Za jedne su zlo, a za druge omiljeno mesto za klopu: Na današnji dan otvoren prvi restoran lanca brze hrane!
Na današnji dan, 15. maja 1940. godine, braća Ričard i Moris Mekdonald otvorili su prvi restoran Mekdonalds u San Bernardinu, Kalifornija. Njihova ideja bila je jednostavna: brza, kvalitetna i pristupačna hrana pripremljena u rekordnom roku. Umesto klasičnog koncepta usluge, fokusirali su se na automatizaciju procesa, ograničen meni i maksimalnu efikasnost. Tako je rođena revolucija koja će iz temelja promeniti način ishrane čitavog sveta.
Rej Krok i širenje imperije
Prava ekspanzija Mekdonaldsa započinje 1954. godine, kada je biznismen Rej Krok uvideo ogroman potencijal u sistemu braće Mekdonald. Ubrzo se pridružuje njihovom poslu i 1955. godine otvara prvi Mekdonalds restoran po franšiznom modelu u Des Plejnsu, država Ilinois.
Kroz agresivnu franšiznu ekspanziju i besprekorno standardizovan poslovni model, Krok je Mekdonalds pretvorio u najpoznatiji lanac brze hrane na svetu. Do 1961. godine otkupio je kompletna prava od braće Mekdonald za 2,7 miliona dolara.
Globalna dominacija: Zlatni lukovi širom sveta
Prvi Mekdonalds van Sjedinjenih Američkih Država otvoren je 1967. godine u Kanadi, čime je zvanično započeo internacionalnu ekspanziju. Danas Mekdonalds posluje u više od 100 zemalja i ima preko 40.000 restorana širom sveta.
Brend je postao sinonim za brzu hranu i deo globalne pop kulture, prepoznatljiv po zlatnim lukovima, Big Meku, pomfritu i Happy Meal-ima.
Prvi Mekdonalds u Srbiji: Beograd, 1988.
Mekdonalds je u tadašnju Jugoslaviju stigao krajem marta 1988. godine, kada je otvoren prvi restoran na Terazijama u Beogradu. Bio je to prvi Mekdonalds u istočnoj Evropi, što je u to vreme imalo snažan politički i kulturološki značaj.
Redovi ispred restorana bili su dugi, a dolazak ovog američkog giganta označio je i ulazak savremenog potrošačkog društva na naš prostor.
Izazovi modernog vremena
Uprkos globalnom uspehu, Mekdonalds se poslednjih decenija suočava s brojnim izazovima – kritikama zbog nutritivne vrednosti hrane, uticaja na gojaznost, ekoloških posledica i uslova rada. Kompanija je reagovala modernizacijom menija, uvođenjem zdravijih opcija, digitalnih usluga i strategijama održivog razvoja.
Brend za sve generacije
Mekdonalds danas nije samo restoran – to je globalno iskustvo, deo svakodnevice, detinjstva, putovanja i nostalgije. Kroz strategiju "Accelerating the Arches", kompanija ulaže u digitalizaciju, mobilne aplikacije, lojalti programe i saradnje sa popularnim brendovima iz sveta muzike, mode i gejminga.
Više od burgera
Ono što je počelo kao mala porodična ideja u Kaliforniji 1940. godine, danas je multinacionalna imperija koja zapošljava stotine hiljada ljudi i dnevno uslužuje milione mušterija širom sveta. Mekdonalds je postao simbol operativne preciznosti, poslovne vizije i globalne kulture.
(Telegraf Biznis)