Otvoren "Kopaonik biznis forum 2025": Prvi panel posvećen projektu EXPO 2027

Vreme čitanja: oko 6 min.

Foto: Filip Plavčić

Na Kopaoniku se danas otvara 32. Kopaonik biznis forum (KBF), a centralna tema ovogodišnjeg skupa biće "Srbija 2027 – Težeći ekonomiji sa visokim prinosima". Predsednik Saveza ekonomista Srbije Aleksandar Vlahović, je istakao da je sada pravi trenutak za otvaranje ove teme, s obzirom na dosadašnji napredak u kapitalnim investicijama, ali i potrebu za većim domaćim privatnim ulaganjima i njihovom boljom sektorskom strukturom.

Tokom četiri dana foruma biće održano 38 panela, tri sesije, četiri specijalna događaja i tri obraćanja gostiju, a jedna od ključnih tema biće uticaj globalnih sukoba, trgovinskih ratova i odnosa velikih sila na Srbiju i region.

Forum otvara panel posvećen EXPO 2027, na kojem će govor održati Dušan Borovčanin, direktor EXPO 2027 Beograd.

Među učesnicima panela su i Danilo Dangubić, glavni arhitekta EXPO 2027, Vukašin Grozdić, državni sekretar u Ministarstvu nauke, tehnološkog razvoja i inovacija, kao i stručnjaci iz oblasti inovacija i ekonomije.

Adamović Ilić Slađana, poželela je dobrodošlicu prisutnima gde je istakla da je sam biznis forum prozor budućnosti, i prilika da se kompanije i startapi pozicioniraju što bolje na tržištu.

- Pozivam vas da zajedno gradimo ovu viziju, i time gradimo bolju i konkurentniju Srbiju - poručila je ona.

EXPO 2027

Borovčanin je kao i prošle godine imao priliku da otvori biznis forum, a potom poručio:

- Zadovoljstvo mi je što sam ovde. Ovo je sjajna organizacija, i drago mi je što su ljudi ovoliko zainteresovani - poručio je on.

Kako je Borovčanin istakao, rezultati priprema Expo projekta su veliki, te bi sada nakon godinu dana bilo lepo da se sve svede kroz činjenice.

- Prošle godine imali smo samo četvoro zaposlenih. Sada su stvari dosta drugačije, i voleo bih da svake godine ovako polažemo račune privredi. Pored svog posla i formiranja firme, formirali smo tim, a to nije bilo jednostavno. To je teško uraditi, jer je bilo potrebno da pridobijemo ljude na novom projektu, i sada nas čeka težak proces priznanja i sama ilustracija, odnosno labirat koji mora proći kroz njihovu Skupštinu. Obaveze su velike, ali mi pomoču tima sve uspešno završavamo. Sa ponosom možemo da kažemo da je preko 70 država potvrdilo dolazak, a među njima su SAD, Amerika Kina, ali i druga tradicionalne kompanije.

Tim Expo uključen je u Shadowing program  kako bi zajedno sa njima pratili stanje projekta kao i tok.

- Želimo da učimo i na njihovim greškama. Veliki je uspekh što će doći preko 100 zemalja.

Prostor za Expo 2027 podeljen je u 9 zona, 33 sektora i u 195 jedinica.

- Želimo da imamo strategiju i za volontere.  Takođe iza nas je i preko 20 događaja pomoću kojih smo promovisali i prikazali šta nas zapravo čeka - istakao je Borovčanin.

Šta sada sledi?

- Dobro je što su mnogi potvrdili dolazak, ali sada sledi potpisivanje ugovora i stvaranje projekata - poručio je Borovčanin.

Borovčanin je otkrio da je iznajmljena sala gde će predstavnici nakon potpisivanja ugovora moći da započnu svoju izložbu.

Šta donosi EXPO 2027?

Dušan Borovčanin je priznao da su ideje bile različite, kao i predlozi ali u moru svega toga postavlja se pitanje, "šta je ono što želim da postignem?".

