Kinezi prodaju skupe brendove za male pare zbog Trampovih carina: "Kupite po nabavnoj ceni, u SAD ih nema!"
Trgovinski rat između SAD i Kine doživeo je veoma zanimljiv obrt, budući da su kineske fabrike, koje su se našle na žestokom udaru zbog Trampovih carina, pronašle novi način da dopru do američkih kupaca - i to preko TikToka!
Ukoliko ste primetili da poslednjih dana na TikToku sve vrvi od snimaka na kojima se prikazuju luksuzni proizvodi svakakvih vrsta - od nike patika do Louis Vuitton tašnica - to je zbog toga što su Kinezi pronašli način da Amerikancima "utabaju put" do luksuzne robe, a da ih ne košta kao "Svetog Petra kajgana". Štaviše, iz Kine je sad moguće kupiti proizvode navodno luksuznih brendova po ekstremno niskim cenama - tačnije po ceni izrade.
Naime, sa rastućim carinama, kineski proizvođači su željni da iskoriste aplikaciju TikTok kao novo tržište, prikazujući sve od helanki do luksuznih torbi, objašnjavajući koliko zapravo košta proizvodnja tih artikala. Neki čak sugerišu da je jedina razlika između brendiranog proizvoda i njihove jeftinije verzije – etiketa.
Telegraf Biznis uočio je najmanje desetak video snimaka na TikToku, a mnogi beleže na milione pregleda. Jedan od njih, koji je prikupio i više od 10 miliona klikova, prikazuje ženu koja stoji kraj mašine u fabrici i helanke za jogu, koje su ranije koštale i po 100 dolara, nudi po ceni od svega 6 američkih dolara!
"Materijal i izrada su u suštini isti jer dolaze s iste proizvodne trake", samouvereno poručuje vrteći tkaninu u rukama.
Tako isto možete naići na snimke u kojima čovek stoji u fabrici, u ruci drži torbu u stilu Louis Vuittona za samo 50 dolara, tvrdeći da dolaze od istih proizvođača kao i proizvodi luksuznog brenda.
I nije samo Lui Viton na snimcima, tu su i Hermes, Birkin, Dior... A vlasnik fabrike kaže da robu dostavlja gde god se kupac nalazio...
"Naša roba nije iz Kine"
Međutim, tvrdnje iz ovih video-snimaka brzo su osporili iz čuvenih kompanija. Louis Vuitton je, na primer, više puta izjavio da nijedan njegov proizvod nije napravljen u Kini. Predstavnik kompanije Lululemon je za britanski Independent pojasnio da se samo oko 3 odsto njihovih konačnih proizvoda proizvodi u Kini, te da kompanija na svom veb-sajtu objavljuje kompletnu listu ovlašćenih dobavljača. Uprkos tome, mnoge korisnike TikToka i dalje privlači ideja da "zaobiđu" visoke maloprodajne cene luksuznih proizvoda i pazare po znatno nižoj ceni.
Kinezi osmislili strategiju
Vreme objavljivanja nije slučajno i samo ide u prilog tvrdnji da su Kinezi osmislili strategiju da doakaju Trampovim drakonskim merama. S obzirom na to da ključni izuzetak od carina za robu ispod 800 dolara ističe u maju 2025. godine, mnogi veruju da ovi klipovi iz kineskih fabrika predstavljaju deo šire strategije za iskorišćavanje novih uslova na tržišu.
Nadolazeći rok podstiče i kineske proizvođače i TikTok kreatore da promovišu direktnu prodaju kako bi zaobišli nadolazeće povećanje carina. Otišli su toliko daleko da su čak ponudili i listu sajtova sa kojih možeš da naručiš bukvalno sve - od igle do lokomotive... Tačnije od građevinskog materijala pa do pamučnog donjeg veša...
Da li je to stvarno pravi Lui Viton?
Uprkos privlačnosti jeftinijih alternativa, stručnjaci upozoravaju da kupovina direktno od ovih izvora može izložiti potrošače falsifikovanoj robi. Kina je već dugo epicentar globalne industrije falsifikata, a američka carina je samo u 2023. godini zaplenila falsifikovanu robu u vrednosti od 1,8 milijardi dolara. Rizik je značajan, i neki lideri u industriji pozivaju potrošače da budu oprezni pri kupovini iz inostranih fabrika.
Stručnjaci, poput Konrada Kilti-Harpera, autora knjige Dark Luxury, sugerišu da mnogi od ovih videa ne nude originalne proizvode, već falsifikate ili takozvane "kopije".
"Oni pokušavaju da izjednače lažne proizvođače u Kini sa pravim. Veoma su vešti u korišćenju društvenih mreža i izuzetno efikasni u podsticanju potražnje na Zapadu", smartra Harper.
Industrija falsifikata nije nova pojava. Kako ističe Harper, kineski pristup sprovođenju zakona o intelektualnoj svojini istorijski se menjao u zavisnosti od geopolitičkih tenzija sa Sjedinjenim Američkim Državama.
"Ovo je deo velike geopolitičke borbe. Fascinantno je posmatrati kako se ta propagandna borba odvija na TikToku", dodaje.
Kompanije prinuđene da drugačije posluju
Ovaj TikTok trend takođe ukazuje na sve veći problem u trgovinskom ratu između SAD i Kine. Odluka predsednika SAD Donalda Trampa da uvede visoke carine na kineski uvoz uzdrmala je američke kompanije, pa sada firme poput Nike-a razmatraju mogućnost da prebace proizvodnju nazad u SAD kako bi izbegle komplikacije.
Dok neki američki kupci prihvataju ideju da zaobiđu ove naduvane cene, situacija mnogo govori o promenljivim dinamikama globalnih lanaca snabdevanja. Viralni TikTok trend takođe odražava rastuće nezadovoljstvo prema globalnom trgovinskom sistemu i naduvanim cenama robe, koje mnogi potrošači smatraju neopravdanim.
I Si Đinping ima "keca u rukavu"
Ovaj novi TikTok trend ne tiče se samo potrošačke robe. On je simptom šire geopolitičke strategije, pri čemu Kina sve više koristi svoju proizvodnu moć kao sredstvo pritiska u tekućem trgovinskom ratu. Pored viralnih videa, Kina je nedavno obustavila isporuke sedam retkih zemnih metala koji su od ključnog značaja za industrije poput odbrane, energetike i tehnologije. Ovaj potez naglašava sposobnost Kine da koristi svoju kontrolu nad globalnim lancima snabdevanja kao oružje, posebno u sektorima u kojima su Sjedinjene Države u velikoj meri zavisne od kineskog uvoza.
Kako su tenzije sve veće, najnovija dešavanja pokazuju da je budućnost trgovinskih odnosa SAD i Kine sve samo ne predvidiva. Da li će kineski TikTok trend imati dugoročni efekat na tržište luksuznih dobara ili će dugoročno narušiti odnose dve supersile, ostaje da se vidi...
(Telegraf Biznis)