji je navodno potpisan u julu 2005. između Blue Oceana i još jedne Abramovičeve kompanije na Britanskim Devičanskim Ostrvima, Eyke Services. Međutim, zapisi pokazuju da Eyke Services tada nije postojala – nije bila registrovana do mesec dana kasnije.
U drugom slučaju, direktor Blue Oceana je tražio proizvodnju unazad datiranog i potpisanog ugovora o vremenskom najmu kako bi obezbedio isporuku goriva bez poreza za Abramovičevu jahtu Ecstasea, dugačku 86m koja može da primi 15 gostiju u osam apartmana, štedeći Abramoviču 44.000 dolara na porezu.
U dokumentima, poreski savetnici iz Deloitte-a sa Kipra su pisali gospodinu Hollowayu, direktoru Blue Oceana, rekavši da, ako bi plovila bila luksuzne jahte, morali bi da plate PDV. Međutim, ako bi plovila bila klasifikovana kao komercijalna, ne bi morali.
Poznati advokat za superjahte, Benjamin Maltbi, rekao je za BBC da je tip ugovora koji su korišćeni za mnoge Abramovičeve luksuzne jahte zapravo bio dizajniran za komercijalna plovila koja prevoze suve terete poput žita ili čelika.
Ovo naizgled daje dodatne dokaze da je čitav komercijalni „izgled“ operacije bio lažan, piše Bi-Bi-Si (BBC).
(Telegraf Biznis)