Ljudi postaju višak? H&M zamenjuje modele digitalnim klonovima, i nisu jedini
H&M planira da ove godine napravi "digitalne blizance" svojih modela koji će moći da učestvuju u kampanjama drugih brendova, uz nadoknadu – baš kao i stvarni modeli. Kompanija naglašava da sve želi da sprovede odgovorno, uz zadržavanje prava stvarnih modela i isplatu tantijema.
Time se H&M pridružuje sve većem broju brendova koji koriste veštačku inteligenciju (AI) kako bi ubrzali proizvodnju, predvideli trendove i smanjili troškove kampanja. Prema procenama, AI tržište u modi već sada vredi više od 3 milijarde dolara, a do 2034. može narasti na preko 60 milijardi.
Međutim, sindikati i aktivisti upozoravaju da upotreba digitalnih klonova otvara brojna etička pitanja – od prava na sopstveni lik do ugrožavanja radnih mesta u kreativnoj industriji, uključujući frizere, šminkere i fotografe.
Modni brendovi kao što su Levi’s, Mango i Balmain već koriste AI modele. Dok su neki, poput L’Oréala, stvorili i virtuelne influensere poput Lil Miquele,a francuski Balmain je još 2018. lansirao Shudu – digitalni supermodel koji nikada nije kročio na set.
S obzirom na to da AI modeli ne zahtevaju pauze, odmore ni honorare, brendovi štede novac i vreme. Ipak, postavlja se pitanje – da li tehnologija unapređuje industriju ili postepeno istiskuje ljude iz nje?
Stručnjaci ističu da, iako AI može unaprediti logistiku, kreativno srce mode i dalje čine ljudi – dizajneri, stilisti, fotografi i modeli, jer emocija i autentičnost ostaju ključ uspeha.
(Telegraf Biznis)