- Ako imamo previše izbora, teško da ćemo doneti dobar izbor. Želili smo da se vodimo time zašto smo se prijavili da dobijemo Expo 2027, i da to ne ugrozimo raznim idejama. Želimo da otvorimo platforumu. Tu će biti oko 120 zemalja, preko 4 miliona pseilaca, 20 lokalnih i internacionalnih organizacija i preko 8000 događaja. Verujemo da će biti oko 9.000 poslovih sastanaka, i time će se ostvariti oko 30.000 kontakata. Dolaze razne zemlje sa raznim mogućnostima, ali od vas zavisi šta ćete im pružiti. Svako može da ima svoj cilj, ali moramo da se vodimo time šta vrednujemo. Neko će to gledati kroz broj ljudi, pak to zavisi i od ljudi koji žive na mestu gde se održava Expo, ili pak do para koji smo potrošili, da li nam se isti vratio, ili možda po broju zemalja koji dolaze, ali neko će se pitati "pa šta ja imam od toga"...

Cilj Expo je individualan, ističe Borovčanin, kada su građani u pitanju, ali isto važi i kada je Srbija u pitanju.

Da li će Srbija uspeti?

- Morate malo da nam verujete. Ovaj tim je doveo EXPO u Srbiju, borili smo se protiv SAD, čak i Španije. Ja mogu da vam garantujem da ćemo dati sve od sebe. Verujete u sebe, u nas i siguran sam da ćemo uspeti - istakao je Borovčanin.

Potom, Danilo Dangubić je istakao da je poenta projekta Expo 2027 jeste graditi svesno, gde sće doći do toga da se gradi zeleno.

Tomašijević Dejan, član Expo tima i košarkaš je istakao da je veliki supeh stići do NBA i razgovarati sa njima, gde su im predstavili EXPO 2027, sa čime su bili veoma upoznati i potvrdili da bi im bila čast da učestvuju.

- Jako se vodi računa da se poboljša infrastruktura, da se ukaže na glavne probleme, i time popravimo našu industriju - pooručio je on.

Vukašin Grozdić je istakao da je još od samog događaja cilj bio da se pokažu najveća postignuća u to vreme, te su TV, telefoni kao i ostali noviteti prikazani upravo na ovakvom događaju.

- Verujem da ćemo i u Srbiji moći da pokažemo kako će život izgledati za 15-20 godina. Suština je u ideji koju imamo i da verujemo u nju - poručio je on.

Mihailo Vesović istakao je da je Expo izazov sam po sebi, ali i proces ubrzanja koji je neophodan Srbiji u ubravanja.

- To je proces završavanje nečega što bi se radilo narednih 20 godina. Mnogi se pitaju šta će biti sa Expo projektom kada se završi. To je ambiciozan projekat i neće imati efekta ako ne bude centar spajanja sveta. Mir, stabilnost, predvidivost su neophodini, a mi ovim pokazujemo kakve ideje imamo, i koliki potencijal posedujemo.

Jamie Paterson, deo tima Expo Dubai istakao je da su sami ljudi koji posećuju ovaj događaj najbitniji.

- Bez njih događaj ne bi postojao. Morate da postavite prioritete, a to je da sve posmatrate sve kao šou, i da im prižite sve što možete, tako ćete ih privući. Organizatori moraju da misle na svoju sreću najmanje, prioritet su posetioci, pa potom sve ostalo.

Vesović je istakao da je sama organziacija Expo fokusirana na prikupljanje stranih investicija.

- Nikada se nismo borili da brendiramo naše tržište ili državu. Pvakav događaj je pravi iskorak pak ka rebrendiranju Srbije kao jedne moderne nacije, koja je u stanju da predstavi ovakav događaj. Struktura investicija se godinama menja, Kina je sve više prisutna, više ne postoji samo kulturna ili politička poseta, to su sve poslovne posete i nama je bitno da iskoristimo ovu priliku na najbolji mogući način. Nije samo borba za investitore već i za tržište. Brojne kompanije koje učestvuju u izgradnji i organizaciji će na delu pokazati svoju sposobnost, i to će imati priliku da vide jako bitni ljudi i kompanije koje mogu da im otvore neka druga vrata, za možda neko jako dobro tržište - poručio je on.

Dangubić je istakao da je veza voza i aerodroma pokazala najbolji uticaj projekta Expo.

- Ovo je prilika da razbijemo predrasude i pokažemo ko smo zapravo, i time lakše otvorimo mnoga vrata -  istako je Grozdić.

(Telegraf Biznis)